Tjolahopp Skrevet 2. juni 2006 #1 Skrevet 2. juni 2006 Vår datter ønsket seg kraftig mobiltelefon, og vi ga etter for presset da hun fylte 12. Da hadde allerede 75 % av klassevennene allerede mobil. Vår sønn på 8 klarte å grine seg til å arve min gamle mobil nå nylig. Han var kjempehappy, men det viser seg at den stort sett ligger på benken. Han har kort og godt ikke behov for den, og heller ikke evne til å huske å lade den opp og passe på den. Vi var redd for at eldste jenta skulle bli sjalu på sin bror for at han fikk mobil mye tidligere enn henne, så vi innhentet hennes samtykke først før 8-åringen fikk sin vilje. Når er det riktig å gi barna mobil? Hva bør grensen for månedlig forbruk være? Får de lov å sitte med mobilen hele tiden, og se på bilder og sende SMS osv, eller restriksjoner. På dette feltet kan vi ikke se bakover til vår egen barndom. Hva mener dere?
trøndermamma Skrevet 2. juni 2006 #2 Skrevet 2. juni 2006 Vår eldste er nå 10 år og har mast om mobil i flere år. Over halvparten i klassen hennes har mobil. Vi har snakket med flere av foreldrene til venninnene hennes, og er blir "enige" om at de er for unge til å ha egne mobiler men de får låne når de har behov for det! (nå bor vi på bygda, og ha god oversikt over hvor de til enhver tid er) Vi har satt en "grense" på 12 år, og kommer da til å kjøpe en telefon med kort. Da tror jeg at vi har større kontroll over hvor mye hun bruker. Dessuten kan hun da være med på å betale kortene, ved å måtte gjøre forskjellige ting her hjemme. Datteren vår synes vi er strenge, men jeg vet at noen av foreldrene med unger i samme alder har gjort det på samme viset, men kort og å hjelpe til hjemme. Men jeg vil gjerne høre hva dere mener og gjør det!
paulinemamma Skrevet 2. juni 2006 #3 Skrevet 2. juni 2006 Barna mine er ikke så gamle, at jeg har noen erfaring. Men på dette området mener jeg at man bør gi barnet mobil når "mange andre" i klasse og vennegjeng får. Her bør man sikkert ha dialog med andre foreldre. Når barna begynner å få mobiler, vil kommunikasjonen dem imellom preges veldig av sms, og da tror jeg det må være helt forferdelig for de få som ikke kan delta. Da vi var barn og tenåringer, ringte vi vennene våre når vi skulle avtale noe. Nå foregår dette via sms (etter en viss alder).....da tror jeg vi gjør lurt i å faktisk gi etter. Og denne alderen for når barna får mobil, kryper vel fort nedover vil jeg tro.
ungdomsmor Skrevet 2. juni 2006 #4 Skrevet 2. juni 2006 min jente på snart 7 masser også om dette,men hun har ikke fått det enda,hun går i 1klasse og det er flere i klassen som har det og her er det ingen enighet om dette ikke etter hva jeg veit ivertfall
annki83 Skrevet 2. juni 2006 #5 Skrevet 2. juni 2006 hei jeg leste en plass at så mye som 20 % av første klassinger har mobil.. dette er litt rart synes jeg men det kan jo være greit også. her vi bor er det et stykke å gå til klasse venner å vi ha derfor lurt på å gi sønnen vår mobil så vi kan ringe han å spør hvor han er osv. men ha en klar begresning på hvor mye han får bruke mobilen selvsagt.
Carina83 ~ termin 05.09.07 ~ Skrevet 2. juni 2006 #7 Skrevet 2. juni 2006 Det begynnte å bli vanlig at omtrent alle i min klasse hadde det i 8klasse, så da fikk jeg mob i bursdagsgave. Er enig med de som sier at dette bør vel gies når store deler av klassevenner har en =) Sånn at de ikke blir holdt utenfor pga at de selv ikke har mobil. Jeg håper jo siden vår datter snart bare er 4år, at vi kan vente til 5 eller 6 klasse med å kjøpe mobil tlf til henne (";)
miatittin Skrevet 2. juni 2006 #8 Skrevet 2. juni 2006 Hei:) Jenta mi på 10 år har hatt mobil i ca ett år. kontantkort. Kortet blir fort tømt,vanskelig å "spare" på "pengene. Hun må "jobbe" hvis hun skal få et nytt kort,det synest hun er ok. Egentlig litt greit med mobil synest jeg,lettere å holde "kontakten" med ungene. Og de lærer faktisk mye,skrive osv. Men unger er forskjellige. Stesønnen min på 12 år,mister tlf hele tiden. Så det kommer veldig ann på hvordan barnet er synest jeg da:)
Darth Vader Skrevet 2. juni 2006 #9 Skrevet 2. juni 2006 Ja, det er et spørsmål som vi stiller oss også. 2. klassingen vår er fortvilet fordi han ikke har mobil - mange av kompisene hans har og det er hans høyeste og eneste ønske til bursdagen. Vi har egentlig sagt at han ikke får mobil før til 10-års dagen - men det er jammen ikke lett å stå i mot når så mange av de andre barna har. Har jo ikke lyst at han skal føle seg utenfor på grunn av en skarve mobiltelefon - samtidig som han overhodet ikke har behov for den etter min mening.
Gjest Skrevet 2. juni 2006 #10 Skrevet 2. juni 2006 Jeg har alltid vært motstander av mobil til barn, men jeg merker at jeg begynner å forandre mening. Når gutten min er klar for det, om 3 år, tror jeg, kommer han til å være alene hjemme om morningen. Han er da 8 år gammel. Når han begynner å være alene hjemme om morningen skal han få egen mobiltelefon, for at jeg skal kunne holde bedre kontakten med han. Selvfølgelig skal jeg kontrollere bruken hans.
Hemi Skrevet 2. juni 2006 #11 Skrevet 2. juni 2006 Datteren min på 10 fikk mobil i bursdagsgave i fjor. Hun har et kontantkort på 150 kr i 2 til 3 mnd så hun er flink. Jeg syntes det er veldig greit for da får jeg tak i henne når hun er borte hos venner eller andre steder.
Gjest Skrevet 3. juni 2006 #12 Skrevet 3. juni 2006 Min sønn på snart ni år har hatt mobil siden han gikk i første klasse. Vi har sagt at han ikke får lov til å ringe med den. Bare hvis han skal ha tak i oss. Ellers var tanken da han fikk den at det skulle bli lettere for oss å få tak i han da det f.eks. var middag eller leggetid o.l. Her har det fungert kjempefint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå