Anonym bruker Skrevet 1. juni 2006 #1 Skrevet 1. juni 2006 Min mann skal være forlover i sin brors bryllup om ca 1,5 måned. Han har en nydelig Hardangerbunad som han bruker til alle store anledninger og har også sett på det som selvsagt at han skulle ha denne i bryllupet. Bør legge til at han føler seg svært ukomfortabel i dress. Han spurte til og med broren sin om det var greit at han gikk i bunad, i tilfelle brudgommen selv ville gå i bunad (noe han ikke ville). Men sist uke sa svogeren min at min mann ikke kan gå i bunad fordi hans tilkommende kone ikke synes en bunad ikke vil "passe inn" fremme i koret under vielsen. Han får derimot "lov" til å skifte og ha bunad på under festen (det bruker da å være omvendt!) Hennes søster skal også være forlover og har visst fått samme beskjed (noe vedkommende visst ikke er særlig begeistret over). Er det bare oss eller er slik delegering frekt? Min mann er fredelig av natur og vil ikke gjøre noen sak men kommer til å føle seg svært ukomfortabel i en dress, han har forresten hverken dress, sko, eller passende skjorte og må altså kjøpe (har dårlig råd) eller eventuelt låne. Ønsker ikke å ødelegge våres svigerinne bryllupsdag ved å ødelegge hennes fantasibilde over hvordan ting skal være men det er da tross alt levende mennesker det dreier seg om. Det kommende ekteparet har ikke vært sammen så lenge og vi kjenner derfor bruden ikke noe særlig siden vi bor langt unna. Den tilkommende brudgom synes visst det er helt selvklart at mannen min må bøye seg for presset. Hva sier dere jenter?
CB-BabyBoy Skrevet 1. juni 2006 #2 Skrevet 1. juni 2006 Bunad er jo et flott festplagg, så kan da ikke skjønne det der.. Om jeg hadde lagt føringer på hvordan mine forlovere skulle kledd seg, så ville jeg betalt for det. Så du kan jo si at dersom ikke bunad er bra nok for henne, så får hun pent kjøpe en dress. Det stod forresten om det i et tett-på-nett på vg idag om forlovere; dersom bruden/brudgommen la føringer på bekledning, så kunne man nesten forvente at de skulle betale for det. Så nei, jeg syns overhodet ikke du overreagerer her.
Nickeløs Skrevet 1. juni 2006 #3 Skrevet 1. juni 2006 Hei! Pleier ikke titte på disse sidene, gifta meg for noen år siden... Men kan godt skjønne begge sider her, at dere blir skuffa over ønsket om annen bekledning. Men at de i kirka kanskje ønsker en viss stil... (Altså, ikke at bunad var dårlig stil, men at de ønsket en spes stil...) Jeg selv ville ikke hatt bunad på våre forlovere, om de hadde spurt om det. Men er enig i at dere ikke skal blakke dere, så da får de evt betale leie for dress eller skaffe noe pent til ham.
C <3 M <3 E <3 Skrevet 1. juni 2006 #4 Skrevet 1. juni 2006 Min manns forlover hadde bunad på seg da vi gifta oss. Og jeg må si at det ikke gjor all værdens ting!!! Tror hun har missta begrepet på hva et bryllup er. Greit at de vil ha en viss stil over det, men bunad er jo et festplagg. Hadde værten annen sak hadde han dukka opp i jeans liksom:-) Men jeg synes hvertfall ikke den bunadskledde forloveren ødela våres bryllupsbilder.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2006 #5 Skrevet 1. juni 2006 Hei, jeg skal gifte meg i august. Hva står det i innbydelsen? I vår har jeg skrevet Antrekk: Smoking/Mørk dress Det er helt i orden at folk kommer i bunad, men forloveren til min mann får ikke "lov" til det pga den stilen jeg har valgt for bryllupet vårt og fordi forloveren har en stor del av dagen å gjøre, fremst i kirka og på bilder, men da betaler vi for sjakett til han! Jeg synes at som forlover må du gjøre det brudeparet ønsker.Og tenk på at en bunad stjeler mye oppmerksomhet fordi en forlover opptrer på fotos o.l. Lei en smoking for 900,- da vel. Husk at det er dems dag med et års planlegging. Og du, det er ikke mange norske menn som trives i dress!! Hilsen Vibeke, står brud 12 august!
anaina Skrevet 2. juni 2006 #6 Skrevet 2. juni 2006 Tja, man overreagerer kanskje litt på begge sider...? men som vi kan se her inne på siden er man kanskje ikke på sitt mest nonchalante som bryllupsplanlegger, og når man legger krefter i alt fra utforming av invitasjoner til blomster og det hele, er det kanskje ikke så rart at man vil at forloveren også skal "passe inn"? Personlig syns jeg ofte at andre festklær ser litt "billige" ut ved siden av en bunad, dress vs bunad er ikke så ille, men f.eks sommerfestkjoler vs bunad som man ofte ser i konfirmasjoner og brylluper, syns jeg nesten uten unntak får sommerkjolene til å se litt cheap ut, uansett hvor lekre de er. Og hvis bruden også tenker litt sånn, er det jo naturlig at hun vil at brudgommen skal være den "flotteste" og ikke forloveren. Grunnen til at mannen din først fikk ja til å bruke bunad er sikkert at brudgommen tenkte er'esånøyea? som menn gjerne gjør, mens bruden aldri har gitt sitt besyv, derfor kontrabeskjed nå. Kan ikke mannen din låne dress av bror? Eller spør om de hjelper dere med leie?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå