Anonym bruker Skrevet 31. mai 2006 #1 Skrevet 31. mai 2006 Min eksmann og jeg har to barn sammen, henholdsvis 10 og 13 år gamle. Det er nå fire år siden vi flyttet fra hverandre. Han er fortsatt veldig hatefull mot meg og gjør alt han kan for å stikke kjepper i hjulene når det gjelder samarbeid om barna. Han stiller aldri opp når fotballaget eller skolekorpset som de er med i trenger dugnadshjelp fra foreldrene. Han betaler aldri noe som helst av de egenandelene som barna må ut med når de skal på diverse turer og turneringer. Jeg har forsåvidt vendt meg til det, men er det rett? Senest i dag spurte jeg pent om han kunne dele på en egenandel på 1000 kr på en korpstur. "Nei! Du får bidrag. Jeg betaler ikke ett øre ekstra." Må legge til at han betaler bidrag etter de offentlige satsene, så det er ikke slik at jeg mottar mer enn reglene tilsier. Jeg prøvde å argumentere saklig med at jeg tror det er noe regler om at foreldre skal dele på utgifter til fritidsaktiviteter, men da svarte han bare at "Da må du krangle med meg for hver gang, og jeg kommer uansett ikke til å betale noe." At jeg repliserte med at det ikke er meg, men barna det går ut over, sa han ingenting til. Han sa bare "jeg hører hva du sier, men det går ut det andre øret"! Vel, er det virkelig rett at det skal være slik? At jeg skal betale alt som har med fritidsaktivitetne til barna, i tillegg til at han aldri gjør noe av det pålagte dugnadsarbeidet?
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2006 #2 Skrevet 31. mai 2006 Hei Hvis mannen din betaler slike takster mannen min betaler i fra staten, så forstår jeg hatt han ikke vil betale mer. Mannen min betaler 4/6 av summen staten mener det koster å ha et barn og mora betaler 2/6. Så mye penger denne ungen koster i mnd, har ikke far mulighet å gi de andre barna sine. De bor langt unna og han får ikke mer 200kr per mnd i trekk for samvær. Jeg er av den oppfattning at foreldren burde betalt likt i forhold til hverandre. Både far og mor betaler 3/6 hver, også kan heller de hjelpe med å betale på klær og utstyr til barn og turer som koster litt osv... pluss at vi må betal mest på flybillettene som vi trenger for å få han hit. ( det er mora som har flytta) Hadde de bodd i samme nabolag, hadde jeg synest det var naturligt at far også stilte opp på dugnad............. Men ink. du far også i kjekkere ting eller er det bare arbeid og mer penger...Det kan jo ende far ønsker å bidra uten å gå via innkrevingssentral.......osv......... Vi skulle ønske at det hadde vært mer rettferdigt bidragsordning og betalt uten innkrevingssentralen. heller vært med å betal på turer og kjøpt klær til han. Ja sett mer hva pengene går til.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2006 #3 Skrevet 31. mai 2006 Vi tjener nokså likt, og han har samværsfradrag for 4-8 netter i mnd. Jeg mottar 2490kr i bidrag for to barn. I alle år etter skilsmissen har jeg prøvd å involvere ham i hyggelige ting. Sender alltid mail eller sms om ting som skal skje i forbindelse med skole og fridtid ( avslutninger, foreldremøter, julefrokoster osv.) Han kommer aldri. Han bor bare 6 mil unna og har en vanlig 8-15 jobb. Når barna er hos ham er han flink til å finne på ting sammen med dem. Barna reiser med buss eller tog når de skal til ham og vi deler likt på den lille utgiften, det er jo så enkelt som at jeg betaler billetten til ham og han tilbake til meg. Vi hadde privat bidragsavtale før, men han misligholdte den så mange ganger at jeg til slutt ikke så noen annen mulighet enn å ta det via innkrevingssentralen. Det kunne gå mnd mellom hver gang han gadd å betale.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2006 #4 Skrevet 31. mai 2006 Heisan Det høres ut som du gjøre tingene på en slik måte jeg selv synest er ok.....Forstår mer nå at du kunne tenkt deg at han kunne bidratt litt mer.........Vi betaler det du får i bidrag til en unge, pluss at flybillettene er på langt over tusen kroner.... synd eks mannen din gjør ting vanskeligere for dere, istendfor å samarbeide
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2006 #5 Skrevet 31. mai 2006 Ja, sånn er det. Mannen min har to barn fra tidligere forhold. Han betaler 4000 kr i mnd. Vi har ikke penger til å være med på å betale noe ekstra. Vi har felles barn også og de får mye mindre enn hans. Far er ikke pålagt å betale noe ekstra utenom bidrag. Han skal selvsagt være med på å betale konfirmasjon, briller osv. Slik er loven heldigvis. Viss ikke hadde vi måtte gått på sosialen for å klare oss. Viss du ikke har økonomi til at barna dine skal være med i korps o.l så må de slutte slik er det for de som har foreldre som bor sammen også. Jeg virker sikkert kynisk og kald. Men etter å ha levd i 10 år i et ekteskap med en mann som har barn fra før så har jeg opplevd utrolig mye. Det er søren ikke lett å være pappa heller.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2006 #6 Skrevet 13. juni 2006 Ja, det er slik at du skal betale alt til barna etter som du får bidrag. Mange aleinemødre som ikkje forstår det der, men det er faktisk ganske stor del av poenget med bidrag at det ikkje skal verte konflikter om kven som betaler kva. Det einaste som er unntak er til konfirmasjon og eit par andre eingangsutgifter som er stor økonmisk belastning.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2006 #7 Skrevet 25. juni 2006 men hva med reisekostnadene da? når den reelle inntekta til hans ex og min samboer lik. iallefall når en rekner hva hun får og hva han betaler i bidrag. men neida. han skal regnes ut fra før han betaler bidrag...og hun trekkes fra bidraget. er det rart fedre ikke har råd til samvær når mora flytter 50 mil unna å mener han skal betale 2/3 av reisekostnadene + 4100 i bidrag for barna? vi har barn her hjemme også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå