Gå til innhold

Fra perm til perm ved to tette - hvor lenge kan vi vente?


Aprilpike

Anbefalte innlegg

Etter å ha blitt foreldre til verdens skjønneste jente for 6 uker siden lurer jeg og sambo på om vi bare skal kjøre på og få barn nummer 2 så snart som mulig. :-)) Så vidt vi kan forstå vil det lønne seg for oss økonomisk dersom jeg går rett inn i ny permisjon etter at den nåværende permisjonen min utgår, fordi jeg da vil få utbetalt det samme som jeg får nå. (Alternativet er at jeg jobber deltid 50 eller 60% etter endt permisjon, og hvis jeg da blir gravid igjen senere og ønsker 12 måneders perm, blir jo ikke fødselspengene så mye å skryte av...).

 

Permisjonen min går ut i slutten av mars 2007, og det ideelle ville jo da være om jeg var fødeklar i midten av april en gang, he he. Men det er jo mange ting som skal klaffe for at det skal gå bra da, så det tror jeg ikke vi skal ha så altfor store forhåpninger om....:-)

 

Det jeg lurer på er hvor lenge vi kan vente med å bli gravide for å være helt sikre på å få fødselspenger? (Jeg kan selvfølgelig gå tilbake i jobben kun for et par måneder, men tror hverken arbeidsgiver eller jeg vil synes dette er så kult). Dumt å risikere at vi blir sittende med kun engangsstønad hvis vi venter for lenge...men jeg er litt forvirret ang. hvilke alternativer vi har?!

 

For eksempel:

 

- Jeg kan velge å gå ut i betalt permisjon 3 måneder før termin. Dvs. at jeg da senest kan ha termin i slutten av juni. Hva skjer hvis barnet blir født 2 uker etter termin? Kan jeg da miste retten til fødselspenger dersom det går mer enn 3 måneder mellom permisjonsslutt og fødsel av barn nr.2?

 

- Alternativt, kan jeg velge 1 måneds ubetalt perm pluss 3 måneders betalt perm før termin?

 

- Hvis jeg velger å ta ut ubetalt permisjon 1-4 måneder før termin/fødsel, hva vil dette ha å si for beløpet jeg vil få i fødselspenger?

 

Generelt: er det termindato eller den faktiske fødselsdatoen Trygdekontoret går ut ifra når permisjonen beregnes?

 

Dette ble veldig rotete, men jeg håper noen kan hjelpe!!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være max fire mnd uten lønn mellom to permisjoner. TK beregner perm.start ut fra termindatoen fra ultralyd.

 

Det skal egentlig ikke bety noe for utbetalingen at du har en periode med ubetalt perm (fortsatt max fire mnd) fordi de skal gå ut fra din normale lønn. Hadde du ikke vært gravid ville du ha vært i jobb. Det har vært noen saker i trygderetten om dette som er verdt å undersøke.

 

Ellers vil mange leger være velvillige til å sykemelde deg hvis det er kort tid mellom to permisjoner. Tungt for kroppen å starte i jobb høygravid.

 

Lykke til! Tette barn er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...