Gå til innhold

Og så har vi hatt barnedåp.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

.....og det hadde vi i dag. Jeg kan nesten ikke tro at den lille tulla vår nå er 4 1/2 måned og døpt! Mamma, pappa og mormor drev på til rundt midnatt med forberedelser til den store festen. 11 voksne og 5 barn skulle ha mat, og da vi skulle ha hjemmelaget koldtbord (og pølser), var det pålegg som skulle skjæres opp og fat som skulle pyntes. Og et hus som skulle ryddes naturligvis. (Kakene skulle heldigvis stort sett besørges av gjestene.)

Idunn Marie ble døpt i en dåpskjole som var sydd av pappas tante. Den hadde pyntet seks barn tidligere. Kjolen var lang og hvit med mange fine rosa silkebånd. Dåpsbarnet fant fort ut at det her var mange spennende ting å dra i og putte i munnen, så mye av tiden i kirken gikk med til å knyte silkesløyfer som hele tiden gikk opp og forhindre at silkebåndene forsvant inn i munnen til dåpsbarnet.

Mamma var glad for at mormor skulle bære dåpsbarnet og svare "ja" på det obligatoriske spørsmålet samt si navnet hennes høyt og tydelig. Jeg (min skrulle) var nemlig så rørt, og hadde min fulle hyre med å holde tårene borte. Tror ikke stemmen ville holdt.....

Mot slutten av gudstjenesten følte dåpsbarnet seg virkelig hjemme og satte igang med sin karakteristiske jodling. Dette holdt hun spesielt på med når vi andre ikke sang. Lurte en stund på om jeg kanskje skulle gå ut med henne, men så kom jeg på at Jesus sa: "La de små barn komme til meg og hidre dem ikke..." og så ble jeg sittende.

Det ble nok en lang dag for dåpsbarnet som, når hun ikke sov, gikk fra fang til fang og ikke så ut som hun hadde noe imot det. Tvert imot så hun virkelig ut til å like all oppmerksomheten. Og mamma ble jo stolt da hun fikk høre ordene: "Du verden for en snill og tålmodig unge!" Hun var også for det meste tålmodigheten selv under all fotograferingen, men på slutten av en lengre seanse her hjemme, ble hun nokså utålmodig. Vi skulle ta bilder med dåpskjole, og hadde igjen vår fulle hyre med å holde silkebåndene unna den lille munnen.

Nå har gjestene gått for lengst, og dåpsbarnet har ligget i sin seng i over en time. Pappa har også lagt seg, og mamma kjenner at det skal bli godt å komme i loppekassa. Memorysticken på det digitale kameraet er full og videokameraet har sikkert flere meter med film fra den store dagen Kjøleskapet er fullt av rester (måtte jo sørge for at det var nok mat) og huset er ryddig, til en forandring. (Får se hvor lenge det holder denne gangen.) Vi er godt fornøyde med dagen, så alle dere andre som ikke har hatt barnedåp ennå: Gled dere! Det er virkelig en fin opplevelse!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei pregnanta

Flott å lese om barnedåpen din, synes det er litt morsomt også vi hadde nemlig også barnedåp i går.

For oss passet det veldig godt med kr.himmelfartsdag. mannen min er søndagskoleleder og opptatt mange søndager spesielt nå i mai og juni så da ble det ikke noen kolisjon angående dåpen og søndagskolen.

Vi jukset vi da hadde bestilt snitter, marsiankake og kringle., mens mormor hade bakt sjokoladekake. krmkaker og toscakake.

Vi var 23 stk. 16 voksne og 7 barn, 8 med hovedgjesten.

Var så heldige at vi fikk leid kirkestua så der avr pappen og jeg å pyntet kvelden før. Har stor leilighet men 23 ble litt for mange til at v kunne ha det her hjemme.

Men må innrømme at det er deilig å være ferdig med det. var ganske stresset en stund for at ting ikke skulle bli perfekt.

Skrevet

Gratulerer! Høres ut som om dere har hatt en kjempefin dag. Får minner tilbake til min eldste datters barnedåp - en kjempefin feiring og markering.

Og kjenner da et lite stikk i hjertet mitt over at mine livsvalg har gjort at jeg etter dette har skilt meg og funnet ny partner som ikke deler samme livssyn.. I det daglige skaper ikke dette de store problemene, men etter mye diskusjoner har vi derfor endt opp med ikke å døpe de to barna vi har felles. Og så får vi satse på at det blir "folk" av jentene likevel ;-)

Skrevet

Hørtes ut som en kjempefin dag:-)

Lille Anna Thyra Katrin skal døpes den 6 aug. Ja det ble mange navn, da vi aldrig ble enig. Men Thyra er navnet som brukes til daglig. (Det er vanlig i sverige med flere dåpsnavn og et tilltalsnavn)

2 sept skal storebror konfirmeres.

Det blir travelt men veldig koselig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...