rockis Skrevet 24. mai 2006 #1 Skrevet 24. mai 2006 Hei. Dere stemødre. Blir dere med på første skoledag til stebarn? Eller får man bare være med på de praktiske tingene? Gutten bor hos oss annenhver uke,så jer er absolutt et hjem for han,jeg også.. Jeg har blitt enig med min mann om at jeg selvsagt skal være med om biomor vil eller egentlig ikke vil. Og det er jeg glad for. Hvordan er det - og har det vært med dere? Hjertelig!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2006 #2 Skrevet 24. mai 2006 Jeg har ikke vært med noen av gangene, fordi biomor ikke ønsket det.
ana baroma Skrevet 24. mai 2006 #3 Skrevet 24. mai 2006 Jeg gidder ikke spørre engang:-) Tror ikke jeg skal på avslutning i barnehagen heller - vet ikke hvorfor hun ikke vil ha meg med på sånne ting, for vi snakker da ganske bra sammen... Men hun har jo en ganske stor eierfølelse til gutten tror jeg. Vi snakket sammen om foreldrekonferanser ol, og da sa jeg at det var veldig viktig at far ikk beskjed om det, sånn at han ble med - og det var hun enig i, for han måtte jo lære hvordan han skulle hjelpe jr med lekser.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2006 #4 Skrevet 25. mai 2006 Gutten bor hos dere annenhver uke. Da er det rimelig at dere er med om første skoledag etc. faller i deres uke. Mor kan invitteres i tillegg, men unaturlig med også stefar. Tilsvarende for det som faller i en uke han er hos mor. Da går mor og evt. stefar. Pluss far om de synes det er greit, men de trenger ikke invittere også deg. Noe annet for en stemor som er i den vanlige (leie) situasjonen at barnet bare er på "samvær" i helger, og altså ikke bor hos henne og far. Hun har ikke mye til rolle, og må nok akseptere at mor vil holde henne borte fra alle merkedager.
ana baroma Skrevet 25. mai 2006 #5 Skrevet 25. mai 2006 Der er jeg faktisk uenig! Mener at det er først og fremst mor og far som skal gå sammen med barnet på første skoledag. Hvordan man løser det i forhold til steforeldrene er egentlig ikke SÅ viktig, men følg det som ungen vil - det er vel en grei pekepinn. Jeg synes ikke det er så viktig at jeg er med, men at far er med er kjempeviktig, både for barnet og for min mann:-)) Jeg aksepterer situasjonen, og har ingen såre føllser for dette, men om far hadde blitt eksludert - så ville jeg nok reagert på vegne av han.
-Hengebuksvinet- Skrevet 25. mai 2006 #6 Skrevet 25. mai 2006 sånn at pappa tar en dag og mamma en. Så kan jo ev stemor være med på pappas dag? Hos oss møtte bare en voksen pr barn disse to dagene, og noen byttet da på sånn at mor tok den ene og far tok den andre. Så satt vi litt å så på mens barna ble kjent med lærerne i samlingskroken, og deretter gikk de fleste av oss hjem. (Noen var der hele dagen, men gutten min syntes det var like greit å få være der alene. Hadde noen kompiser der). Når stesønnen min begynner til høsten, kommer ikke jeg til å møte opp første dagen. Kommer selvføgelig til å stille på tilstelninger og andre fellesaktiviteter, men synes at dette kan mannen min og eksen få gleden av. Dessuten er det jo ikke lett å ordne seg fri til alle sånne dager.
-Hengebuksvinet- Skrevet 25. mai 2006 #7 Skrevet 25. mai 2006 på å lære foreldrene oppfølging av lekser, så vidt meg bekjent er.;-) Uansett så synes jeg foreldremøter er en av de få tingene som bør være forbeholdt biomor og biofar. Som stemor er jo ikke akkurat poenget å ta samme rolle som mor, men heller å være en ekstra (bonus) omsorgsperson.
Maud Skrevet 25. mai 2006 #8 Skrevet 25. mai 2006 Vi gjorde det sånn at pappa, stemor og jeg (biomor) møtte på første førskoledag. Noe mer enn dette var ikke far interessert i. Resten av førskoledagene var jeg der alene. Første skoledag hadde ikke pappa lyst på, så da var jeg og stefar der. Hvis det hadde passet sånn, kunne vi nok vært der alle fire både første førskoledag og første skoledag. Sønnen ville elsket det og vi voksne hadde levd fint med det.
-Hengebuksvinet- Skrevet 25. mai 2006 #9 Skrevet 25. mai 2006 Bare hyggelig for barnet å se at han har så mange som engasjerer seg i han. Men min sønn er nok av dem litt selvstendige, og syntes han klarte seg helt fint selv. 2. dagen på forskolen ville han gå sammen med nabogutten, men der gikk grensen for mor. Her vi bor er det ganske mye trafikk, hvordan gjør dere det med å gå til skolen på de minste?
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2006 #10 Skrevet 25. mai 2006 Det kommer selvfølgelig an på veien, men de fleste 1. klassinger er vel litt små til å gå alene. Vi har følgegruppe, noe som innebærer at fem gutter går sammen og at vi voksne følger en dag hver. Henting gjøres av de enkelte foreldre siden barna jo blir hentet til forskjellig tid. Min sønn som nå nærmer seg slutten av 1. klasse har gått hjem alene et par ganger. Da har han forlatt SFO til en avtalt tid. Han må krysse veien to steder, ellers er det fortau. Synes det er bedre å gå hjem alene. Da er det lysere ute og når han kan gå litt tidlig, er det mindre trafikk. Vet ikke helt hva vi gjør neste år, men det blir nok følgegruppe i hvert fall fram til jul.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2006 #11 Skrevet 26. mai 2006 Jeg har ikke noe ønske om å delta på første skoledag nå til høsten. så uansett om jeg blir invitert eller ikke så velger jeg å droppe det. Hva ungene foretar seg utenom våre fastsatte helger det er meg likegyldig. Da den eldste skulle på første skoledag ville han ha meg med, men jeg syntes heller ikke da at det var aktuelt og synes det var et greit valg. Opp til hver enkelt det, og selvfølgelig ta hensyn til hva biomor mener.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2006 #13 Skrevet 26. mai 2006 Jeg vil ikke ha stemor der, like lite som jeg kommer til å ta med barnas stefar dit. Ikke fordi jeg ikke takler stemor, eller er sjalu. Men rett og slett fordi dette er en dag barnet bør dele med sine biologiske foreldre. Det er trangt nok om plassen inne i klasserommet om ikke hvert barn skal ha med seg 4 voksne. Førsteretten til å være med bør være far og mor.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2006 #14 Skrevet 26. mai 2006 Et lite tillegg: Jeg tar ikke med barnas søsken heller
ana baroma Skrevet 26. mai 2006 #15 Skrevet 26. mai 2006 Klart at det er foreldrenes soleklare førsterett å være tilstede, men om ungen vil ha deg med - så burde iallefall saken kunne vurderes? Her lar vi ikke det bli noe alternativ... så det blir heller ingen stor sak. Gleder meg heller til å få han til å fortelle om den store dagen sin:-))
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2006 #16 Skrevet 26. mai 2006 Siden det er meg du svarte så svarer jeg Vi lar det heller ikke være noe valg. Steforeldrene er med på det meste, men enkelte ting lar vi ikke være et valg. Nå skal det sies at vi samarbeider veldig bra alle fire her da så det gjør det nok hele veldig mye enklere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå