Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet..fikk anbefalt lactacyd av hs...så sier en anonym at den er farlig? kan ikke se at det står på flasken...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

anbefalt av norges astma&allergiforbund..?

Skrevet

Paraben, tror jeg. Men hvem hører du mest på? Hvis det hadde vært hs som sa lactacyd er farlig med anonym anbefaler den? Du får vurdere troverdigheten selv ;-)

Skrevet

hehe..blir bare litt provosert...men så tenkte jeg at jeg kan jo se på flasken..og der stod det ikke....hihi

Den funker veldig bra for vår del ...;) men takk for svar...

Skrevet

Det var jeg som skrev det. Jeg brukte lactacyd selv tidligere og da sto det methylparaben, butylparaben osv på innholdsfortegnelsen på flasken, men det er en stund siden jeg har brukt lactacyd så kanskje de har fjernet det nå?

Skrevet

Du har helt rett! Dette gjelder for såvidt Natusan sine produkter også, før så var jo de aller fleste produkter med parbener, men nå ser jeg at ytterst få (våtservietter og noen såper) har det i seg nå.

Skrevet

jep,det står ikke på flasken ihvertfall..men det er sant var mye av det før i tiden...;)

Skrevet

Så de har fjernet parabener fra lactacyd? Da skal jeg jammen bruke den på mine små også!

Skrevet

om det heter omtrent det samme på engelsk så er det ikke det i den..den blå lactacyden ihvertfall..;)

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg tok meg en tur i butikken i dag og tenkte jeg skulle kjøpe lactacyd til å bruke på mine barn siden disse parabenene nå skulle være fjernet, men det står fremdeles methylparaben på den blå lactacyd flasken i butikken hos meg ihvertfall. Så det blir ikkeno lactacyd her i huset!

Hilsen tidligere anonym.

Skrevet

hmm ...

merklig no har jeg selfølgelig ikke flasken lengre..gjør det virklig det? hmmm..

det var jo synd..fikk tilog med den anbefalt på HS...

Skrevet

Fakta om parabener

Grønn Hverdag får mange spørsmål om parabener fra bekymrede forbrukere. I dette notatet har vi samlet den viktigste informasjonen om stoffene.

Innhold:

1. Hva er parabener?

2. Hva er problemet med parabener?

3. Parabener og babyer

4. Parabener og miljøet

5. Parabener og kreft

6. Parabener og allergi

--------------------------------------------------------------------------------

1. Hva er parabener?

Parabener er kjemisk sett alkylestere av p-hydroxybensosyre. Stoffene brukes som konserveringsmidler i kosmetikk, pleieprodukter (kremer, såper, våtservietter og lignende) og legemidler. Enkelte parabener er også tillatt brukt til konservering av mat. Parabener er svært utbredt; om lag 80 prosent av alle kosmetikk- og pleieprodukter inneholder parabener. /1/

Parabener som brukes i kosmetikk og pleieprodukter:

Methylparaben

Sodium Methylparaben

Ethylparaben

Propylparaben

Isopropylparaben

Butylparaben

Isobutylparaben

--------------------------------------------------------------------------------

2. Hva er problemet med parabener?

Flere av parabenene har vist seg å være hormonforstyrrende. Hormonforstyrrende stoffer kan påvirke mennesker og dyr ved at de etterligner, øker eller hemmer effekten av naturlige hormoner i kroppen. /2/ Effekten av slike stoffer har vi sett i dyreriket i lang tid, og det finnes flere veldokumenterte skadevirkninger av hormonforstyrrende stoffer på dyr i miljøet.

De samlede effektene av hormonforstyrrende stoffer på mennesket er ikke klarlagt. Men både forskere og myndigheter har de senere årene sett etter sammenhenger mellom kjente, hormonforstyrrende stoffer og helseeffekter som redusert sædkvalitet, testikkelkreft og endret kjønnsutvikling.

En rekke undersøkelser de siste årene /3,4,5,6,7,8/ har dokumentert parabenenes hormonforstyrrende og reproduksjonsskadelige effekter "in vitro" (i cellekulturer og lignende) og "in vivo" (i levende organismer). Ekspertene strides om hvorvidt parabenene kan være skadelige for mennesker.

De fleste undersøkelser viser at de forskjellige parabenenes grad av hormonforstyrrende effekt varierer sterkt. Isobutylparaben ser ut til å ha sterkest effekt, fulgt av isopropyl > butyl > propyl > ethyl > Methylparaben. /9/ Butylparaben ser ut til å ha rundt 1000 ganger sterkere hormonforstyrrende effekt enn Methylparaben. /1/

På bakgrunn av foreliggende forskning om parabenenes hormoneffekter har EUs Vitenskapskomité for kosmetikk uttalt at de ikke kan gå god for sikkerheten til fire parabener: Propylparaben, Isopropylparaben, Butylparaben og Isobutylparaben. /10/ Den norske Vitenskapskomiteen for Mattrygghet (VKM) kom til samme konklusjon i en risikovurdering publisert i juni 2006. /16/

Det er mistanken om hormonforstyrrende effekter som er hovedårsaken til at Grønn Hverdag advarer mot produkter som inneholder parabener.

3. Parabener og babyer

Det er godt dokumentert at babyer og fostre generelt er mer utsatt for skadelig påvirkning fra kjemikalier enn voksne. /11/ Særlig nervesystem, immunforsvar og forplantningssystem er utsatt. Derfor utgjør babyer og fostre en særlig risikogruppe i forhold til eksponering for parabener.

4. Parabener og miljøet

Parabenenes effekt på miljøet er ikke kartlagt. Man vet ikke hvor store mengder parabener som havner i vannmiljøet gjennom avløpet. Ut fra eksisterende kunnskap om nedbrytningstid for parabenene, ser det ut til at noen av dem kan overleve et opphold i vannrenseanleggene og slippe ut i miljøet. Men det er usikkert om store nok mengder slipper ut til å kunne påvirke vannmiljøet.

Propyl- Butyl- og Isobutylparaben har også et visst potensiale for bioakkumulering (logKow>3). /12/ Det innebærer risiko for at stoffene kan tas opp og lagres i fettvev hos mennesker og dyr.

5. Parabener og kreft

Det er kjent at en del hormonforstyrrende stoffer kan øke veksten av kreftceller, og i et forsøk fra 2003 påviste engelske forskere parabener inne i brystkreftsvulster. Forskerne antok at parabener i deodoranter og andre kosmetiske produkter var hovedkilden. /13/

Forskerne bak undersøkelsen trakk ingen konklusjoner om eventuelle årsakssammenhenger mellom parabener og brystkreft. Det undersøkelsen deres beviste er at parabener kan komme inn i kroppen og lagres i vevet hos mennesker.

EUs vitenskapskomité for kosmetikk har nylig uttalt at det ikke ser ut til å være noen sammenheng mellom eksponering for parabener og brystkreft. /14/

6. Parabener og allergi

Parabener kan gi allergi, i likhet med de fleste andre konserveringsmidler som benyttes i kosmetikk og pleieprodukter. Allergiske reaksjoner fra parabener er sjelden på frisk hud, men kan forekomme på eksemhud. /15/

Men methylparaben er det minst farlige, men jeg vil alikevel ikke bruke det på mine barn som allerede har eksem og allergi..

Skrevet

men da har jeg nok blingset godt..beklager så masse..;(

Skrevet

Det er greit! Ingen skade skjedd, jeg sjekket jo først. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...