Gå til innhold

Hva er typiske tegn på modningsrier????


langevipper

Anbefalte innlegg

Hei:-)

 

Har lest litt på forskjellige nettsider, men blir liksom ikke noe klok av det. Så jeg lurer på om det er noen her som har eller har hatt det før opp til flere uker før fødselen. Jeg er nå i uke 37 og har begynt å få sterke ubehagelig kynnere, føler mye nedpress (som om jeg føler at jeg holder på å revne...eek) og har også i den siste tiden vært plaget med vonde mensensmerter

 

Kan det være modningsrier, eller er det bare kynnere som har økt i kraft og egentlig ikke betyr noe i det hele tatt.

 

uansett så hadde det vært lærerikt å finne ut hva modningsrier egentlig er:-)

 

Ha en kjempe fin helg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har det på akkurat samme måte å lurer på det samme. er bare 33 uker på vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det sånn siden rundt uke 32 jeg, tror nok det bare er kroppen som gjør seg klar...

Men blir det ikke feil å kalle det rier?(bare lurer siden jeg ikke har hørt det før, bare nedpress, stikninger og kynnere som er vonde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe som heter modningsrier.. Vet ikke om jeg hjelper deg...men har hentet denne infoen..

 

MENSSMERTER (=modning)

 

Av og til kan imidlertid mens-lignende ubehag kjennes når livmoren trekker seg sammen. Det er helt normalt å kjenne en og annen sammentrekning i løpet av dagen, men dette er svært individuelt.

Neste gang du kjenner symptomene kan du evt. kjenne etter om magen også blir hardsamtidig. På denne måten kan du finne ut om "smertene" er knyttet opp mot en sammentrekning.

Uansett vil jeg råde deg til å ta det opp med jordmor/legen som du går til kontroll hos

 

KYNNERE OG RIER

 

Skrevet av: Åsa Prebensen - jordmor

 

Årsaker

Livmoren er et muskelorgan som gjør sammentrekkninger fra uke 18.

Livmoren trener og forbereder seg for fødselen, da den skal utføre kraftig muskelarbeid.

 

Forekomst

Det er meget vanlig med kynnere fra uke 18. Kynnere kommer oftest på slutten av dagen eller efter anstrengelse. Rier får alle når fødselen setter i gang.

 

Sykdomsmekanisme

Selve årsaken til at riene og dermed fødselen starter vet man ikke riktig. Flere

hormoner og signalsubstanser deltar. Det viktigeste hormonet som styrer etablerte rier er oxytocin fra hypofysens bakre del.

 

Symptomer ved kynnere

• Magen blir hard og stram, deretter gir det seg og magen blir myk igen.

• Dette kommer tilbake igjen ofte i intervallkarakter

• De kan oppleves smertefulle

• De forsvinner ved hvile eller varmt bad.

 

Symptomer ved rier

• vedvarende sammentrekkninger som varer mer enn 45 sekunder.

• regelmessige sammentrekkninger; ca 5-10 minutters intervall.

• Smerte nederst i livmoren som sterk menssmerte, eller vondt i ryggen og ned mot lyskene.

 

Hva kan man gjøre selv ved sykdom

For å skille mellom kynnere og rier kan man legge seg å hvile eller ta et bad.

Hvis sammentrekkningene forsvinner er det kynnere, hvis ikke er det sansynligvis rier. Plages man av mye kynnere kan det være et tegn på at noe

ikke er bra. Dette kan skylles stress, overanstrengelse eller for hard belastning.

Hvile og avlastning kan da hjelpe.

 

Når søke lege

Ved symptomer på rier kontaktes jordmor, lege eller fødeavdelning for en vurdering.

 

Hva kan legen gjøre

Undersøke om livmorhalsen er påvirket, d.v.s. se om den har myknet og begynnt å åpne seg. Man kan da sannsynliggjøre om fødselen har startet.

 

Behandlig og bivirkninger

Ved kynnere er første behandling hvile. Om det etableres fødselsrier for tidlig, d.v.s. truende for tidlig fødsel kan det bli aktuelt å gi riehemmende middel.

Fødselsrier i fullgått tid skal naturligvis ikke behandles men oppmuntres!

 

Forløp

De fleste kynnere gir seg spontant. Enkelte ganger kan det lede til truende for tidlig fødsel. Noen ganger går det ikke å stoppe, da blir det for tidlig fødsel.

 

Komplikasjoner

Ubehaget av mye kynnere kan være hemmende og lede til at sykmelding behøves. Det kan som nevnt ovenfor lede til for tidlig fødsel .

 

Hva kan du gjøre selv -forebyggende

Lytte til kroppen. Ved mye kynnere ta det med ro.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

 

takk for svar, jeg bare lurte på hva modningsrier var for noe? Har lest om det andre steder, men ble ikke så klok på det.

De kynnerene jeg har hatt idag har følt som en eneste lang kynner, jeg er hard hele tiden og har mensensmerter som kommer og går. I natt hadde jeg så plagsomme mensensmerter at jeg ikke fikk sovet så godt.

Men jeg regner med det er normalt med slike plager på slutten.

 

lurte bare på det med modningsrier...

 

uansett hva det er, så kommer nok prinsessen min ut til slutt. Jeg er nok bare begynt å bli litt utålmodig av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

DET lurer jeg også på!!

Jeg har alle tegnene som ved rier..har født før å kjenner de igjen.. men bare at de ikke er regelmessige..så da vet jeg ikke om DET er modningrier eller bare kynnere?men kynnere har jeg og masse av å de er ikke såå vonde mere ubehagelige..

Har også slitt med mye mens smerter uten at magen strammer seg,mer konstante smerter sammen med murring.nedpress osv,ble undersøkt da jeg hadde gått med dette vel over en mnd men var ikke noe moden i det heletatt.. nå etter at jeg har begynnt å få de rie lignende smertene så har jeg nesten avflatet livmorhals...så kanskje modningsrier er som vanlige rier i styrke (før de blir helt enorme på slutten da)- bare at de ikke sender deg i fødsel sånn umiddelbart?? hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...