Gjest Skrevet 29. mai 2006 #1 Skrevet 29. mai 2006 Og dette med hel og halv fabrikater, og pose- mat etc. Bruker dere mye pose-mat? Eller lager dere all middag fra bunnen? For jeg lager det meste selv, men når det gjelder lasagne bruker jeg toro. Noen med fin grunnoppskrift kanskje?
Gjest Skrevet 29. mai 2006 #2 Skrevet 29. mai 2006 Vi har brukt denne: http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=7949&mnu1=&mnu2= ...også lager mannen min lasagneplatene fra skrætsj.... *namnam*
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2006 #3 Skrevet 29. mai 2006 Vi bruker såkaldt posemat 2-3 ganger pr uke. Erdet mye da?
Fru_Pigalopp Skrevet 29. mai 2006 #4 Skrevet 29. mai 2006 Jadda:) Men jeg har ikke nøyaktige mål. Smaker meg frem og bruker litt det jeg har i kjøleskapet. Lasagne: Kjøttsaus: 500 gr karbonadedeig 1-2 bokser hermetiske tomater (gjerne med basillikum) 1 gulrot 2 stilker stangselleri 1 gul løk Hvitløk Basillikum Oregano Salt Pepper Skjær grønnsakene i bittesmå biter og kok under lokk sammen med tomatene under lokk (jo lengre jo bedre ) Krydre etter smak. Tilsett mer væske hvis sausen blir for tykk. Hvit saus: 100gr smør/margarin 3 ss mel Melk Salt Pepper Smelt smør i en kjele, tilsett ca 1/2 l melk, kok opp.Rist melet sammen med litt melk i et glass og hell i kjelen. Kok i 5 min og smak til m salt og pepper. Kokes til den har en tykk konsistens. Tilsett mer mel eller melk om nødvendig. Pasta: beregn 100 gr mel og 1 egg pr person, tilsett bittelitt salt Sikt melet og ha det sammen med litt salt i en bakebolle. Lag en grop i melet og tilsett romtempererte egg. Kna sammen- det kjennes veldig tørt og hardt ut med det samme, men jo lengre du jobber med deigen jo smidigere blir den. La hvile i plast i 30 min i kjøleskapet. Trill ut i pastamaskin i flere omganger. Legg kjøttsaus, hvit saus og fersk pasta lagvis i en ildfast form legg ost ( gjerne mozzarella og parmesan) på toppen. Gratiner på sterk varme i stekeovn til osten er gyllen ( ca 5 min) Bon apetit!! Hjemmelaget lasagne slår toro når som helst!!
Fru_Pigalopp Skrevet 29. mai 2006 #5 Skrevet 29. mai 2006 glemte å si at du selvfølgelig skal steke karbonadedeigen og tilsette den i tomatsausen på slutten av koketiden. ( men du skjønte det vel? hihi)
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2006 #6 Skrevet 30. mai 2006 Den oppskrifta skal jeg prøve i dag!! Ellersbruker vi egentlig ikke så mase posemat. Våre middager: -Pannekaker -kjøttkaker -sosakjøtt -kotteletter -kjøttsuppe -potetball -pølse med stappe -pølsegrateng -fiskegrateng -Kylling -Spagette (med posesaus...karbonadedeig og knorr spagettisaus) -Lapskaus -++++++ Andre som har andre middager? Litt morro å gøre hvordan dere gjør det.
Gjest Skrevet 30. mai 2006 #7 Skrevet 30. mai 2006 Huff, ja vobruker nok en del posemat. Iallefall har vi gjort det frem til nå. Men nå som junior skal spise middag som oss,må man nok satse mer på skikkelig hjemmelgaet ja. Men middager vi har, tja pannekaker, fiskeboller (ferdigkjøpte) i kvit saus, kjøttkaker og pølse med poteter, gulerotstuing, makaroni og ertestuing med brun saus. pølsegryte fiskepinner med holandise saus( huff, pose her også) blandaball røkt knok spagetti og ja, posesaus,med pølse. Jegergryte med pasta (jepp, jeger gryte fra toro). Og sikkert enda mere, har lite fisk vi da. For ingen av oss like fisk noe særlig.
MintCondition Skrevet 30. mai 2006 #8 Skrevet 30. mai 2006 Spiser ganske mye fisk vi da, f.eks: *laks i folie med pesto og pinjekjerner *torsk med spinat/soltørkede tomater/creme fraiche *fisk av div. slag med grønnsaker i folie *bacalao *hjemmelaget fiskegrateng *fiskeburger (f.eks laksekarbonader, i grovt polarbrød med lettrømme smaksatt med pepperrot, og salat og agurk) ...og wok! Med kylling og scampi f-eks, og sukkererter, vårløk, paprika, chili, broccoli...med sesamfrø og sweet chili saus til
Gjest Skrevet 30. mai 2006 #9 Skrevet 30. mai 2006 Oi, så flinke dere er da. Jeg må innrøme at her er det fint lite mat laget fra bunnen av. Jeg kan ikke å lage mat og ikke liker jeg det heller. Jo kjøttkake lager jeg fra bunnen, men da bruker jeg knorr sinkjøttkakesaus da, og brokkoliblanding i pose. Kjøper aldrig en hel blomkål eller brokkoli og styrer med lissom. Kjøper bare sånne poser fra frysedisken. Ellers er dette hva vi pleier ha til middag: Forskjellig gryteretter med salat og brød til, være seg stroganoff gryte, jegergryte, meksikansk gryte, amerikansk gryte osv, alle fra toro tror jeg. vi har også lasagne, og gresk mossaka, slik pakke på butikken der vi bare freser kjøttdeig og blander sammen. Tomatsuppe. Betasuppe. Fodkjellig pasta med kjøttdeig og posesaus. Pølse med kvit saus, det er også toro posesaus. Lapskaus, laget av lapskausblanding og pose stappe. Pølse med stappe, stort sett pose stappe fra mills eller noe. Lettvindt og godt!
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2006 #10 Skrevet 30. mai 2006 Marthe-mor: Oppskrifta di på hjemmelaget fiskegrateng? Har bare brukt den i frysedisken jeg.
MintCondition Skrevet 30. mai 2006 #11 Skrevet 30. mai 2006 (eh, nå så det jo ut som vi KUN spiser så sunt, det gjør vi ikke altså. Så litt skinnhellig ut det der! Vi spiser også endel pasta og kjøtt-ting, og pølse og potetmos, men svært sjeldent pose-basert ihvertfall)
Gjest Skrevet 30. mai 2006 #12 Skrevet 30. mai 2006 Tips om gode gryteretter og spagettisauser man kan lage fra bunnen av?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2006 #13 Skrevet 30. mai 2006 Trekk fisken i vann til den er klar. Kok makaroni ferdig. Lag hvitsaus med ingefær,muskatnøtt , salt og pepper Bland inn fisk og makaroni ha i en liten purre som er finstrimlet Bland i 2-3 egg som er sammenvispet Smør en ildfast form og strø med brøsmuler ha maten oppi fornen og strø ett nytt lag med brøsmuler over. Ha et par skjeer smør over. Stek på 200 g i ca 45 minutter.
Gjest Skrevet 30. mai 2006 #14 Skrevet 30. mai 2006 Våre middager: Klippfisk å hjemmelaget potetstappe. kjøttkaler seibiff pølsegrateng fiskegrateng pannekake spagetti fiskepinner fiskekaker blodpudding sosakjøtt kjøttsuppe steik kotteletter kylling å ris lungemos svineplomme lapskaus
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2006 #15 Skrevet 30. mai 2006 Spagettisaus. Skoldet tomater timian basilikum oregano hvitløk en liten gul løk finkuttet kok i en time på svak varme. Kan ha i en desj melk, fløte eller rømme rett før servering.
Gjest Skrevet 30. mai 2006 #17 Skrevet 30. mai 2006 Jeg går for lasanje oppskrifta jeg! Den skal jeg prøve.
MintCondition Skrevet 30. mai 2006 #18 Skrevet 30. mai 2006 Lag hvitsaus, ha i krydder som dill eller gressløk i tillegg til salt/pepper/muskat Kok makaroni Kutt opp en liten purre, litt gulerøtter i skiver, litt kålrot kanskje? (jeg bruker de grønnsakene jeg har liggende stort sett) Bland sammen, ha over sånn der....griljermel. Stek i ovnen på 180 grader ca, i en 30-40 minutter. Nammenam
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå