Gå til innhold

Kristelig Dåp eller navnefest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i et dilemma. Vanskelig et! Kan noen gi råd..?

Vår lille datter ble født 13/4 og nå begynner familiemedlemmer spørre om vi skal ha dåp/navnedag.

Søsteren til min samboer(og da pappa til barnet), er veldig kristen.

Hun er eldre enn han, og har ettersom jeg forstår, betydd mye for han gjennom hans oppvekst. Men neste ingen i min familie er kristen, unntagen to tanter. Nå vil hun at vår datter skal døpes i kirken. det hører historien med at hverken jeg el. han er kristne, men at min samboer ble døpt og jeg hadde navnefest.

Jeg vil gjerne at min bror skal være 'gudfar' til henne, men han er ikke medlem av statskirken, og da kan han ikke være den 'offisielle gudfar' ...

Håper på råd, hilsen mamma i villrede;(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker som om søsteren til broren din har mer innflytelse over avgjørelsen om hvorvidt dere skal ha dåp eller navnedag enn det dere har selv? Det må da være opp til dere hva dere mener er riktig for dere og barnet?

Skrevet

Jeg syns dere skal velge det som er riktig for dere to og ikke bry dere om hva andre i familien syns. Hvis dere ikke mener at dere vil oppdra barnet til å bli kristen må dere jo lyve for presten.

Og de som skal være gudforeldre/faddere må også være kristne. Ellers er jo hele poenget borte.

Velger du navnefest kan du ha vitner hvis du ønsker det. Hva du legger i det er helt opp til deg selv.

Skrevet

Hva vil barnet?

Det vet dere jo ikke, så hvorfor ikke vente til barnet er gammelt nok til å bestemme selv om det vil være medlem av noe relegiøst.

Lær heller barnet til å ta egne valg, så kan hun heller ta avgjørelsen selv når tiden er inne!

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg ville da falt på navnefest siden ingen av dere to er kristne.

Barnet kan jo få døpe seg dersom det ber om det en gang i løpet av oppveksten?

Navnefest er en fin sermoni, og dere som foreldre er de som skal ta valg for deres barn. Tanten kan døpe egne barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...