Gå til innhold

Totalt overkjørt på samtale..


ceknes og Aksel

Anbefalte innlegg

Etter å ha vore gjennom to fødseler med ulike komplikasjoner, har eg i mitt tredje svangerskap fått fødselsangst. I går var eg på samtale på St.Olavs med ein overlege, og blei totalt overkjørt. Ingen forståelse i heile tatt.

 

Eg revna skikkeli under sist fødsel, og da endte på operasjonsbordet i narkose. Til dette sa legen: "Viss du er redd for ei lita rift der nede, hvorfor vil du da gå gjennom keisersnitt og få ei stor rift.."

 

Denne legen passa overhodet ikkje til å ha samtale med gravide som har fødselsangst. Det var mange andre ting han sa også, og mannen min var lika sjokka som meg då me gjekk derifrå..

 

No er eg so motlaus som eg aldri har vore før, og veit ikkje korleis dette skal gå..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt utrolig hvor lite empati vektlegges i legeutdannelsen!

 

(Og det er stor forskjell pa "rift" nedentil og pa magen! Det er faktisk a foretrekke a ha den pa magen). Uansett, be om, nei insister pa ny samtale med ny lege, du har rett pa en second opinion. Har du plager fra rupturen ved siste foedsel? Slik som vanskeligheter med a holde paa luft, eller avfoering ved loes mage, hadde dere problemer med sex i etterkant, etc. Fysiske plager kan vaere viktigere for leger enn psykiske. Faa ev. uttalelse fra JM hvis hun stoetter deg, i verste fall faar du gaa til psykolog aa faa uttalelse.

 

Nyere forskning viser ogsa at KS er a anbefale ved totalruptur, fa tak i journalen din og se hva som staar, jeg fant ut at jeg hadde hatt verst tenkelig ruptur ved en tilfeldighet, utrolig at det gaar an aa ikke bli informert om vitale skader paa egen kropp, men slikt skjer. Jeg er blitt ganske fin igjen, men jeg ble anbefalt aa ikke ta sjansen paa ny foedsel i forhold til arrvev som er lite fleksibelt, med risiko for ny skade. Hadde et veldig flott KS, var i ti ganger bedre form dagen etter enn ved foedsel med ruptur grad 4.

 

Lykke til, staa paa og ike la deg dupere av maskuline hersketeknikker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi opp enda. Det er ofte slik på første samtale. Selv har je hatt 5 samtaler,2 med jm,2 med overlege,1 med lege fra et annet sykehus. Den sistnevnte ble jeg anbefalt av overlegen for en second opinion. Etter den fikk jeg på siste samtale med overlegen innvilget KS uten problem.

 

Be om ny samtale og med ny lege.

 

Lykke til !

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...