Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 3 år og 8 mnd gammel. Vi bor i borettslag, og har et fint lite bilfritt tun med stor lekeplass rett utenfor verandaen. Vi bor i første etg.

Jeg lar henne leke ute alene, med åpen verandadør, og jeg sjekker henne ca hvert 5,-10.min. Masse unger på samme alder der ute, + en del voksne.

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det samme som deg - "rekken" vår har en stor men oversiktlig bakhage der barna tumler rundt, det går ikke an å gå ut i veien derfra uten å gå forbi og rundt huset vårt som ligger på enden, og alle ungene vet at de ikke skal gå der. datteren min har akkurat fylt 3 :) deilig å bo slik at de kan leke fritt!

Skrevet

Jeg sitter og undrer meg litt på det samme. Vi flytter straks til et sted med lekeplass like utenfor kjøkkenvinduet, og jentene er straks 3 år og 9 mnd. Det er en parkeringsplass like ved siden av lekeplassen, som får meg til å stusse litt, samtidig som jeg ønsker at de skal få prøve seg litt alene. Jeg kommer nok til å slippe dem ut på lekeplassen under tilsyn fra kjøkkenet de første ukene, men håper å etter hvert kunne slippe dem ut og stole på at de ikke går i bilveien..

Skrevet

Jeg tror nok det går bra når de er så store. Man må jo selvsagt se an ungen da, noen holder seg der de skal mens andre stikker av. Min eldste gutt er akkurat like gammel som din jente og han får leke ute alene vis han vil. Vi bor i enebolig litt for oss selv (bortsett fra nabohuset hvor et vennepar med en liten jente på snart 2 år bor) hvor det er en vei ned til husene som er svært lite traffikert. Han har fått tydelige grenser for hvor langt han får gå alene og det er ikke noe problem. Så lenge man holder et øye på dem så tror jeg at unger som nærmer seg 4 år kan være ute alene på rolige og barnevennlige steder. Eneste betenkeligheten jeg har er "lokkemenn", små barn er så utrolig lette å lure, men en gang må man jo slippe dem litt fra seg uansett...

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jenta mi er også 3 år og 8 mnd, og hunleker ute alene her. Bor i et lite byggefelt, og har stor tomt, veien er lite trafikert her, og dette går kje,pebra! Kikker til henne med gjevne mellomrom, og både veranda og utgangsdør står oppe. Vesla mi koser seg glugg ihjel når hun får gå litt på egenhånd og styre :-)

Skrevet

Hei. Gutten min rundet 4 nå i sommer og han begynte å være ute alene nå i vår. Vi har flyttet til et nytt sted. Vi bor i 3. etg i en blokk. Vi har klare regler for hvor han får lov og gå uten å si fra. Det er foran blokka (altså mellom vår og den bak), i barnehagen på enden av blokka vår og bak blokka der det er ei gresslette og fotballbane. Hvis han har ønske om å gå noe annet sted, hjem til venner eller noe er regelen at han skal ringe på og spørre. Jeg har aldri opplevd at han bryter disse reglene. De er ganske "store" i denne alderen og det går an å prate ordentlig med dem. Det kjører også tidvis biler inne på området her, og jeg ser at han har stor respekt for denne trafikken og spretter opp på gresset hvis det kommer en bil. Det kan være at jeg er veldig heldig med tassen min, men han er i allefall veldig flink. I starten var jeg veldig bekymra og satt omtrent klistra til ruta for å følge med hvor han gikk, men nå ser jeg at jeg kan stole på han, så jeg er litt roligere. Men på vakt likevel selvfølgelig.

Skrevet

hei,

jeg bor i ett sameie der det er lekeplats utan før vår veranda og på andra sidan huste.

mi datter er 4 og sønnen min 1 1/2 år jeg låter dem vara ute og leke selv.

både jenta mi og sønen min har aldrig gått i vei hjemme fra. de håller sig helle tiden på lekeplatsen eller runt i sameiet og det er alltid folk ute som er snille og ser etter dem om jeg må gøre noe inne.

om ingen annan er hjemme stenger jeg veranda grinden så sønnen min ikke kommer ut. men dattra mi kan leke en hel dag ute utan att jeg må se till henne. og det er veldig deiligt ner hu klarar sig selv. men man må ju vara litt uppmerksam lika vel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...