Hera Skrevet 1. juni 2006 #1 Skrevet 1. juni 2006 mindre sjef i leken. Han "bestemmer" og forklarer hele tiden hvordan leken skal foregå og fungere. Det hjelper ikke å fortelle at de andre må få lov til å bestemme. Så hvordan forklare?
ungdomsmor Skrevet 1. juni 2006 #2 Skrevet 1. juni 2006 HAR INGEN SVAR PÅ DETTE DA JEG HAR EI JENTE PÅ SNART 7 SOKM GJØR AKKURAT DET SAMME
Gjest Skrevet 1. juni 2006 #3 Skrevet 1. juni 2006 Datteren min er også litt som du beskriver. Hun er 6 år. Jeg har forklart henne at hun må la de andre bestemme litt også, og at det er sånn at noen ganger kan man bestemme, mens andre ganger må man leke det de andre har lyst til, selv om man kanskje ikke har så lyst til det selv. Har sagt til henne at hvis ikke hun lar andre bestemme innimellom, kan det hende at de ikke gidder å leke med henne etter en stund - ja, for det er jo akkurat det som skjer. Dette er vel en av de vanskeligste oppgavene vi har som foreldre - veilede og forklare samtidig som jeg mener det er viktig at vi ikke blander oss for mye inn i selve leken. Noen barn er de som leder an og bestemmer mye. Jeg tror dette vil jevne seg ut etterhvert som de blir eldre, og de andre ikke gidder å bli dirigert hele tida. Har ikke noen gode, konkrete råd dessverre, men en ting jeg har gjort noen ganger er å si til de andre barna at de må si litt hvordan eller hva de vil leke og at de må gjøre litt av hvert. Da går det som regel bra. Hvis da min datter ikke vil være med på det de finner på og blir sur, ja da spør jeg henne om hun syns det er noe ålreit å ha det sånn. Hun syns jo ikke det, og så blir hun som regel med de andre. Livets skole er hard...
Gjest Skrevet 1. juni 2006 #4 Skrevet 1. juni 2006 Sånn er det her også, med min 5- åring.Hvis jeg overhører henne i lek, pleier jeg å snakke med henne henne der og da, men det er jo ikke alltid jeg er rundt henne.Prøver å følge med når jeg kan, og det hjelper litt.
Hera Skrevet 1. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 1. juni 2006 Så flott, da er han jo normal:0) Jeg snakket til han i dag, (igjen!) at han ikke skulle sjefe sånn med de andre barna, og da fikk jeg til svar at han var sjefen over alle sjefer - akkurat som Asgeir! Så man må jo bare le, når svarene kommer som perler på en snor:0) Men jeg må helt ærlig si at jeg ble lettet over at andre barn er slik også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå