Gå til innhold

Hjelp! Vondt i ryggen- begynnende bekkenløsning?


Vifikkiaugust

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste par ukene hatt vondt i ryggen. Den siste uka har det vært ganske så kontinuerlig og veldig slitsomt. Har aldri vært spesielt plaga med slike problemer så det må sannsynligvis komme pga graviditeten. Syns det er veeeeldig tidlig å få denne typen problem (er i uke 13 nå) og lurer på om det er noen andre som deler dette problemet med meg eller som har hatt det i tidligere svangerskap?

 

Jeg hadde i begynnelsen mest vondt i korsryggen, men nå har det trekt seg litt lenger oppover, sånn midt på omtrent. Jeg sitter mye på jobb og det hjelper vel ikke akkurat. Har blitt anbefalt av en kollega å ta kontakt med en fysioterapeut, men går og venter i det lengste på at det skal gå over av seg selv.

 

Er det noen som har tips til hva som hjelper for å lindre smertene og som vet litt om hva dette er? Kan jeg forvente at det går over etter hvert eller kan det utvikle seg til å bli verre?

 

Kjempetakknemlig for svar!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, utfra mine erfaringer så er det ikke bekkenløsning det du beskriver. Jeg hadde også ryggvondt så tidlig i de to svangerskapene jeg har vært gjennom, men det gikk over da jeg begynte å trene ryggen. Hjelper å ha muskler som støtter opp! Første gang fulgte jeg et treningsprogram i Den store boka om barnet. Andre gang en cd med yogaøvelser for gravide (fra Yogaskolen). Anbefaler det siste hvis du har lyst å prøve, men begge deler fungerte altså. Det er bare så avslappende med yoga og man kommer liksom i kontakt med den lille der inne på en annen måte. Blir mere bevisst iallefall. Hadde også nytte av yogaøvelsene under fødselen. I svangerskap nr 2 fikk jeg bekkenløsning en måned før jeg skulle ut i permisjon og det var helt annerledes enn ryggvondt! Da kjentes det ut som noen hadde hugd underlivet i to med en øks og at de to delene gnisset mot hverandre hele tida. Vooooondt med andre ord! Gikk ut i 50% sykemelding da. Men vet at det er noen som også kjenner bekkenløsning i ryggen - er ikke i korsryggen da, men mere mellom korsryggen og halebeinet. Så vidt jeg har forstått det. Uansett, viktig at du får tilpasset arbeidssituasjonen din slik at du ikke blir sittende for lenge i ro. Sitt aldri mer enn en time sammenhengende før du reiser deg og strekker på deg og aller helst gå en liten tur. Gjør gjerne noen ryggstrekk på do f.eks. hvis du ikke liker å gjøre det mens andre ser på. Husk at arbeidsgiver har plikt å tilrettelegge for deg og at det jo er i deres interesse at du blir lengst mulig i jobb. Bare for å ta et eksempel så er det en mann på jobb med ryggvondt og han har min arbeidsgiver kjøpt et spesialbord til der han kan regulere arbeidshøyden slik at han kan både stå og sitte mens han jobber. Så når det går an å tilrettelegge for mannfolkene, må det jo gå an for oss også! Lykke til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...