Gå til innhold

Vekt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid for første gang (uke 28) og bekymrer meg mer og mer for vektøkninga mi... Jeg veide bare 47 kg før graviditeten og har gått opp ca 10 kg. Er det en mormal vektøkning? (spiser sunt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De sier at gjennomsnittlig vektøkning i et svangerskap er 12-13 kg men det avhenger jo av hvor aktiv du er, matvaner etc. Har også hørt at de som er svært tynne ofte legger litt mer på seg, men vet ikke om det er noe i det. Selv la jeg på meg 16 kg i mitt forrige svangerskap.

Du har nok ingenting å bekymre deg over.

 

Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står skrevet i enkelte bøker at alt fra 10-20 kilo er normalt. La på meg 20 kilo i forrige svangerskap, og ble etter ett år 10 kilo lettere enn før jeg ble gravid =) Er bare spent på hvordan det blir denne gangen. Er 11 uker og foreløbig tatt av meg 1,5 kilo.

 

Tror nok ikke du har så mye å bekymre deg over. Kiloene mister man som regel fort etterpå, bare man er i litt bevegelse (ammingen hjelper også godt på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei jeg er 27 uker på vei med mitt første barn. Har gått opp 14 kg. Er ikke så unormalt som du tror. Når man ammer går man fortere ned i vekt i gjenn oxo. Alle går opp forskjellig etter hvilke lyster man får og om man spiser mye eller lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg 27 kg (Er tilbake på startvekt..)

 

Snittet er nok ikke lenger 12 kg.. På din baby ble dette "indersøkt" for tre år siden. Folk la inn hvor mye de hadde gått opp, og dette ble rgna sammen, og delt på antall som hadde svart. Og det var mange mange som svarte! Da ble snittet 17,5 kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg veide også bare 47 kg før svangerskapet, nå er jeg 34 uker på vei og har gått opp +/- 20 kg (kommer ann på vann i kroppen)... Fra jeg var i uke 25 til 30 bekymret jeg meg mye over vektøkninga og syntes det var helt forferdelig. Nå bryr jeg meg ikke så mye om det lenger. Er jo gravid, spiser sunt og har det bra. Er ikke det det viktigste?

 

Syntes det er for mye fokusering på vekt under svangerskapet, det er ikke riktig at gravide skal være bekymret for å gå på vekta når de er på kontroll, eller være redde for hva andre mener om kroppen dems. Det som er viktig er at den lille i magen får i seg nok næring (riktig næring), at den gravide holder seg i form og er glad. Er ikke du glad blir heller ikke babyen glad....

 

Jeg sier ikke at man ikke skal reagere viss vekta viser 5 kg mer over natta (med tanke på svangerskapsforgiftning), men er det en gradvis vektøkning er vel det helt greit.

 

Spis sunt, morsjoner og nyt dagene som gravid. Det samme svangerskapet får du aldri igjen, så ta vare på det mens du kan.

 

Lykke til med den lille i magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...