Elisabeth21 Skrevet 1. juni 2006 #1 Skrevet 1. juni 2006 Min sønn er nå 2 år og han har fremdeles bleie. Er det for tidlig å begynne med dotrening? Har bare potte vi da, har prøvd å støtte og oppmuntre han til å slutte med bleie, så har vi prøvd å få han til å sitte en stund på potta,men ingenting kommer. Noen forslag?
epleprinsessen Skrevet 1. juni 2006 #2 Skrevet 1. juni 2006 Hei! Dersom har nylig har fylt 2 år er det kanskje litt tidlig å slutte med bleie...Men kjempeflott om dere klarer det. Nå om sommeren er det jo også mange fordeler med å begynne pottetrening, og om dere øver dere hele sommeren tror jeg dere skal klare det. Gutter er jo senere utviklet enn jenter, og jeg tror det er "vanlig" for de fleste gutter å gå med bleie til de hvertfall er 3 år. Selv jobber jeg i barnehage og der er det mange gutter på 3,5 år som fortsått gjør både nr1 og 2 i bleia... Så du trenger hvertfall ikke stresse med dette her! Ta dere god tid så er jeg sikker på at det kommer når det er naturlig for gutten din!' Lykke til:)
Qasisis Skrevet 1. juni 2006 #3 Skrevet 1. juni 2006 Du har nok enda god tid på deg. Hvis han ikke viser tegn til å ville slutte er det ikke så lurt å "presse" han. Men om du vil, kan du jo fortsette å sette han på potten når du tror det kan komme noe, eller når du selv er på do. Men gjør det på en hyggelig måte. Ikke press han til noe. La det bli en slags lek. Sønnen min sluttet da han var 3 1.2 år. Prøvde et par ganger før det, men han var rett og slett ikke moden nok. Fordelen når de er så stor er gjerne at de er flinkere til å holde seg tørre i ettertid. Som sagt, du har god tid så ikke stress med noe. :-)
Gjest Skrevet 1. juni 2006 #4 Skrevet 1. juni 2006 Hej! Har 2 gutter på 5 och 2,8 år. När de var 2 år, om sommaren, slutade vi med bleie till dem. Perfekt tid attt prova på och hos oss gick det bra. Det blir endel kissande och annat i byxor men har man börjat så har man och jag tror man gör sig och barnet en björntjeneste om man efter avslutande börjar igen med bleie. Lycka till vidare !
Rut Bram Skrevet 2. juni 2006 #5 Skrevet 2. juni 2006 Det går jo an å prøve! Du merker fort om det et noe vits i, eller ikke. Dere kan jo fint begynne med do-trening selv om dere ikke tar av bleien ennå. Jenta mi sluttet med bleie da hun var 2 1/2. Vi begynte tidlig med potte, og mer "intensivt" med do-trening fra hun var rundt 2 år. Da vet var slik at vi ikke kunne huske sist vi hadde skiftet en våt bleie, sluttet vi helt. Ikke stress hvis ikke det går med en gang. Mange slutter ikke før de er 3... Men jeg tror heller ikke at det skader å begynne litt forsiktig nå.
3-barnsmamma Skrevet 4. juni 2006 #6 Skrevet 4. juni 2006 Min sønn sluttet med bleie den sommeren han var 2 år. Dette var barnehagen han gikk i som synes han var klar for det. Det gikk veldig fint men en del tisseuhell har vi nok hatt, men heldigvis ikke noe bæsj. Bleie om natten sluttet han med da han var ca. 3 år. Nå er han 4 år og har hvert tørr i en evighet, deilig. Mitt råd; stå på og hold på faste dobesøk, rett før måltider, da barn ofte må tisse midt i måltidet, og rett etterpå hvis barnet ikke fikk til å tisse før, for å event. tisse og basje da. Voksne som barn har faste tider på døgnet de vanligvis basjer, og da er det bare å ta seg til på dette tidspunkt... Lykke til.
Blubblubb Skrevet 4. juni 2006 #7 Skrevet 4. juni 2006 Sønnen vår slutta med bleier den sommeren han var knapt 2 1/2. Vi hadde prøvd med potte en god stund, men det kom aldri noe i den, og han syntes den passa best på hodet... Men så tok dagmamman rett og slett bare bleiene av han (vi var enig i at hun kunne prøve), og så tissa han i buksa 4-5 ganger i løpet av dagen, og ble mer og mer fortvila. Så begynte han å si ifra at han måtte tisse og da gikk vitsen med potta opp for han. Den natta våkna han og ropte at han måtte tisse, selv om han hadde bleier på, og siden har han vært tørr både om dagen og natta, riktignok med små uhell iblant, både dag og natt. Litt brutalt kanskje, men han var stolt som en hane de neste ukene da han skjønte at han ikke var noen baby som brukte bleier!
Majas mamma Skrevet 1. september 2006 #8 Skrevet 1. september 2006 Hei! Tenkte bare å dele min erfaring. Jeg ventet til datteren min selv ytret ønske om å prøve potta. Da var hun 2 år og 8 mnd. Hun brukte etpar dager på dette, og "premien" var at jeg kjøpte noen kjempefine truser til henne og hun fikk slippe å ha bleie. Min erfaring er at barn ønsker å være tørre, og dette kommer som oftest av seg selv når de er modne for det. Det gikk en uke så var nattbleien tørr også. Hun har hatt kanskje fem uhell siden hun sluttet for halvannet år siden. Jeg tror det er fordi hun var helt moden for det da hun sluttet. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå