Gå til innhold

Ekstrem måteholdenhet m.h.t. matvarer u/graviditet


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei damer.

 

Mitt første svangerskap (term. 26. januar) og ny her på BIM.

 

Etter å ha oppdaget at jeg var i lykkelige omstendigheter var det ganske naturlig å melde seg inn som medlem her. Selvfølgelig mye man lurer på...

 

Men det vil jeg si, at jeg er blitt ganske skeptisk av mye av det jeg leser her...!! Bl.a. ble jeg ganske skeptisk og rådvill etter å ha lest om alle matvarene man burde holde seg unna (fisk som ikke var oppdrettsfisk, jordbær, skalldyr, rått kjøtt/spekemat etc...). Så en tjapp telefon til legen oppklarte hele situasjonen. Han sa det var det var å spise og kose seg... og ikke bry seg om noe av det.

 

Lurer på hvordan folk kom helskinnet gjennom svangerskapet før i tiden....???

 

Så bare spis og kos dere damer...og ikke la dere skremme av propaganda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg spiser iallefall ikke noe av det som står på ikke-anbefalt-listen, for sikkerhets skyld. det er jo ikke så vanskelig å la være heller da for det er jo ikke akkurat melk og brød som man ikke kan spise.... nei, jeg tar heller kjøttet mitt gjennomstekt enn medium...like greit siden det ikke er store oppoffringen å gjøre.. vil ikke senere sitte med tanken...var det noe jeg spiste eller gjorde som ikke var anbefalt som gjorde at det gikk gale...hvis det gud forby skulle skje noe med spiren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du spurte legen om dette! Jeg har tenkt på det samme som deg og kommet fram til at det er mye skrmeselspropaganda når det gjelder mat!

Håper flere kan glede seg over vanlig, sunn mat og ikke tro på alle disse historiene om alt som er farlig å spise!

Takk for oppklaringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takker for svar. Ja, det blir jo opp til hver enkelt hva man velger å spise. Men jeg syntes lista over hva man ikke skulle spise ble temmelig lang etter hvert. Og det var det "ekstreme" ved saken jeg villa ta kverken på. Når man ikke skulle spise fisk over en viss str. el fisk som ikke var fra oppdrett, ikke skalldyr, Ikke rå fisk (inkl. sushi/røkelaks),ikke rått kjøtt (kun gjennomstekte skosåler), ikke speke-/serranoskinke, ikke jordbær, ikke kylling, ikke ost (dersom den ikke var behandl på en spesiell måte...)..da begynte de liksom lista å skrumpe inn...!!

 

Man er tross alt BARE GRAVID.

 

Jeg respekterer din mening og lever i stor beundring hvis du går 9 mnd uten å spise noe av det jeg nettopp ramset opp!

 

...det klarer ikke jeg...

 

Nyt tiden...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja, hver sin lyst! Skremselspropaganda? Hvem skulle være interessert i å skremme noen? Hvis dere setter dere litt inn i grunnen til at en del av dette ikke skal spises, så skjønner dere kanskje hvorfor. Hørt om f. eks. toxoplasmose? Hørt om konsekvensene hvis du blir smittet av dette under svangerskapet? Sjekk ut DET med legene deres dere, og se om alt dere"koser" dere med på tross av advarsler smaker like godt etterpå. Man kan spise det aller meste, men noen få forholdsregler kan være kjekke å ta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg må si jeg reagerer på flere ting her. Jeg skjønne ikke at legen din kan si at du skal spise alt du vil. Bør ikke en lege forholde seg til kostholdsråd for gravide fra norsk helse intitutt elle hva det nå heter?

 

Det må vel også være intresant for deg hva som er årsaken til de forskjellige rådene? Dessuten synes ikke jeg lista er så lang, men noen av disse tingene spiser jeg selv fordi jeg ikke har hørt noe begrunnelse for hvorfor de ikke bør spises.

 

Om du har vært smittet av tocsoplasmose før kan du ta det mye mer med ro når det gjelder rått kjøtt og salat/grønnsaker du ikke vet om er vasket, det er ikke jeg så ingen spekemat på meg (jeg tar sjansen på en midium biff, jeg tror det er mindre vanlig med parasitter i storfe).

 

Jordbeær, skalldyr og sikkert flere ting skal forebygge allergi hos barnet. Vi har ikke matvareallergi i familien og det er delte meniger på hvor stor betydning dette har så det driter jeg i.

 

Jeg tror ikke det er så mange som har tilgang til store mengder fisk som ikke kommer fra oppdrett eller saltvann, så det er vel ikke noe problem å takke nei om man mot formodnig får tilbud om en 2 kilos ferskvannsørret. Desuten er mengden av størst betydning her, en gang er ikke krise, det er opphopningen av giftstoffer som er problemet. Men dette er råd et "offentlig" råd, så synes ikke legen din skal ignorere det.

 

Når det gjelder ost er det vel bare ost av upasturisert melk, jeg tror ikke det er allverdens mange (har ikke sjekket, liker ikke så godt uansett).

 

Har ikke hørt at man ikke skal spise kylling så lenge den er godt stekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

En ting er propaganda som hovedinnlegger kaller det, en annen ting er de rådene som myndighetene kommer med, det er faktisk god grunn til å lese litt igjennom.

Jeg synes ikke det er så mye man må forsake, men det kommer vel an på hva man spiser til daglig. Jeg spiser jordbær og skalldyr fordi det ikke er kjent allergi i familien. Jeg spiser spekemat når den har vært frosset (leste på www.matportalen.no at hvis man har frosset spekemat i tynne skiver i 24 timer så er det ikke farlig å spise det). Når det gjelder ost har jeg spist upasteurisert ost, men etter at den hadde blitt grillet i ovn (bakteriene dør ved 60 grader så det skulle være greit). Har riktignok spist rømme laget av upasteurisert melk (jeg glemte at når den var hjemmelagd så var ikke melka pasteurisert), men jeg håper at det går bra.

Ellers spiser jeg stort sett den samme maten og tenker ikke så mye på det. Er kanskje litt mer kresen på at mat skal være fersk enn jeg pleier å være, men det er også fordi jeg har hyper luktesans og man vil jo ikke spise noe man synes lukter vondt.

Men hver enkelt må jo bare velge for seg selv, men vær så snill og ikke døm andre fordi de velger noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekemat kan man da spise bare den har vært fryst først. Jeg spiser masse spekeskinke, legger dem bare noen dager i fryseren, så er det fritt fram. Man kan vel spise jordbær og skalldyr mens man er gravid, men skal være forsiktig når man ammer hvis det er allergi i familien. Rå fisk kan man også spise så lenge den er fersk. Og du skal lete lenge og vel for å finne mye ost av upasteurisert melk i Norge. Kylling kan man også spise så lenge den er gjennomstekt (og det gjelder vel alle, ikke bare gravide)...

 

Synes du svartmaler saken litt her!

 

Toxoplasmose kan i verste fall føre til abort eller misdannelser hos barnet. Stor ferskvannsfisk kan inneholde store mengder miljøgifter som kan være skadelige for barnet. Jeg synes ikke dette er et stort offer med tanke på å gjøre det man kan for å få en friskest mulig barn.

 

Å si at du ikke klarer deg uten noe av dette i 9 mnd, vel... ta konsekvensene av det å være gravid!

 

Også hadde det kanksje blitt litt mindre offer for deg om du hadde satt deg litt bedre inn i hva man kan og ikke bør spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget til hovedinnlegger var ikke en oppklaring, men idioti (og en uforsiktig lege) spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er ganske enig med trådstarter, men noen enkle forholdsregler så kan man spise det aller aller meste. Selv ble jeg glad når jeg fant ut at jeg trygt kunne spise sushi, bortsett fra tunfisk og hval, men mange jeg kjenner synes det er helt uforsvarlig. Men det er vel greit å stole på mattilsynet, de burde jo kunne dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter ser ikke ut til å ta noen forholdsregler i det hele tatt, og det er jo ikke bra det heller. Jeg mener ikke man skal bli helt paranoid med tanke på mat, men å følge de generelle råd gitt fra mattilsynet er vel å anbefale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at man kan spise spekemat om den er fryst først.

 

Men så var det noen som sa til meg at å fryse mat ikke dreper bakteriene, tenk bare på de som fryser ned befruktede egg, de kan det jo bli babyer av..........

 

Ikke vet jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg var gravid fikk jeg råd av legen om å spise det jeg ville (med noen få unntak) og et glass vin i ny og ne ikke var skadelig. Selv om alt gikk bra angrer jeg på at jeg hørte på han og kommer til å følge statens anbefalingene denne gangen.

 

Jeg tror vi får motstridene råd fra enkelte leger fordi risikoen for at noe skal skje er svært svært svært liten.

 

Men hvem ønsker vel å ta den minste lille risiko når det gjelder det lille underet i magen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Listeria dør ikke av kuldegrader så vidt jeg vet, men det mest vanlige problemet med spekemat er toksoplasmose og denne parasitten dør etter en tur i fryseren :) Pga listeria skal man for eksempel spise brie, kjøttpålegg (kokt skinke fx) ferskest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei alle sammen! Er 12 uker på vei. Blir litt nervøs her fordi at jeg i går spiste noe spekeskinke og røkt laks..riktinok i veldig små mengder...Mener ikke å huske at det er noe man ikke skulle spise sist gang jeg var gravid ( for 7år siden). Mulig jeg er litt dum men hvor fant dere denne lista fra mattilsynet over hva man ikke skulle spise?

Jeg tror vel på en gyllen middelvei. Ønsker selvfølgelig ikke å ta noen risiko i forhold til lille nurket :-) Men er vel ikke den som tror at man trenger å bli helt overdrevet opptatt av alt man skal og ikke skal.

Noen som kan gi meg noen hint om denne diskuterte listen?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fra min del liker hvertfall å holde meg vekk fra for mye giftstoffer, parasitter og slikt. Det sier seg jo selv at det kan være skadelig, og det er en grunn til at det advares mot.

 

Jeg prøver også å holde meg unna kunstige søtningsstoffer, siden jeg studerer molekylærbiologi og har funnet ut av at flere av de vanligste av disse også er ganske skadelige.. Det er en grunn til at det står advarsler om dem utenpå pakningene, om enn de er med liten skrift! ;) Har man mye hodepine/stressymptomer, bør man f.eks. sjekke om man har spist noe som inneholder phenylalanin (det står advarsel på pakkene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det sa legen min i første svangerskap også, samt at jeg bare måtte ta et glass vin i ny og ne. Men jeg ble kjemperedd mot slutten da jeg hørte at alle andre hadde fått advarseler.

 

Jeg tror legen din sier det fordi risikoen er veldig veldig liten for at noe skal kunne skje. Så får du avgjøre hvilken risko du er konfortabel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha min 3. baby og har vært ganske så restriktiv hver gang. Selvfølgelig ble barn født før også, men når jeg vet at ting kan være skadelig koster det lite å la være. Jeg lever et like bra liv u spekemat og gravlaks i noen mnd. Jeg tenker som så, det skjer sikkert ingenting om jeg spiser alle typer matvarer, men hvis noe skulle skje med barnet vil jeg i allefall ikke måtte tenke at kanskje det var fordi jeg spiste "forbudte matvarer"

 

Men alle må jo gjøre som de selv føler er riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men tror du må ha hoppet over et kapittel eller to i studiene dine. Advarselen om phenylalanin er først og fremst til personer som har sykdommen PKU (phenylketonuri) tidligere kalt føllings sykdom. Personer med pku må leve på en diett der de følger nøye med hvor mye proteiner/visse aminosyrer de får i seg fordi de ikke forbrenner disse som oss friske og at de derfor kan hope seg opp i kroppen og medføre hjerneskade. Alle nyfødte i norge blir testet for denne sykdommen. Jeg er ingen fan av kunstige søtningsstoffer og unngår dem egentlig i størst mulig grad uten å være fanatisk. -Men å si at det står advarsler med liten skrift syns jeg blir mer skremselspropaganda enn opplysning... Men merket om at produktet inneholder en phenylalanin/fenylalanin kilde kan brukes som en god indikator på at det er brukt kunstige søtningsstoffer i produktet. Så kan man selv ta stilling til om man vil putte i seg syntetsukker som aspartam, sucralose og lignende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vedr kunstige søtstoffer, så leste jeg i E-nummerguiden at aspartam var INGENTING for gravide. I Mexico (av alle land) er det advarsel på matvarer som inneholder aspartamom at gravide og barn ikke bør innta det. Grunnen er at det kan føre til noe "kluss" med nerver og hjernen. Jeg holder meg derfor unna light-brus og pastiller etter dette...

 

Når det gjelder kostråd for gravide, sa min lege at i Norge skal du lete superlenge før du finner en ost i butikken som ikke er trygg, nesten alt er jo pasteurisert. Spekemat er også trygt. (Forutsatt at den spekepølseskandalen i vinter var en engangsgreie.) Det er bare å vaske godt og steke kjøttdeig og kylling helt gjennom og ellers bruke sunn fornuft. Sier han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på godt og vondt slik at verden har forandret seg på noen generasjoner og dermed ogsgå hva vi som er gravide bør spise. I hvertfall ser jeg det slik. Jeg ville ikke anbefale spekemat ol til gravide som ikke vet om de har vært smittet av toxoplasmose før svangerskapet og bakterien listeria bør man også passe seg for. Jeg ville anbefale at man følger rådene som mattilsynet til en hver tid står inne for. Tror ikke det er lurt å stole blindt på leger heller. Mattilsynet kan nok mer om kosthold enn en gjennomsnittelig allmennlege. Det er tross alt en gjeng høyt kompetente mennesker i mattilsynet som har som eneste oppgave å følge med på mat og kosthold i vårt land :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådene fra folkehelseinstituttet er ikke skremselspropaganda, selv om én lege sier noe annet enn dem. Hvorfor skulle de lure gravide unødvendig?

 

Listeria og toksoplasmose utgjør en rell risiko under svangerskapet.

 

Jeg kjenner 1 som ble smittet av toxo før svangerskapet, og derfor ikke trengte å bry seg, 1 som ble smittet under svangerskapet og derfor måtte følges opp kjempenlye av leger (heldigvis gikk det fnt), én som har en datter som ikke ser på det ene øyet pga av moren fikk toxoplasmose i svangerskapet uten at hun visste det og 1 som må gå på medisiner n¨å i voksen alder (30-årene) pga øyeproblemer fordi moren hennes ble smittet i svangerskapet.

 

Og jeg er bare ett menneske.

Så det er ikke sant at det bare er å spise hva man vil år man er gravid, for barnets skyld må man tenke seg litt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at vi kanskje er litt vel forsiktige under svangerskapet, men hva om du skulle komme til å bli smittet?

 

Da jeg gikk gravid var jeg liverdd for å få toxoplasmose, selv om jeg prøvde å fortelle meg selv at om jeg ikke hadde fått det hittil, så var det ingen grunn til at jeg skulle få det nå. Men det finnes ingen garantier, uten den å holde seg unna, eller varme\frysebehandle, matvarer som kan gjøre babyen din syk. I Norge har vi lite toxoplasmose, i deler av Frankrike er hele 70% av befolkningen smittet. I dag er det stor import-eksport av matvarer og du vet ikke nødvendigvis hvor en vare kommer fra. Kan du være sikker på at den er smittefri?

 

Selvfølgelig er det viktig å kunne slappe litt av og ikke gå rundt å være redd hele tiden, men å vise litt forsiktighet i noen måneder har da vel aldri tatt livet av noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...