Anonym bruker Skrevet 1. juni 2006 #1 Skrevet 1. juni 2006 Travel hverdag med en 7 åring, en 8 åring og en liten 1 åring...de to eldste er her bare annenhver uke. Jeg begynner jobb 8, er ferdig 16.15. Derfor er det pappan som må stå for kjøring til og fra skole/barnehage, på vei til/fra sin jobb. Jeg mener de to eldste egentlig bør være nokså selvhjulpne om morgenen, med påkledning. Mannen min mener det tar for lang tid når de skal kle på seg selv, så han står og hjelper dem. Dermed er det jeg som tar 1 åringen, det er jo forsåvidt greit. Men det er jeg som tar 1 åringen om kvelden også, da er det ikke like travelt, men han sysler nå med de to eldste likevel. Hvor mye selvstendighet kan man forvente av en på 7 og en på 8? Er det ikke rimelig at mannen min tar kveldsstellet på minsten, når jeg tar morgenstellet? Den uka de ikke er her, drar han tidligere og kommer senere, for å kompensere for tapt tid på jobb den uka de er her...da blir det også jeg som tar alt stellet. På toppen av dette har biomor når foreslått at mannen min kjører til henne og henter barna om morgenen i hennes uke, siden han likevel skal samme veien til barnehagen (+leverer hjem til henne etter). Det blir ihvertfall et kvarter ekstra i hver ende med et slikt system, + garantert masse meldinger og teleforner. Jeg vil jo ha minst mulig inntrengen av henne her, så derfor er jeg negativ. Hun jobber forøvrig bare deltid og har mye bedre tid enn jeg og min mann. Synspunkt?
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2006 #2 Skrevet 1. juni 2006 Flere synspunkter Min snart 7-åring kler på seg selv om morgenen, men jeg har da lagt frem klær. Ellers hadde det nok blitt litt av hvert på Jeg passer også på at stellet går etter planen, ellers glemmer ha fort å vaske hender etter dobesøk f.eks. Så jeg forventer en del, men holder oppsyn. Det er vel en selvfølge at far også hjelper til med ettåringen. Hvordan er fordelingen ellers med ting i huset? Nå leverer han jo i barnehagen, så det kan tenkes at han mener han tar sin del med å gjøre det når det gjelder den minste. Det at han tar seg mer av de to større på kvelden, gjelder det f.eks. aktiviteter og lekser? Når det gjelder mors spørsmål om å kjøre ungene. Er det kun neste uke det gjelder pga. noe spesielt som har skjedd? Har f.eks. bilen hennes kollapset? Jeg hadde sett an på grunnen til forespørselen jeg
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2006 #3 Skrevet 1. juni 2006 På kvelden går det mest i lek og litt til lekser med de eldste, + kveldsstell, dvs finne frem pysj, evt dusje, pusse tenner, spille spill eller lese bok for å roe ned...(ettermiddagen/kvelden er jo relativt kort da, fra 17 til 20-21) Om kjøring: moren mener på generell basis, slik at hun skal slippe å kjøre, siden far likevel må den veien pga b.hagen (skolen ligger på samme vei). Når det gjelder husarbeid ellers, er det jeg som tar kjøkken og klær, han tar rydding av barnerom og støvsuger en gang i blant (max en gang i uka). Omregnet i timer, er det klart jeg som gjør mest.
♥Snulder Skrevet 1. juni 2006 #4 Skrevet 1. juni 2006 Her er det stort sett arbeidsdeling på det meste:) Pappa tar seg mest av gutten på 5 fordi de to har vært som erteris alltid. Han bader veslesnulder annenhver kveld. Koser seg fælt med det. Stebarnet har vi aldri her. Hun er straks 16. MEN min kjære hadde ALDRI gått med på å ordne ungen utenom tida han har henne. Dette pga at mora har vært generelt vrang ang samvær ellers. Jeg for min del ville heller ikke vært med på det. De er ikke gift lenger, så dermed får de ordne seg hver på sin kant!
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2006 #5 Skrevet 1. juni 2006 jeg tror jeg hadde sagt at det er helt uaktuellt at han bruker tid på dette kjøre systemet for å gjøre eksens liv lettere når han ikke hjelper til med deres felles barn for å gjøre ditt liv lettere. du må fortelle han at det er deg han lever livet med nå. her er det også slik at han styrer på med sine barn når de er her, og jeg gjør alt det praktiske med babyen, det er ingen avlastning å få når de er her. og når de ikke er her er han nødt å jobbe opp det han ikke jobbet når de er her. hva en kan gjøre med det aner jeg ikke, spørre hva han synest er en rimelig arbeidsfordeling mellom dere to, lag en ordning sammen, som han må holde. overhodler han ikke den må han forklare seg. en av min manns oppgaver er å bade babyen hver dag. så hadde vi barna her i 10 dager. og han badet ikke småen, før jeg påpekte at nå var det på tide (8 dager ville se hvor langt det gikk), han hadde tross alt en baby å ta seg av også. må legge til at jeg selv lå til sengs og knasket antibiotika og smertestillende, og jeg vasket også småen med klut sånn i smug.
aroma Skrevet 1. juni 2006 #6 Skrevet 1. juni 2006 Det høres litt rart ut at en 7 og 8 åring må ha hjelp til å kle på seg, herregud! Det bør de virkelig klare selv. Datteren min var 9 år da hun smurte matpakke selv. Det var no det første. Og ja, jeg synest at mannen din bør ta kveldstellet når du tar morgenstellet. Men det jeg igrunnen reagerer mest på, og som ivertfall jeg hadde blitt snurt for, det er hvis din mann svarer ja til å hente ungene i de ukene de er hos moren. Der går grensen!!! Han tar seg litt fri fra arbeid når særkulls er der, han tar det igjen når de ikke er der, slik at det går ut over deg og fellesbarnet. Han hjelper ikke nok til med ungen deres fordi han må ta seg av sine unger fra før. Og på toppen skal hans eks få ekstrahjelp av din mann i hennes dager, slik at han får ennå mindre tid til å ta seg av ettåringen? Jeg hadde aldri funnet meg i det!
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2006 #7 Skrevet 2. juni 2006 Jeg er den anonyme over her. Er enig med deg i kjøringen når det gjelder på generell basis. Hadde vært noe annet om det var å hjelpe til en uke pga noe spesiel. Jeg ber da aldri min eks kjøre barna hit og dit, det ordner jeg og min mann. Sånn ellers så synes jeg nok at det virker som om fordelingen hos dere er som i mange andre hjem, særkullsbarn eller ikke. Men om du ikke finner fordelingen riktig så må du sette ned foten. Gi klar beskjed om hva du føler og at du vil han skal ta mer. Kan du ta kveldsstellet med stebarna en gang i blant og overlate minsten til din mann?
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2006 #8 Skrevet 2. juni 2006 Dere er utrolig heldige som har særkullsbarna så mye som halve tiden. Det er nok en "gave" fra biomor, hun kunne sikkert fått daglig omsorg og gitt far "samvær" om hun hadde ønsket. Nå slipper dere alle problemer rundt at barna oppfører seg og føler seg som at de er på besøk når de er hos dere. Til gjengjeld har du muligheten til å oppfatte dem som deres barn, ikke bare fars og biomors. Du kan bli stemor i den gammeldagse betydningen av omsorgsgiver på linje med far. Rett og slett bli trebarnsmor. Da er ikke problemet rundt det at far hjelper 7 og 8 åringen noe større enn om det hadde vært helsøsken. Akkurat når det gjelder kjøringen i mors uke, synes jeg det er leit at far jobber ekstra den andre uken for å ta igjen tapt tid. Kanskje han kunne få en avtale med arbeidsgiver om å jobbe 5 timer mindre i måneden? (10 dager i mnd taper han en halvtimes arbeid, som han da slipper å jobbe inn). Eller hva med en halv time kortere arbeidsdag alle dager et par år fremover? Fordi han er 3barns far. Økonomisk er dette ikke noe problem i forhold til om han skulle vært bidragsbetalende 40% pappa.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2006 #9 Skrevet 2. juni 2006 Hadde alle tre vært dine barn, ville du vært glad for at han tok seg av de største, så du fikk nettopp avlastning. Nå syter du for at han tar seg av barna sine, og at du må ta alt med den lille. Vær glad for at han tar seg av dem, du....mange menn ville overlatt det gladelig til stemor.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2006 #10 Skrevet 2. juni 2006 HI her : biomor hadde ikke fått daglig omsorg, nei! For det første tjener hun knapt nok til å forsørge seg selv. For det andre har hun knapt tid til å ha dem de 50% hun har dem, er bare glad til hvis faren eller jeg/stemor stiller opp når det er noe i regi av skole osv i hennes uke.. Men hun vil gjerne ha daglig omsorg på papiret for å få høyere bidrag! Jeg kommer ikke til å akseptere kjøring i mammaens uke uansett, det har jeg bestemt meg for. Engang iblant ok, men ikke på fast basis! Synes det er paradoksalt, men om vi bryter opp, så kommer han jo til å ta seg av minsten like mye som han tar seg av de eldste, han kommer til å insistere på 50%....men så lenge vi bor sammen, forventer han masse av meg uten egentlig å gi noe tilbake, hverken til meg eller barnet vårt. Det er nesten så jeg tenker at det beste for barnet er å separeres..
Maud Skrevet 7. juni 2006 #11 Skrevet 7. juni 2006 Jeg synes nok biomor stiller urimelige krav hvis hun forventer at far skal drive taxi-virksomhet når barna er hos henne. Det er det bare å si nei til. Synes nok også du er litt urimelig hvis du forventer at far skal ta halvparten av deres felles barn i tillegg til de to han har fra før. Det høres ikke akkurat ut som om du tar noe av ansvaret for dem. Da skal han altså ha 2,5 barn annen hver uke mens du aldri skal ha mer enn 0,5? Hvis det er forventningene dine, skjønner jeg at det er vanskelig å leve sammen med en mann som har to barn fra før. Det er klart at barn på 7 og 8 kan være selvhjulpne i forhold til å kle på seg osv, men tror du ikke dette kan være en måte å få pappa for seg selv på? De føler seg kanskje ikke helt velkomne hos deg og vil ha pappa alene uten deg?
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #12 Skrevet 7. juni 2006 Til Maud: Jeg mener nå uansett at skolebarn kan være praktisk selvhjulpne i forhold til -på/avkledning, inne-og yttertøy, knapper og glidelåser -på/av med sko, knyte lisser -smøre en skive og ta på ost/skinke, helle melk i glasset -tørke seg etter dusj -selvhjulpen på do Har ingen tro på at de liksom gjør seg mindre flinke for å ha faren for seg selv, alene. Tror heller de har vent seg til en slags latskap fordi de vet at faren likevel gjør alt for dem (for at det skal gå raskere). De føler seg kanskje ikke helt velkomne hos meg? Vanskelig å svare på. Ser heller ingen grunn til å spekulere i det all den tid jeg gjør så godt jeg kan og faktisk har stillet opp mye for dem begge. Det er ikke noe offer for meg å være alene om fellesbarnet, men da kan vi jo like godt splitte lag. Jeg ønsket meg jo en familie, med mann og barn. Barn har jeg fått, men ingen far til barnet. HI
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2006 #13 Skrevet 8. juni 2006 jeg mener at når skolebarn ikke behersker: -på/avkledning, inne-og yttertøy, knapper og glidelåser -på/av med sko, knyte lisser -smøre en skive og ta på ost/skinke, helle melk i glasset -tørke seg etter dusj -selvhjulpen på do er det ett eller annet som ikke er som det skal være. foreldrene må da spørre seg selv hvorfor barnet ikke følger adekvat utvikling, og gripe fatt i årsaken straks. -er det at far godtar at hans nye kjæreste er så jævlig mot barna at de psyklogisk sett blir tilbakesatt i hverdagen, som er årsaken, kan han jo ikke være omsorgsperson for dem i det hele tatt. -er det at han duller så mye med dem at han hindrer dem i å vokse opp, må han før eller siden, helst før, slippe taket. -er det at han er så stressa for å komme tidsnok av gårde at han ikke har tid til å ta ting litt på barnas premisser får han stå opp en halv time tidligere.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2006 #14 Skrevet 8. juni 2006 anonym 09.56: har det ikke travelt du, nei:) sitter vel hjemme og strikker , røyker og preiker
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2006 #15 Skrevet 8. juni 2006 verken røyker eller strikker. men kan ikke si jeg har det ekstremt travelt, jeg har da tid til å sitte å bry meg med andre sine liv, og skrive mine synspunkter om det på internett. dette nettopp fordi jeg har lært mine barn selvstendighet. he he he spøker og ler! men jeg mener virkelig at det er litt trist når barn ikke får fyllt sitt potensiale fordi foreldrene ikke tar seg tid til at de får lære og utvikle seg. hastverk bør være unntaket, ikke regelen.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2006 #16 Skrevet 9. juni 2006 HALLOOOOOO!! Barn i skolealder KAN kle seg selv, og de vil gjerne! Men hvis far skal sy puter, nei sacco-sekker under armene på barna, da blir de tafatte og initiativløse på sikt. Be far stå opp 10 min tidligere på morgenen, da rekker barna å kle seg selv. Begynn med trening i helgene. Dersom barna er funksjonsfriske, så klarer de denne oppgaven også. Enkelte fedre tror at det skal være "sirkus og tivoli" når barna er hos far! FEIL FEIL FEIL. Det skal være normale tilstander da også! Ikke gi deg, stå på ditt! Ha "hodepine" av og til, slik at far tvinges til å ta minstemann også! Så sleip er jeg, nettopp fordi ingen annen fornuftighet går inn i hodet på mannen.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2006 #17 Skrevet 9. juni 2006 Du som vet så godt akkurat hvilke ferdigheter barn skal ha på en gitt alder og som vet så mye om hva som er godt farskap, du burde kanskje få deg jobb i barnevernet eller noe tilsvarende du?
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2006 #18 Skrevet 9. juni 2006 er det noen som er uenig i at skolebarn bør kunne kle seg selv, og bør kunne få lov til å kle seg selv?
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2006 #19 Skrevet 9. juni 2006 Hva jobber dere med da dere som ikke har det travelt om morgenen? Her begynner vi begge jobb kl 8, ferdig mellom 4 og 5, etter at middagen er ryddet, barna lagt, posten åpnet osv - så er klokken plutselig midnatt - da er det ikke bare bare å stå opp 10 min før tiden...
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2006 #20 Skrevet 9. juni 2006 det var da fælt hvor mange brev dere fikk da! hehe når legger barna seg? var de 7 og 8? bør de jo være i seng til senest 8.
-Hengebuksvinet- Skrevet 10. juni 2006 #21 Skrevet 10. juni 2006 Vi legger barna i halv åtte tiden, og mannen min må reise hjemmefra ti på sju for å nå jobben. Jeg leverer gjengen i åttetiden, og så er vi hjemme igjen i fire tiden. Har jo tid å følge opp barna for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå