Gå til innhold

Hull i visdomstennene. Trekke? Ikke trekke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid trodd at det er best å trekke visdomstennene, men nå i dag fikk jeg vite at det ikke er så veldig vanlig likevel.

Hvis jeg velger å trekke tennene, hjelp, jeg kvir meg allerede, får frysninger langt nedover ryggen.

Jeg har trekket tenner en gang i hele mitt liv og det jeg husker mest av alt er den sprøyten. Au au au.

Kanskje jeg var max uheldig den gang. Det er 14 år siden og det er jo en stund siden. Kanskje de har andre teknikker i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en FANTASTISK tannlege. han mener: Ikke trekk dersom det ikke er hull. Puss godt og bruk tanntråd - så slipper du det:-))

Skrevet

Ja, jeg har ikke giddet å bry meg med det hittil, men nå har jeg en sterk mistanke om at det er et hull der bak, så jeg får se hva jeg gjør.

Skrevet

Har trekkt to,det gikk helt fint,var bare litt vondt samme dagen.

Virker som om de ikke gjør noe med de lenger, om det ikke blir hull i de da?...eller?

Skrevet

Tannelgen min sa han ville trekke den ene min, men det er fordi den ikke har kommet skikkelig ut. Det er for liten plass der bak! Men jeg nektet! Er så livende redd for sprøyten og for å trekke....er ikke så glad i tannleger heller egentlig....

Så lenge den ikke plager meg så skal den få stå i fred har jeg bestemt!!!

Skrevet

Tannelgen din? He he, ler høyt...

Ja, jeg også kvir meg til sprøyten, men jeg har faktisk ikke tannlegeskrekk, men så er det den sprøyten da.

Skrevet

Så det gikk fint? *puster lettet ut*

Sprøyten da? Var ikke den vond?

Skrevet

Jeg har operert bort to, og trukket to. Syntes ikke det var så ille jeg da. Men jeg hadde mye vondt før de forsvant.

jeg vil anbefale deg å trekke, bedre å gjlre det nå enn når/hvis det blir hull osv.

Skrevet

Jeg har operert ut alle 4. Det gikk helt fint. De ville ikke komme ut av seg selv så da ble jeg sendt inn til Oslo for å skjære de ut. Hadde ikke noe spes vondt etterpå heller. Fikk med paralgin forte, men tok ingen. Sprøyten merker du jo i bare noen sekunder også merker du ikke noe mer.

Lykke til.

Skrevet

Visdomstenner som kommer fint opp og ikke har karies, lar man stå. Det er ingen grunn til å trekke friske tenner hvis det ikke er nødvendig! Dersom det er hull i dem, varierer det litt fra tannlege til tannlege hva de anbefaler, det er også ofte avhengig av størrelsen på hullet. Dersom hullet ikke er kjempestort, tanna står greit frembrudt og pasienten klarer å holde det rent baki der, gjør i alle fall jeg fyllingsterapi. Er tanna helt nedkariert eller pas. plages av den f.eks. fordi h*n biter seg i klinnslimhinnene, trekker jeg. Visdomstenner som det ikke er plass til, bør fjernes dersom de er partielt frembrudt. (Dvs. at det ikke er beindekke over dem lenger.) Dette ser man på røntgen. Ofte ser man en liten bit av dem komme frem, men så står de fast. I slike tilfeller bør tannen fjernes da det er lett for å få infeksjoner i området.

Visdomstenner som bør fjernes, kan med fordel tas mens man er relativt ung. Fra ca 25 års alder og utover øker komplikasjonsfaren gradvis ved fjerning (infeksjon i etterkant), så det er bare å bli kvitt spetakkelet om man må!

Tannlege

Skrevet

Å trekke visdomtann var ikke vondt i det hele tatt. Hverken sprøyten, trekkingen eller etterpå!

Gå på! Og lykke til...=o)

Skrevet

Jepp, jeg er 26, så da er det nok på tide ja. Kvir meg, har ikke bestilt time ennå, men det må jo gjøres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...