Gå til innhold

Lånekassa-Statens innkrevingssentral

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg dreit på draget og fortrengte hele studielånet mitt for noen år siden, hadde ikke plass til det i hodet da, rett og slett- og ble psyka ut da jeg forsøkte å ordne opp i det (av Lånekassa)-og saken gikk sin gang. Nå har det vært hos statens innkrevingssentral noen år, og jeg betaler jevnt og trutt.

Ettersom jeg hadde liten inntekt den perioden jeg "fortrengte" lånet, og er aleneforsørger, hadde jeg rett på å få avskrevet renter og div. Nå er situasjonen imidlertid en annen, i og med at Statens Innkr. sitter på lånet.

Har noen noensinne opplevd at det har gått an å grine seg tilbake til Lånekassa? At de tilbakefører lånet dit? Renta jeg betaler nå er høy, lånet har steget 1/3. Jeg har betalt uten å mukke lenge. Og dessuten har jeg dokumentasjon på at jeg ikke hadde noen stødig økonomi da nedbetalingen skulle begynne, under den grensa de setter for lav inntekt. Jeg skal også begynne å studere igjen, tre år- så nå kan jeg ikke betale på lånet på ei stund. Det ideelle hadde vært å komme inn i varmen hos Lånekassa... Er det noen her som har lignende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om du kan "grine" deg tilbake til Lånekassen, men du kan jo prøve. Forklar situasjonen og se hva som skjer.

Jeg kan imidlertid gi et råd om det ikke går; hva med å ta opp et lån i banken, gjerne med kausjonist. Da får du lavere rente og større valgfrihet mht innbetalingsbeløp. Bakdelen er selvfølgelig at du kan ikke stoppe lånet mens du studerer. Men om du betaler renter og omkostninger pluss et lite beløp i avdrag så kan du jo klare deg.

Men snakk med innkrevingssentralen, de har jo greie ordninger, selv om de er dyre...

Lykke til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...