Gå til innhold

Dele utgifter til innkjøp til babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere?

Bør jeg kreve at han skal være med å betale for diverse utstyr? (blir jo jeg som skal bruke det liksom...)

Når er det vanlig at far begynner å betale bidrag (ved privat avtale)?

Jeg tenkte å kreve at han skal betale fra og med måneden barnet er født.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke kreve at han skal være med å betale på utstyr til babyen, det skal bidrag dekke. Men du har lov til å spørre :)

Bidrag settes i gang fra måneden barnet er født.

Skrevet

Nei, du kan ikke kreve noe penger til utstyr. Du får jo stønader som enslig mor, da får du bruke av disse. Holder ikke det kan du søke spesifikt på sosialen om utstyr til barnet, det får du helt sikkert dersom du ikke har jobb/inntekt.

Hva gjelder bidrag, det skal du ha fra mnd etter barnet er født :)

Skrevet

Bidraget regnes fra måneden man blir enslig forsørger, ergo måneden barnet er født eller måneden en flytter fra hverandre.

Skrevet

Du får stønader som skal brukes til å forsørge barnet med.. dvs utstyr, mat, klær osv. Faren må trossalt handle utstyr til å ha hos han også.

Skrevet

Du kan nok ikke kreve det nei. Jeg brukte hele engangsstønaden på de store tinga babyen trenger. Nå i ettertid er det jeg som kjøper alt. Når hun er hos han sender jeg med alt hun trenger. Store og små ting.

Måtte t.o.m kjøpe en ekstra stellematte som jeg gav til han siden han hele tiden klaga over at han måtte stelle henne i senga si å hun tissa der. For han ville ikke kjøpe selv. Jeg må også sende med mat som f.eks mme,grøt,middag osv..veldig slitsomt at han ikke kan ha disse tinga hjemme selv. Men men sånn er no det.

Han betaler heller ikke bidrag selv om han jobber. Så han jobber nok svart siden jeg fikk beskjed av TK at han ikke var i stand til å betale bidrag.

Du kan begynne å søke om bidrag med en gang barnet er født vil jeg tro. Du får nok ikke bidrag samme mnd barnet er født men mnd etter.

Skrevet

Om du meiner at han skal betala for utstyr, må du skriva privat avtale om barnebidrag, der det står korleis han skal bidra økonomisk. Du kan ikkje først krevja at han skal betala for forsørging av ungen, og deretter betala sin del av kostnadane ein gong til gjennom bidrag!

Dei fleste fedre vil sikkert heller bruka pengane sine på ungen sjølve, enn å gje pengane til mora for at ho skal bruka dei. Så du kan jo føreslå at de deler utgiftene, i staden for at han betalar bidrag til deg. Men ikkje i TILLEGG!?!

Skrevet

Selvfølgelig kan du spørre! Men vær innstilt på at han kan si nei.

Eksen min er veldig grei sånn sett. Han betaler 1500 kr måneden i barnebidrag, men her forleden spleiset vi på ny vogn til 1-åringen. Faren får jo også glede av vogna, for poden har med vogna dit. Dersom vogna skal fraktes frem og tilbake når barnet besøker faren, synes jeg det er rimelig at dere deler på den utgiften. Hvis faren derimot har tenkt å kjøpe 1 vogn til som skal stå hos han (høres unødvendig ut), er det kanskje litt urimelig at han skal betale for vogna di i tillegg?

Men utstyr som skal brukes av dere begge synes jeg dere kan spleise på.

Skrevet

hadde jeg ledd meg i hjel. Jeg forstår ikke helt hvorfor du Charlie gidder å sponse utstyr til pappaen, og tror ærlig talt at du gjør barnet og deg selv en stor bjørnetjeneste ved det. På denne måten lever pappaen videre i boblen om at det hele tiden er han som skal tas hensyn til, og utvikler ikke det sunne ansvarsforholdet som en pappa bør føle i forhold til barnet.

Ang hovedinnleggers spørsmål, så vil jeg si at det riktige er vel at pappaen gjør innkjøp hjemme hos seg og du hos deg. Du får jo forskjellige trygdestønader i tillegg til barnetrygda, når du er alene. Som skulle dekke det meste.

Skrevet

Tror ikke jeg gjør barnet mitt og meg selv en bjørnetjeneste. Jeg kjøpte den stellematta fordi jeg var lei av å få kjeft fordi min unge alltid tissa i senga hans. Etter han fikk den har jeg ikke hørt noe mer om det.

Tror ikke den ene stellematta er med på at han ikke utvikler det sunne ansvarsforholdet en pappa bør føle i forhold til barnet.

Hadde ikke jeg gått etter hans primisser ganske ofte så hadde han aldri giddet å ha samvær. Det der har jeg nemlig prøvd ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...