Gå til innhold

noen fra lærerskolen her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg bare lurer...

hvordan er det å gå der? tenkte først og fremst om det er mye jobb... er 2 året tyngst da skal det jo være matte og relgion og sånn..

erfaringer mottas med STOR takk;=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du:) Jeg går tredje året på lærerskolen nå. Første året ar man matte,norsk,pedagogikk og drama. Det er ikke særlig tungt år, matten er vel det som krever mest...Fordi den skal gjøres ferdig første året.(Men det skal bli en forandring på dette nå, slik at matten går over de 2 første årene). Andre året har man fagene: norsk,pedagogikk og krl. Det er litt mer å gjøre dette året fordi alle fagene er avsluttende. Man har også en del praksis disse to årene. Men sammenlignet med andre studium er ikke lærer spesielt hardt. 3. og 4. året velger man fag, 60 studiepoeng per. år. Jeg tar samfunnsfag i år (holder på med eksamen nå:() og skal ta Krl neste år(for å få mellomfag i krl,90studieponeg). Skal ha en liten i november, men håper på å få tatt eksamen til jul og ta siste 30sp over internett:) Vil absolutt anbefale lærerstudiet, det er ikke spesielt vanskelig...Lykke til:)Håper dette var litt til hjelp..

Skrevet

Anbefaler du lærerskolen fordi det ikke er spesielt vanskelig? Skulle jeg anbefalt lærerskolen ville det vært fordi du som ferdigutdannet vil få en meningsfull, interessant og spennende jobb. Det finnes mange nok som ikke kom inn på noe annet, og som går på lærerskolen uten å være ordentlig engasjert i utdanninga si. Dette irriterer meg! Dette er et av de viktigste yrkene i samfunnet vårt, og jeg synes det er ekstremt viktig med dyktige og bevisste lærere. Dessuten er vel også lærerskolen så hard som du gjør den selv. Tror det er mange som surfer gjennom utdanninga uten den helt store innsatsen. Dette gjelder både i praksis og når det gjelder forelesninger og annet arbeid på utdanningsstedet. Studentene burde i mye større grad enn nå bli skikkethetsvurdert! Det finnes ufattelig mange dårlige lærere ut i skolen nå. Jeg håper at mange som egentlig ikke har noe å gjøre på lærerskolen å gjøre, tenker seg om en gang eller to om de virkelig vil dette og tror de kommer til å gjøre en god jobb som lærer før de fortsetter. Dette skylder vi barna våre! Vet om utrolig mange på skolen min jeg absolutt ikke kunne tenkt meg skulle hatt ansvaret for opplæringen av datteren min. Hadde ikke nølt et sekund om å bytte skole hadde dette vært tilfelle. Uff, føler dette ble et litt sint innlegg, men man må få ut litt frustrasjon i disse eksamenstider :) Bare så det er sagt så trives jeg utrolig godt på lærerskolen, og gleder meg til å en dag stå der som ferdigutdannet!

Skrevet

hmmm sint innlegg det der anonym...

trodde mattenkom på 2 året? hmm, jaja det passer meg ena bedre om det kommer på 1 året... siden jeg sakl ha perm 2 året...

men lurer på om du kan si noen om hvor mye praksis det er? de to første årene??

jeg skal ha musikk som hovedfag 3 og 4 året=)

Skrevet

forresten jeg som var hovedinnlegger;)

Skrevet

Hei!

Går andre året på lærerskolen... kjempebra! Kunne ikke valgt bedre yrke!

Enig i at mange går det fordi de ikke kom inn på annet, blir også irritert på disse. Det er alvorlig at de ikke tar det mer seriøst. Tross alt barna våre de skal ha ansvar for!!!

Men, det jeg skulle si: hvordan det legges opp er forskjellig fra skole til skole. Jeg studerer ved hint, der er det slik:

1.året: 30 stp norsk, 15 stp pedagogikk, 15 stp matte

2. året: 20 stp KRL, 15 stp pedagogikk, 15 stp matte, 10 stp GLSM

3. og 4. året velger man det/de fagene en vil fordype seg i.

Skrevet

Første året i Bergen (HIB) har du Norsk, KRL, Ped. og Drama (som du får studiepoeng for... det får du ikke andre steder)

Andre året er det Matte, GLSM og mer Ped.

Tredje og fjerde fordyper du deg.

Det er så mye jobb som du legger opp til selv. Ser mange surfe gjennom uten den store innsatsen, men har du litt stolthet er det passelig med arbeid, ikke mer enn en fulltidsjobb om du er strukturert.

Praksis er det gøyeste og mest slitsomme... mye jobb som gir mye tilbake.

Enig med de andre her i at skikkethetsvurderingene burde være mye tøffere.

Skrevet

Heisann...

Studerer økonomi nå, men har lurt på å bytte over til lærerutdanningen. Det jeg lurer på er om det er mye obligatorisk oppmøte. MÅ man går på skolen til hver forelesning liksom... Lurer også på hvor mye praksis det er, og når... Har lest på HIB sine sider, men vanskelig å bli klok.

Vil helst ha fordypning i matte og norsk, går det an? Er det mulighet for å ta fransk/tysk på lærerskolen? Har hørt at det skal være et svært enkelt studium, dette plager meg. Er nivået på andre studenter svært dårlig? Leser i avisen om lærerstudenter som ikke kan regne, er det sånn?

Tusen takk for svar!

Skrevet

Du må ikke gå på noen forelesninger, men det er endel obligatorisk klasseromsundervisning, dramaundervisning og veeeeldig mye gruppearbeid.

7 uker praksis der en blir delt opp i enkeltdager som kan plasseres fritt. 1 uke observasjonspraksis + 2 uker sammenhengende praksis i høstsemesteret. 3 uker sammenhengende i vårsemesteret.

Du kan ta fordypning 3. og 4. året. Språk må du muligens på universitetet for å ta, men da kregnes det som en del av de fire årene tror jeg.

Studiet er enkelt å komme gjennom, men gode karakterer kommer ikke gratis. Nivået varierer akkurat som innsatsen, men opptakskravene i Bergen er jo litt høyere enn andre steder så helt ille er det ikke. Du vil nok likevel møte mennesker som ikke ser på faglig ballast som en viktig del for å kunne være lærer. (provoserende i noen situasjoner)

Lykke til med valget.

Skrevet

Takk skal du ha, ble litt klokere!

Er redd jeg bør droppe det da... Er ikke helt fan av gruppearbeid...

Kan du være så snill å svare på et par flere sp.mål?

Er pensum i f.eks. norsk og matte veldig ulikt det vi hadde på vgs? Denne klasseromsundervisningen, er den fra halv ni til tre hver dag? Jeg har gode karakterer fra vgs, ikke gode fra mitt nåværende studium, kan jeg søke meg inn med vgs karakterene?

Takk igjen for gode svar!

Skrevet

He he, det med gruppearbeid er kanskje en av de største utfordringene... men du lærer jo det også etterhvert.

Matte har jeg ikke hatt enda. Norsken var delt i tre moduler, en som omhandlet muntlig kommunikasjon og fremføring, en som handler om tekstkunnskap, dvs. analyse og tolking av ulike tekster. Den siste handler om rettskriving og lese/skrivelæring. Da får setningsanalyse en helt annen dimensjon ;-P (Det er denne du leser om at lærerstudentene stryker i, på HIB er strykprosenten ca 10% på denne.)

Godt norskgrunnlag gjør disse fagene mye enklere siden forståelsen kommer raskere.

Normaltimer blir satt opp mellom halv ni og ca halv fire. Du kan risikere kveldsundervisning siden dramasalene er så fulle. Høstsemesteret hadde vi en kveld til 19 hver uke. Timeplanene blir lagt ut en gang mot sommeren på hib.no. Da vil du kunne se første semesteret, det er mulig å ønske seg en klasse utfra dette.

Det med karakterene aner jeg ikke, men de kan sikkert hjelpe deg på samordnaopptak.no.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...