Gå til innhold

Sjefen prøver å svindle meg - vær så snill og les og si hva dere tror!! (langt, men......)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sjefen min sa at jeg ikke skulle få betalt for 1. og 17. mai, til tross for at disse dagene havnet på mine faste arbeidsdager. Jeg jobbet ikke disse dagene, men ifølge loven har jeg rett til å få utbetalt penger. Det sa de både på Trygdekontoret og Arbeidstilsynet.

 

Idag var min siste arb.dag før jeg går ut i permisjon, og jeg fylte ut timelisten og vedla LOVEN OM 1. OG 17. MAI, slik en mann fra Trygdekontoret hadde foreslått at jeg skulle gjøre. Jeg gjorde det etter at jeg hadde sagt hadet til ham, slik at jeg skulle slippe å konfrontere han, siden han er en svært vanskelig mann å kommunisere med. Han har gjort livet surt for meg mange ganger....

 

Ikveld ringte han meg, men jeg lot være å ta telefonen. Han ringte lenge, og til slutt slo jeg av telefonen. Jeg misliker han så for alt han har gjort i løpet av arb.forholdet vårt, at jeg maktet rett og slett ingen krangel! Jeg VET jo at jeg har loven på min side, ble rett og slett sliten og lei av tanken på at han hadde tenkt å fortsette krangelen om disse helligdagene! For det måtte jo være derfor han ringte, ikke sant?

 

Nevner forresten at han tjener SVÆRT godt, og lider absolutt ikke av å måtte betale meg for disse helligdagene (som loven i tillegg PÅLEGGER han å gjøre!). Han er så smålig... Tips til hva jeg kan gjøre dersom han utbetaler mindre lønn enn det jeg har krav på?

 

Har forresten ikke arb. kontrakt, fordi han hele året har utsatt det og kommet med unnskyldninger for hvorfor han ikke vil gi meg det....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

for en sjef.. ikke kult.. men jeg er redd han kan snike litt ekstra når du ikke har kontrakt.. ps har du skrevet innlegg om dette før? tror jeg har sett noe som ligner før på BIM .. skikelig dust han der .. jeg kan ikke noe om dette, men jeg støtter deg og håper der ordner seg for deg.. nå slipper du i hvertfall å se han ;) permisjon.. ;)Hurra!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi noen råd her, men et lite tips kan jo være å oppsøke gratis jus-hjelp. Leste i bladet gravid om ei som hadde blitt sagt opp da hun ble gravid. Der sto det også noen nettadresser, alt etter hvor du kommer fra, så har de to i Oslo, en i Trondheim og en i Tromsø.

Forstår godt at du ikke vil prate med ham!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med arb.kontrakt skal ikke ha noe å si i en slik situasjon, så lenge du har fått lønn derfra og dette er registrert (ikke svart) så er det godt nok. Stå på ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har skrevet innlegg i forumet "Gravid og jobben", som heter "Ville du jobbet for denne mannen?" Dette mennesket er helt utrolig, er kjempeglad for at jeg slipper å treffe han noe mer! Men det irriterer meg likevel at han fortsatt kan skape problemer for meg...

 

Takk for støtten jenter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte selv fikse arbeidskontrakt - og godt var det. Må i rettsak med den late arbeidsgiver pga. han ikke ville betale ut lønna i oppsigelsestiden.

Men så lenge du kan vise til timelister eller vaktlister - så er det godkjent som en kontrakt. Du kan også vise til lønnslipper, tror jeg.

 

Jeg gikk til Fri rettshjelp - og får hjelp fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flere års erfaring som daglig leder i en butikk, og kan garantere deg at:

1) du har krav på lønn for 1. og 17. mai siden disse dagene havnet på dine faste arbeidsdager

2) så lenge du har fått utbetalt lønn i den perioden du var ansatt, spiller det ingen rolle at du ikke hadde arb. kontrakt.

 

Jeg skjønner godt at du ikke ville snakke med ham da han ringte... men stå på ditt hvis han prøver å lure deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lønna skal du ha for disse dagene, uten tvil.. Jeg lurer på en ting: hvor lenge har du jobbet der? Jeg vet at du etter ett eller to år i stillingen har rett på den fast!! Om du ikke har kontrakt.... Jeg så du skrev noe om hele året...

Du skrev ikke noe om du har tenkt deg tilbake etter permisjon, hmmmm....

Har selv slitt litt med sjefen min.. men kollegialt er miljøet helt på topp, så jeg har bært litt over med sjefen hehe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen min betalte ikke ut NOE de første 16 dagene jeg var sykemeldt. Han påstå at det var det som lønnet seg. Selvsagt gjorde det det....for ham. orket ikke begynne med noe jeg. For sliten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du organisert? I tilfelle må du ta kontakt med fagforeningen din, de hjelper deg i slike saker! Arbeidsgivere har klare regler de må følge, kan ikke mikse og trikse med regelverket som de passer de!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for alle svar!

 

Jeg har jobbet for han i ca 1,5 år. Har nettopp organisert meg i KFO, så jeg har iallfall noe støtte i ryggen dersom han skaper problemer for meg. Skal vente til over helga først og se hvor mye lønn han faktisk har satt over til meg.

 

Du som spurte hvorfor jeg ikke tok telefonen - dette er en mann som hele veien kun har brydd seg om seg selv og fnyst av mine rettslige krav. Han har funnet på egne regler, og hisset seg opp når jeg prøvde å stå på mitt. Jeg skjønte at han ringte for å protestere på timelista - og det orket jeg rett og slett ikke å høre noe om... Jeg VET jo dessuten at jeg har loven på min side, så jeg behøvde jo ikke å argumentere. Bare fint at han ikke fikk tak i meg! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Med KFO i ryggen tror jeg nok hele saken kommer til å ordne seg - de HATER den type oppførsel fra arbeidsgiver, og kommer nok til å kjempe sammen med deg.

 

Jeg tror nok ikke du trenger å bekymre deg for at du ikke skal få pengene. Som du allerede vet har du lovverk å vise til med tanke på 1. og 17. mai. Som arbeidsgiver er det også et lovverk som han skal ha en viss oversikt over - det er han pliktig til. I tillegg har han kun mulighet til å ha deg jobbende i midlertidig stilling i en viss periode - jobber du utover denne perioden har du faktisk krav på fast ansettelse. Når det gjelder arbeidskontrakt er det arbeidsgiver sitt ansvar å se til at den blir ordnet - og nå har jeg jo inntrykk av at du har prøvd å bidra til at han skal huske å få ordnet det i tillegg, så du har en sterk sak.

 

Det ordner seg nok!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...