Gå til innhold

kvalm noen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

er nå 7 uker på vei, så jeg trodde jeg slapp, men nei da, kaster opp og brekker meg av lukter, varme osv. har prøvd å spise tørt knekkebrød før jeg står opp og fylle på ca hver time og spise før jeg legger meg,

har roet det ned, det beste er å sove, noen som har tips /erfaring til meg. blir så utrolig slapp at jeg ikke klarer å gå på jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei. eg spydde haila sist sv.skap. gå på apoteket å kjøb reisesyketabl. kan og ta halsbranntabl. dei sga legga eit lag mellom magesekken og spiserøyret sånn at det sga varta vanskelegare å få opp spyå. drakk og møye isvatn d hjalp litt. lykke te!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 9+2 uker, og har vært kvalm ei god stund nå. Har kastet opp mye, og vet hvor slitsomt det er. Jeg ble mye bedre da jeg fikk de kvalmestillende tablettene Afipran av legen min. Jeg vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 7 uker på vei, trodde også, som deg, at jeg slapp unna kvalmen. Tok feil jeg også. Den kommer når som helst på døgnet og da må jeg bare legge meg ned der jeg kan. Det hjelper meg å likgge på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 9+4 og vært kvalm i 4 uker nå. Er ikke mye jeg heller kan gjøre med det, men hjelper faktisk å spise grønnsaksuppe (på pose). Den er utrolig god for meg i alle fall, uansett hvilken kvalme jeg har. Ellers så har jeg også hatt hjelp i å lukte på ingefærrot, har ikke prøvd ingefærte enda, men skal testes =)

 

Når det hjelder Afipran som kvalmestillende, anbefaler jeg det ikke. Det går utover fosteret, men selvfølgelig hvis INGEN TING annet hjelper så...

 

Ønsker dere alle sammen lykke til i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mitt forrige svangerskap var jeg mye kvalm.

Da dette begynte rundt uke 5 i dette svangerskapet også, og bare ble verre tok jeg kontakt med føden, hvor jeg vet at dem setter akupunktur.

 

Så tirsdag denne uken var jeg der. Nå sitter jeg fornøyd i stolen min. Kjenner ikke noe til den hersens kvalmen lengre. Jobben går som en lek og jeg kan bøye meg ned og plukke opp leker uten at jeg må "løpe".

 

Kanskje det funker for dere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble kvalm iuke 7,var lenge eplekjekk da jeg ikke hadde andre "plager" enn trøtthet, angrer sterkt på det nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du mener Afipran er skadelig for fosteret. Er dette noe du VET? Må bare spørre for det er farlig å gå ut og si dette til gravide som gjerne vil gjøre alt rett for sitt lille foster.

 

Jeg blir også betenkt, for leger og personalet på sykehus anbefaler Afipran. De ville vel ikke gjort det hvis det er skadelig for fosteret???

 

Jeg VET IKKE, kan ikke noe om dette, kanskje du er utdannet og snakker av erfaring? Men ei venninne havnet på sykehuset fordi hun kastet opp, og Afipran var ettersom de sa, ufarlig...???? Kanskje lurt å spørre legen hva som er sant, sånn at man ikke tar noen tabeletter som man er veldig usikre på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. afipran: dere har vel litt rett begge to. Ved graviditet har normal bruk ikke påvist fosterskadelige effekter. I siste trimester derimot, skal afipran ikke gis pga. negativ effekt på fosteret.

 

Følgende er sakset fra Felleskatalogen

 

Graviditet/Amming:

Overgang i placenta: Metoklopramid har vært brukt som antiemetikum til gravide over lengre tid uten at det er blitt påvist fosterskadelige effekter.

 

Ved høye doser i siste trimester har andre dopaminreseptorblokkere som klorpromazin og flufenazin gitt opphav til langvarige, men forbigående neurologiske forstyrrelser hos barnet. I dyreforsøk har haloperidol i siste del av drektigheten vist forstyrrelser i innlæring og motorikk. Da det ikke kan utelukkes at dette er en klasseeffekt for dopaminreseptorblokkere, bør metoklopramid ikke gis til gravide i 3. trimester.

 

Overgang i morsmelk:

Metoklopramid går over i morsmelk. Melk/plasmaforholdet er ca. 1,8-1,9. Etter terapeutisk dose hos moren vil den beregnede dose til barnet bli ca. 1-45 μg/kg/dag. Ved terapeutiske doser er det liten risiko for at barnet blir påvirket. Det er imidlertid grunn til å være forsiktig ved bruk av høyere doser, da metoklopramid kan ha sentralnervøse effekter.

 

Bivirkninger: Er doseavhengig og øker ved høyere doser. Ved normaldosering forekommer bivirkninger hos 11-20%. Hyppige (>1/100): Døsighet. Endokrine: Galaktoré, prolaktinstigning. Neurologiske: Ekstrapyramidale symptomer som dystonier (særlig hos barn), reversible. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Munntørrhet. Hud: Eksantem. Sentralnervesystemet: Depresjon, tardiv dyskinesi. Sjeldne (<1/1000): Methemoglobinemi hos nyfødte. Reverseres gjennom langsom i.v. injeksjon av metylenblått, 1 mg pr. kg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit å gå å være kvalm hele tida, nei :-(

Jeg har også strevd en del med kvalme. Bris (ligner farris) er glimrende tidlig på morgenen nå kvalmen herjer som værst. Jeg hadde også god effekt av ingefær-kapsler som du får kjøpt på helsekost.Skal være helt ufarlig for fosteret. Men det beste er nok å ikke ta noen ting. Kjøpte meg sea-bands på helsekost. Hun jeg kjøpte de av sa hun hadde en søster som hadde kreft, og hun brukte de under cellegiftkurene ( Blir veldig kvalm da.) Så jeg må bare si at de virket kjempefint på meg også. Bare pass på at trykkpunktene presser der de skal. Lykke til! :-)

 

p.s er i uke 10 selv nå, og kvalmen har gitt seg, så det blir bedre skal du se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ej er 7+1 og blir også kvalm ofte,heldigvis stoppar det når ej eter salt potetgull(uheldigvis er vell det att det er så feitande)Ej synst ej tidligt hadde så monge tegn på graviditet,kvalme,ømme bryst,halsbrann,slapp,lett haudeverk++Men så lenge barnet har det bra,så skal ej nok klare mej:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 6+2 og hadde håpet jeg skulle klare å holde kvalmen unna til etter eksamen (som er på onsdag). Men de siste dagene har jeg blitt mer og mer kvalm, hele døgnet mer eller mindre. Mistet matlysten også, men må stappe ned noe likevel, for det blir værre når jeg er sullten. (Og det er jeg jo hele tida...) Får håpe jeg ikke blir nødt til å ha med spybøtte på eksamen! ; ) Blir neppe populært blandt de andre, hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si det med en gang at jeg er apotektekniker, så jeg VET at Afipran er skadelig for fosteret men er ikke så skadelig i begynnelsen som i 3. trimester. Er man i 3. trimester, SKAL ikke Afipran brukes, kan gi forstyrrelser for innlæring og motorikk. Er i alle fall det vi har lært, og som står i felleskatalogen. Legen min sa også sist onsdag at det ikke er helt bra å bruke uansett, men det er vel opp til hver enkelt. Fins det ikke andre råd så...

 

Er ikke meningen å legge inn noen voldsomme skremselspropagandaer her da =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant til slutt løsningen for meg. Vært veldig kvalm over 1 måned nå

(er nå i uke 10). Healing var tingen for meg. Fikk fjernhealing på søndag mot alle plagene mine og har ikke følt noe ubehag siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æ e 6 uker på vei,å begynte å bli kvalm for 5 dager siden..

nu e æ kvalm stortsett hele dagen,men æ spyr ikke.

æ har ik såå vældig løst på mat,men æ presser ned mat uansett.barnet må jo ha:)

kvalmen e værst på mårran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du...

Jeg kjøpte meg fersk ingefær å kokte noen biter av dette drakk karften etterpå,ikke særlig godt men fungerer kjempe bra til meg ja..

det går ann å prøve dette..jeg drakk litt vell mye første gangen å fikk jeg vondt i magen så ta bare noen munnfuller først.

 

klem å lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

 

Jeg er 7+2 uker på vei nå og er som i forrige sangerskap plaget av sterk kvalme å mye dospringing. Det eneste som hjelper meg er skikkeli grovt brod, helst skalk (uten pålegg) + ingefærte som du får kjøpt på helsekost. Ellers hjelper det masse for meg når jeg har spist skikkeli med kveldsmat før jeg har lagt meg om kvelden, det er jo ikke så veldig sundt men orker ikke tenke på det nå, er så ubehageli å kaste opp.

 

Det hjelper også at jeg ikke ligger på magen når jeg sover, slipper da press på magen.

 

Ellers vil jeg bare trøste alle mine medsøstre med at vi overlever, det er ikke dødelig,hverken kvalme eller å være gravid. Tenk på at det vokser et lite barn inni dere og hvor herlig det kommer til å bli når målet er nådd. Det muntrer opp meg når jeg henger overdoskåla å tror enden er nær... Hehe.

 

Lykke til alle sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...