Gå til innhold

Ufør?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sliter med sykdom og får kan hende tidsbegrenset uførestønad som følge av dette. Har tenkt å søke 50 % tidsbegrenset uførestønad. Har et håp om at jeg blir frisk nok til å delta i arbeidslivet 100 % igjen på et senere tidspunkt.

 

Noen som vet om man får fødselspenger i permisjonstiden ved uførestønad? Vet at man ikke får det ved rehabiliteringspenger (som jeg går på nå) og ved yrkesrettet attføring, men det står ingenting om uførestønad...

 

Forstår meg ikke helt på systemet som er lagt opp jeg; Om man sliter med sykdom så skal man liksom få "straff" i form at man ikke har de samme rettighetene lenger??? Det er vel ingen som har ønsket å havne i trygdekontorets eller aetats hender, man kan veldig sjelden for sykdom selv... Ved arbeidsledighetstrygd får man derimot støtte til å ta permisjon, skal liksom løsningen for oss andre være å slutte i jobben vi har da, og melde oss arbeidsledige og bare håpe at det ikke kommer en jobb som vi uansett ikke klarer å utføre???

 

Nei, unnskyld meg, blir bare så irritert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener du skal få fast 50% uføretrygd pr måned når du er i permisjon, men er ikke sikker.

Jeg er selv i samme situasjon nå og har sendt søknad om å bli 50% midlertidig uføre. Jeg tror at jeg da får fødselspenger av 50% jobb og uføretrygd på den siste biten. Er ikke sikker på dette men det er hva jeg har forstårr av systemet. Føler også at en blir straffet for å være syk, men som legen min sier har vi også lov til å bli foreldre.

Har lest alt jeg kommer over på nettet men blir ikke klok av det likevel.

 

Lykke til. Håper det ordner seg for oss begge:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke erfaring selv men en jeg kjenner var 50 %ufør og arbeidet resten 50%. i permisjonstiden fikk hun fortsatt uføretrygden sin og permisjonspenger tilsvarende lønnen sin.

 

Det vil si at hun ikke kom dårligere ut av det en andre.

Snarere tvertimot for når barnet ble 1 år fikk hun 50% uføretrygd og kontantstøtte og hadde mulighet for å gå hjemme 1 år til uten å komme helt på hæla økonomisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...