Gå til innhold

Forutsigbarhet og samarbeid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er temmelig ny i dette med dine og mine barn, kun ett halvt års samboerskap. Er det noen som har erfaringer og tips??

- Når eksen til min samboer ønsker bytting av helger og forandring av samvær på ukedager så avtaler de seg i mellom. Selvsagt må de det, men burde ikke min samboer konfrontere med meg også?

Fikk vite i kveld at barna hans ikke kommer i morgen, de kommer på torsdag i steden etter ønske fra biomor. Jeg trodde vi hadde barnefri da, og vi er bedt på middag til min søster, noe jeg takket ja til i forrige uke (mine barn skal til pappaen sin torsdag til mandag).

St.Hans aften har vi barnefri, og er vi bedt i 30 årslag. Fikk vite i kveld at han skal ha barna da også fordi biomor har bedt om det.

Jeg ble litt sur i dag jeg... føler at jeg blir ett "ikke-tema" når det gjelder hans eks og hans barn. Men så lenge vi bor sammen, så bør vi vel fortelle hverandre om forandringer?? Dele gleder og sorger å sånt...?

Glad for tilbakemeldinger :o)

Cidemas

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett opp klare regler for hvordan kommunikasjonen skal gå, og han kan ikke ta avgjørelser om endringg av samvær før du er informert og har godtatt det. Her avtaler min sambo alltid (om det ikke er småting da:-) med meg - og det er et absolutt krav!

Ellers prøver vi å bytte minst mulig... både for oss voksne, men ikke minst for barnets skyld.

Lykke til!:-)

Skrevet

Det er jeg helt enig med deg i. Jeg er selv stemor til en jente på 3år. Hun bor hos oss annenhver uke. Samboern min og eksen kan også bytte helger, men vi snakker om det før han sier ja eller nei

Skrevet

Hei Cidemas,

Når jeg leser på inleggene her så er d mye som går igjen...d virker ikje som vi "stemødre" har noe å si når d gjeller samboers barn..

Jeg og mine meninger blir totalt ignorert, noe som gjør at jeg "gruer" meg til di kommer..rett og slett plagsomt. Ungene hans i seg selv er greie, men d er samboers holdning som provoserer meg...

Ingen grenser, rutiner, sitter oppe hele døgnet...

*klem fra en som vet akkurat hvordan du har det"

Skrevet

Sambor her diskuterer også med meg før han går med på endringer av samvær. Synes det må være slik for at vi begge kan planlegge vår fritid. Om vi blir invitert en plass så diskuterer vi også dette før vi sier ja takk, slik at ikke jeg planlegger noe med noen og han planlegger noe annet samme dag! Ta dette opp med din samboer og forklar han i en god tone hva du mener. Her var det også mye rot i starten, men jeg sa tidlig at jeg ikke kunne ha det sånn, mener det er viktig at vi kommuniserer og planlegger tiden vår ilag.

Lykke til:-)

Skrevet

slik var de her i huset også, nå gjør han ingen slike endringer uten å klarere det med meg. hos oss var det ikke endringer som var det største problemet, men mer at de avtalte at han skulle ha dem ekstra

så da ringer han fra jobb, forteller helt nøkternt hva hun har oreslått, men jeg vet han sitter der med håp i blikket om å se barna mer, så je føler det veldig dumt å si nei uten at vi hadde konkrete planer, så nå er vi egentlig temmelig full booket for helgene uten barn i lang tid fremover.

det er slik jeg må gjøre ting for å få tid til å gjøre andre ting, vi skal i et bryllup til fellesvenner i oktober som er på vår helg, og han har ikke sagt han vil bytte helg. så er han vanskelig blir jeg det også. det var lettere før da hadde vi felles mål, om å gjøre ting sammen som et kjæreste par, nå er det kun barna det går i.

Skrevet

Heisann.

Er selv stemor til en gutt på 8 år. Vi har hatt samme problem selv. Samboeren og biomor gjorde avtaler seg imellom uten at han sjekket/hørte med meg om et bytte av dag passet. Jeg tok det opp og spurte hvem han egentlig delte livet med nå...... Nå har vi en grei avtale på at vi diskuterer om evt bytter passer for oss. Syntes du må kunne kreve såpass av samboeren din....det er jo tross alt dere som bor sammen.. Det er viktig at du blir inkludert i hele samlivet deres..ikke bare det som passer han.

Lykke til videre og stå på!!!

Klemz :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei.

Slutter meg til de andre her som skriver om lignende erfaringer tidlig i samboerforholdet. Vi hadde også litt innkjørings-tid først. Han var mer eller mindre singel i ca 4 år før vi traff hverandre. Da var han mye mer fleksibel iforhold til hennes bytting hit og dit. Men, vi satte oss ned og snakket om hvordan vi begge ønsket å ha det, og hva som var best for barnet. Vi ønsket minst mulig bytting både for vår del og barnets del. Vi har sagt ja til å ha han ekstra mange ganger, og heldigvis har det gitt belønning i at hun tilslutt fant seg ny type : ) Fikk da litt andre ting å tenke på enn å sabotere for oss og forsøke å kontrollere eksen sin - min samboer. Det var veldig hardt for henne å venne seg til at hun ikke kunne bytte så mye som før, og hun hatet nok meg ganske mye for det. Tror det har roet seg, og hun har skjønt at hun ikke klarer å bestemme dette. Tok bare 2-3 år...

Det viktigste av alt er at du og samboeren din er enige. Det trengs mange lange samtaler for at dere begge skal forstå den andre : )

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...