Gå til innhold

Trenger hjelp! ang oppstart av butikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle dere brudeklare!

Jeg har tenkt å åpne min egen brude butikk og har endel spørsmål til dere som jeg hadde blitt utrolig glad for å få svar på.

Jeg har tenkt å både ha brudekjoler, klær til brudgom, forlovere og brudepiker, samt sko, undertøy og litt små dill som hører med.

Det jeg lurer på er om dere er fornøyd med tilbudet til de forskjellige butikkene i Norge. Hva er bra og hva er mindre bra?

Er det noe dere savner som burde vært i butikkene?

Hva slags typer kjoler liker dere og hvilke designere?

Liker dere store butikker med mye forskjellig, eller liker dere bedre små butikker med lite utvalg?

Hvilke prisklasser går dere for? Både når det gjelder kjolen, undertøy, sko og klær til brudgom og evt brudepiker?

Hvilke åpningstider burde det være på brudebutikker? Spesielle dager og tider?

Går dere for butikker som har egen sydame/skredder?

Hvordan er det med ventetid i brudebutikker? Er det greit å måtte vente en stund på ekspeditøren om hun holder på med en brud eller blir dere irritert som i en vanlig butikk? Har i hovedsak tenkt å være alene i begynnelsen i alle fall med en sydame evt 1-2 dg i uka.

Om 1 butikk hadde hatt gavekort på frisør og sminke til den store dagen om dere kjøpte kjole der, hadde dere da lettere valgt den butikken?

Svarene deres vil være til STOR hjelp for meg!!

Tusen takk til alle som vil svare!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så spennende, jeg er av dem personer spm elsker å være med på planlegging av arrangemanger.Jeg kunne gjerne tenkt meg en plass hvor jeg fant det meste til et bryllup og da mener jeg det meste ned til den minste detalje. Gjerne hatt tilknytting til en person som kunne gitt litt råd og hjelpt til med planleggingen til de gifteklare.

Gjerne kjørt et samarbeid ilag med forskjellige andre aktører feks. frisør, catering, blomster osv.

Ville gjerne prøvd å få tak i litt billige designere, er ikke alle som har råd til feks en kjole til feks 25 000, men prøvt å lagt det på en prisgruppe ifra 5 000 og oppover. Tigang på en syerske ihvertfall 1 dag i uken kan være lurt.

Utformingen av selve butikken ville jeg laget litt hjemmekoselig, slik at det fikk en naturlig og avslappet atmosfære.

Håper mine tips/råd kan hjelpe, skal prøve å komme på mer.

LYKKE TIL :)

Skrevet

Mange spørsmål da gitt!! Men skal prøve å svare på noen av de. Spennende at du vil starte butikk, viktig å tenke gjennom alt nøye først ja...:)

Nå har ikke jeg vært innom så veldig mange brudebutikker, men prøver å svare litt likevel. Jeg vet ikke om jeg har savnet noe spesielt, annet enn bedre plass... Husker en jeg var innom, der var det sikkert 500 kjoler, hvor skal du begynne liksom når alle kjolene henger tett i tett?? Da må man ha litt peiling på hva man vil ha. I tillegg var sko og tilbehør utrolig dårlig utstilt, skal man selge noe av det må man vie det stor plass også. Kanskje ikke noe sjakktrekk å ha så mange kjoler hengde fremme, kanskje kunne de vært en annen plass mens tilbehøret og prøverommene og speielene var en annen plass.

Jeg liker godt designs som White One og Pronovias, liker ikke de typisk amerikanske kjolene, kritthvite med masse paljetter, perler og strutteskjørt...:) Liker det litt mer enkelt og stilig, gjerne en kjole som ikke alle har sett før, men som man faktisk husker igjen. Vil heller ha en brudebutikk med lite utvalg, men riktig utvalg enn en som har masse kjoler, men alle i marshmellowsstil (håper ingen tar seg nær av dette nå da...)

Prisklasse.. Tja... Min kjole med slør og sko kosta 8000 brukt, men jeg hadde glatt gitt det dobbelte for den ny hadde jeg ikke funnet den brukt. Fikk beskjed av min kjære at jeg ikke skulle se på pris når jeg valgte kjole, så da ble det sånn. Dressen hans kom på 5500, flott, enkel ulldress med vest og kalvekryss (er det ikke det det heter???). Undertøy har jeg ikke brukt penger på, har en kjole som er sånn at jeg "slipper" bh under, så jeg har brukt 120 kr på undertøy: 2 stk stay ups strømper.

Åpningstidene bør følge det de andre butikkene rundt om har, syns det er så forvirrende med 100 forskjellige åpningstider... Men i tillegg bør det være rom for at man kan komme på kveldstid dersom man ikke har anledning til å komme i åpningstiden. Det hadde betydd mye for meg, en ekstraservice som gjør at din butikk skiller seg litt ut fra de andre.

Butikken bør absolutt ha egen skredder/sydame. Jeg har som sagt kjøpt min kjole brukt og måtte finne sydame selv, noe som ikke alltid er like lett hvis man ikke bor i en stor by. Det er en tjeneste man må ha syns jeg.

Hvis man må vente litt på ekspeditøren er det i alle fall viktig at man har noe å gjøre på!! Ha masse blader liggende, med både kjoler, buketter og frisyrer, men også "vanlige" blader sånn at man har noe å kikke på. Du som ekspeditør bør også gi beskjed om at det blir litt ventetid, eventuelt avtale tid man kan komme tilbake på. Hadde nok ikke gidda å sitte der i mer en 30 minutt uansett....

Gavekort kan nok være et lokkemiddel ja, men tror du må få på plass alt det andre også, gavekortet er ikke nok til at jeg skal velge deg:) Men selvfølgelig, kjempeflott for de som vinner det da!!

Hehe, ble langt dette, håper du fikk noe ut av svarene mine og masse lykke til!!

Skrevet

Det høres ut som om du vil satse ganske bredt til å bare skulle jobbe der selv. Da er det kanskje ikke realistisk å skulle ha et veldig stort utvalg i tillegg? Jeg har handlet på Kristins brudesalong i Lillestrøm og synes det er en kjempefin butikk! Har "alt" - kjoler, undertøy, sko, smykker, slør, klær og sko til brudgommen, leie av klær til barn osv. Veldig greit å kunne kjøpe tilbehøret samme sted som man kjøper kjole, da slipper man å gruble på om det smykket egentlig passer til og å ha med seg sko når man skal prøve kjole. Jeg synes det er en selvfølge at butikken tilpasser og syr inn/ut/opp. Selv liker jeg enkle kjoler med rette linjer, men så da jeg prøvde kjoler at mange var ute etter større og mer prinseseaktive kjoler. Gavekort på sminke og frisør ville ikke utgjort en avgjørende forskjell for meg. Jeg tåler å vente en stund, men ikke kjempelenge. Bør selvfølgelig være mulig å bestille tid slik at man slipper å vente. Pris? Jeg synes det går en grense rundt 10 000 for kjolen, tilbehør som slør og underskjørt i tillegg. Ser at noen butikker stenger 17 hver dag og 14 på lørdag. Det synes jeg er knapt, vanskelig å ta seg fri for å kjøpe kjole. Langåpent en dag i uka i hvert fall!

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...