Gå til innhold

slått leppa/tanna, bør det sjekkes????

Anbefalte innlegg

Skrevet

7 åringen min fikk en huske på leppa i ettermiddag (selvforskyldt, men likevel vondt). Kuttet litt leppa oppe på baksiden med tenna tenker jeg.

Etter mye gråting ser leppa ok ut, ser bare ut som hun har bitt seg litt i leppa. Men nå som leppa ikke er så vondt lenger sier hun at tanna er litt vond....

Ser ingenting på eller rundt tanna (voksentann), og den virker ikke løs. Er det noe jeg bør sjekke hos tannlege, eller er det bare dersom den blir løs eller forandrer farge vi må sjekke det?

Hun skal likevel til tannlege om 1 1/2 uke for et lite hull.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt.Du kan jo ringe de og høre om det kan vente til hun har tannlegetime?

Skrevet

Hun har sikkert ikke skadet tannen. Men at hun har vondt er jo ikke så rart, det er sikkert ganske så sårt i munnen. Jeg ville fulgt litt ekstra med i dagene framover om tannen sitter, eller om den er blitt løs.

Skrevet

Nå når hun la seg påstår hun selv at den er litt løs, men jeg er ikke sikker. Jeg tør heller ikke rikke så mye på den hvis den virkelig er løs....

Får ringe tannklinikken i morgen der hun skal om 1 1/2 uke og høre.

hvis den virkelig er løs, hva gjør de for noe med den da?

Skrevet

Har opplevd dette med jenta min, men det var en melketann da... Da sjekket de skaden, mente at tannen kunne feste seg igjen. Ba oss om å passe på om det ble misfarging på tannen evt. om det ble betennelse i tannkjøttet (som betyr at røttene er ødelagte). Jenten din er jo ganske stor, så hvis hun mener at den er løs så ville jeg tatt det på alvor og fått det sjekket hos en tannpleier. Lykke til

Skrevet

takk! skal ringe i morgen. Greit å høre ialefallsiden det er langhelg. Kjedelig om den er skadet, krysser fingrene!

Skrevet

uff da hørte ikke godt ut,men jeg tror jeg hadde ringt og sjekket med tannlegen jeg,

Skrevet

JA, du bør ringe tannlegen og få det sjekket! Det skal man egentlig alltid gjøre når barn slår tennene, hvertfall når barnet klager over smerter. Da vil dere normalt bli fulgt opp med undersøkelser og røntgenbilder av tanna for å avdekke evt senskader.

Hilsen tannlegemamma:)

Skrevet

tenkte bare jeg skulle si hvordan det gikk...

Fikk komme til tannlegen på fredag, selv om hun da sa det ikke gjorde vondt lenger. Tok røntgen av de. Sa fint ut, men siden de ikke var så "gamle" enda hadde ikke tanna "spredd røttene" eller hva hun sa. Så den ville nok feste seg fint igjen. Fikk beskjed om å unngå gulrot og eple og hard mat noen dager. Så skal jo vi dit igjen om en uke, så hun skal få sjekket de igjen da.

Takk for gode råd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...