Gjest Skrevet 2. juni 2006 #1 Skrevet 2. juni 2006 Sønnen min på 11 år har time hos kjeveortoped for å vurdere om han trenger regulering.Er det noen som vet litt om dette?Hvordan det settes på osv.Er det vondt?
trøndermamma Skrevet 2. juni 2006 #2 Skrevet 2. juni 2006 Det lurer jeg også på. Datteren min på 10 år skal også inn for å vurdere det samme. Det ser jo ut som tennene er kastet inn i munnen på henne, de står i alle slags retninger. Hva blir gjort og får en dekt noen av kostnadene? Det er jo ganske dyrt, og vi må attpåtil kjøre ganske langt (6-7 mil)
Familien Flint. Skrevet 2. juni 2006 #3 Skrevet 2. juni 2006 Har selv hatt tannregulering.................... Det finnes flere metoder åfor å feste klossene til tennene. Jeg hadde en "metallring" rundt hver tann, og på dem ble klossene limt fast, og strengen tredd til slutt. Syntes det var ubehagelig å få ringene tredd på tennene - ikke direkte vondt, men ubehagelig. Men, det verste med hel opplegget var vel de gangene jeg var tilbake for å stramme strengen - i noen dager etterpå følte jeg at ALLE tennene var løse............ Men, resultatet blir jo som regel bra til slutt da!
mandapus Skrevet 2. juni 2006 #4 Skrevet 2. juni 2006 De bruker ikke de vonde ringene lenger, ikke til vanlig streng iallefall, de bruker en slags sement til å lime dem fast med og man kjenner ingenting av det. Det er vondt noen dager etterpå, tennene kan kjennes ut som de detter ut og man er på flytende kost, men det er ikke så vondt at man ikke kommer over det med en paracet og litt medlidenhet =) Når de limer på klossene får man en sånn rar plastgreie i munnen som holder munnen åpen, en sånn plastring med håndtak. Ikke ubehagelig, men ser jo litt rart ut så når tannlegen viser deg klossene i speilet for første gang så ser man kjemperar ut, men den slipper man jo heldigvis å gå med Jeg har hatt det meste av regulering og det som var verst var faktisk en sånn ting i ganen som skulle trekke noen tenner fram. Den hadde noen strenger bak fortennene som gjorde at jeg ikke kunne snakke. Gråt i 24 timer og reiste tilbake til tannlegen. Hun klipte dem av og så var alt bra =)
Hemi Skrevet 2. juni 2006 #5 Skrevet 2. juni 2006 Datteren min på 13,5 er midt oppi det nå. Hun har fått satt på noen ringer bakerst som hun fester en bøyle til. Denne må hun ligge med om natta i ca 1 mnd. Hun skal tilbake den 9 juni og fikse over tennene. Mulig hun må trekke en tann for å få plass. Eneste jeg vet er at de limer på de metall dingsene som sitter på tennene, men jeg vet mere etter den 9 når hun har vært der. Hun sier at det ikke gjør vondt med bøylen. Bare litt ubehagelig.
Gjest Skrevet 3. juni 2006 #6 Skrevet 3. juni 2006 Datteren min fikk i januar. Det tok bare en halvtime å lime på metallklossene på tenna oppe og tre i ståltråd, jeg var helt imponert! Det var litt vondt den dagen, men så har hun spist vanlig og ikke hatt vondt etterpå. Bare når de la på nede og når de strammer, sånn en gang i måneden. Nå har hun blitt utstyrt med strikk i tillegg. Ser ikke så delikat ut, men hun syns det er greit, så da skal jeg ikke si noe jeg! Vi får dekket 60% av beløpet siden hun var underbitt. Man får dekket i forhold til hvor nødvendig det er, så den prosenten kan variere kraftig. Vi var hos skole tannlegen ett år før, men nei, hun trengte ikke regulering. Etter ett år hvor hun har sett ut som en gammel dame uten gebiss når hun tygger, så gikk vi til reguleringstannlegen selv. Han sa fra til skoletannlegen, vi måtte dit igjen og få henvisning. Har ikke noen god erfaring med skoletannlegen, det er helt sikkert! Ikke bare i forhold til dette, men rent generelt. Det er bortimot umulig å klage på dem også, de er helt vernet!
Carina83 ~ termin 05.09.07 ~ Skrevet 3. juni 2006 #7 Skrevet 3. juni 2006 Jeg hadde tannregulering som 8 åring og måtte har det i 2 år . Hadde fått flere tenner enn jeg trengte og var bittelitt overbitt.. Gjorde ikke noe vondt å sette på reguleringen, var noe ubehaglig å stramme husker jeg. Resultatet blir kjempefint når man er ferdig;-)
*synne* Skrevet 5. juni 2006 #8 Skrevet 5. juni 2006 Du har fått god forklaring her av pitulmor, så jeg har ikke så mye å tilføye. Men min datters tannregulering blir dekket med 75 %. Tror det er enten ingenting, 40%,60%,75% eller 100% dekket. Det er alt etter alvorlighetsgrad. Min datter har ei tann som ikke kommer seg ut, derfor 75%
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå