Anonym bruker Skrevet 24. mai 2006 #1 Skrevet 24. mai 2006 Mannen/samboeren min var enslig forsørger frem til vi fikk felles barn i 2005. Fordi vi fikk barn i fjor, økte foreldrefradraget fra 25 000 til 30 000. Fradraget på 25 000 er jo egentlig min manns fradrag, det er han som betaler SFO. Har dere delt fradraget i to, eller satt hele på den parten som har særkullsbarn (og utgifter til barnepass)? Jeg har vært hjemme i fødselspermisjon og hatt en halvering av min inntekt i forhold til 2004 pga dette. Er det ikke noen fradragsposter for dette/for spebarn?
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2006 #2 Skrevet 24. mai 2006 HALVERT inntekt under fødselspermisjonen? Dette må du forklare nærmere. Betyr det at du har hatt så stor inntekt før du fikk barn at du får maksimal uttelling under permisjonen? Tror ikke det finnes noen spesiell fradragspost som er for dem som får maks utbetaling under permisjon.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2006 #3 Skrevet 25. mai 2006 Hadde et vikariat - godt betalt. Fikk jobben på betingelse av at kontrakten utløp dagen for jeg startet fødselspermisjon. Jeg valgte å spille mede åpne kort og fortalte arbeidsgiver at jeg var gravid da jeg var aktuell for jobben. Hadde jeg holdt det skjult, hadde jeg nok fått en lengre kontrakt og full utbetaling under fødselspermisjonen. Jeg fikk maks utbetalt av folketrygden/tilsv. 6G Synes det er et viktig prinsipp at mor/far ikke skal ha noe inntektstap under fødselspermisjon. I praksis tror jeg nok mange gravide likevel kommer dårligere ut økonomisk etter fødsel. Skjønner selvfølgelig at jeg er privilegert tross alt:)
-Hengebuksvinet- Skrevet 25. mai 2006 #4 Skrevet 25. mai 2006 og at man nå bare får trekt fra det man bruker på barnepass. Dette er nok litt på siden av det du spør om, men altså ikke noe fratrekk for babyen. Da mannen min hadde permisjon fikk han en lavere skatteprosent, men tror dette ble ordnet automatisk av ligningskontoret. Siden han da hadde lavere lønn enn ellers. (Fikk derfor mye igjen på skatten i år, siden vi ikke hadde ordnet det på forhånd.) Du kan ikke få fradrag på utgifter til stesønn, med mindre du har adoptert han (så vidt jeg vet).
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2006 #5 Skrevet 25. mai 2006 På ligningskontoret sa de at det enkleste og vanligste er å dele barnapassfradraget/foreldrefradraget i to. Selv om et av barna er baby og hjemme med mor/far og således ikke medfører direkte utgifter til barnepass. Det betyr at man har en liten skattefordel hvis mannen man får barn med har et eller flere særkullsbarn som han forsørger... (de som fikk sitt første barn i 2005 og som ikke har foreldreansvar for særkullsbarn, har ikke denne skattefordelen). Men synes nok det høres mest rettferdig ut at den som har utgiftene til b.hage/SFO, også får mesteparten av fradraget. Når man har delt økonomi. Ikke ellers. Det skal godt gjøres at man ikke klarer å fylle opp fradraget på 25000 med de prisene som er på b.hage! 2500 kr x 11 mnd blir 27 500 + kostpenger 300 mnd, så er 30 000 fyllt...
-Hengebuksvinet- Skrevet 25. mai 2006 #6 Skrevet 25. mai 2006 Dette var jeg ikke klar over. Da vi snakket med ligningskontoret fikk bare mannen min beskjed om at foreldrefradraget var borte, og at vi dermed ikke fikk noe fradrag på felles som ikke kom i barnehage før på vårparten. Jeg hadde et år med veldig lite inntekt i fjor, så da hadde kanskje han hatt rett på et fradrag i forhold til at jeg har en særkullssønn som går på SFO?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2006 #7 Skrevet 26. mai 2006 For 2005 gjelder: 25 000 kr i fradrag for 1 barn - din særkullssønn. 5000 kr ekstra for nytt barn født i 2005, dvs 30 000 kr tils. Det spiller ingen rolle om det siste barnet er spebarn og ikke går i b.hage. Det er opp til dere hvordan dere fordeler fradraget, men hvis du har hatt veldig lite inntekt får du kanskje ikke uttelling for fradraget.. men så liten inntekt hadde du nok ikke.. Husk mulighet for klasse 2 hvis du hadde kjempeliten inntekt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå