Gå til innhold

Norskt eller utenlandskt navn først?


snart mamma til to :)

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Samboeren min kommer fra Afrika, og vi skal derfor ha et norskt og et muslimskt navn. Spørsmålet er hvilket av navnene vi skal ha først. Jeg tenker at det (uheldigvis) kan bli vanskeligere å få jobb med utenlandskt fornavn først og utenlandskt etternavn, selv om han eller hun kommer til å ha mitt etternavn også. På den andre siden så synes jeg det er dumt å skulle ta hensyn til det. Det har forhåpentligvis forandret seg en del om 20 - 25 år.

Et navn vi f.eks. har tenkt på hvis det blir gutt er Noah Alagi evt. Alagi Noah. Hvis det blir jente, så kunne vi tenkt oss Aisha Maria, mens Maria Aisha passer liksom ikke like godt...

Noen som har formeninger om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg har to barn med en muslimsk mann fra nordafrika, snart 3. Vi har faktisk valg å la navnene deres reflekter hvor pappa er fra, siden vi bor her og de blir mest norske. Også synes jeg de fleste kombinasjoner an vorske/muslimske navn blir rare. Men vi har valgt navn som er lette å si på norsk, og som er litt "kjente". Så vi har en Amin og en Aisha og snart en Sofian. Har testet alle navnene på normenn først for å se hva slags reaksjoner jeg får og om de får til å si dem. Det morsomme er at reaksjonene fra familien hans er at vi har valgt gamle navn med lange tradisjoner, som ingen andre i familien har valgt. Og det er godt gjordt da detver en veldig stor familie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min er norsk og faren min er fra et land i asia. Jeg har et veldig etnisk rotnorsk navn, og når jeg møter nye folk så synes de aldri at det passer, siden jeg er så mørk. Så jeg skulle ønske jeg hadde et navn som ikke var så etnisk norsk.

Men det ser jeg jo at dere har funnet en god løsning på ved å velge to navn. Synes at dere skal velge den kombinasjonen dere synes klinger best.

 

Og de navnene dere har valgt er veldig fine! Særlig Aisha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn med en muslimsk mann og har dobbelnavn, den ene med norskt først og den andre med norskt sist, forde det er det som klinger best. Har også begges etternavn, med bindestrek for å gjøre begge likeverdige. Muslimske navn er på fremmasj her i norge, så du skal ikke se bort i fra at om 20 år, når barna våre skal ut på jobbmarkedet så er det ikke mulig å se på navnet hvor personen kommer fra =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk for alle svar! Morsomt, for alle hadde litt forskjellige vinklinger. Og ja, forhåpentligvis så har ting forandret seg på 20 år. Jeg vurdererte også om man kan ha norskt foran på et barn, mens sist på nr. to. Fint å høre at det er noen som gjør det på den måten. Det norske navnet kommer uansett ikke til å bli navn som Ola, Kari etc, for ellers ville det kanskje blitt litt stor kontrast.

Navnavgjørelser er og blir vanskelig!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er sammen med en muslimsk mann og vi har snart to barn men vi har valgt såkalt internasjonale navn.

Men i utgangspunktet syns jeg barnet skal ha et første navn som har mest tilknytning til det landet barnet bor i for det er det som kommer til å prege h*n i hverdagen.

Er enig i at det ikke bør være et urnorsk navn men et som med letthet kan uttales i begge land.

Hvis barnet blir en noenlunde mørk farge syns jeg det første navnet bør vise til andre at det er et barn med norske aner for jeg kjenner mange som syns det er litt kjedelig å bli tatt for å være innvandrer når de er født og oppvokst her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må sjå kva rekkefølge navna er naturleg å plassere. Ville gått for noha alagi, men aisha maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har diskutert en del de siste dagene, og det blir nok i den rekkefølgen som navnene klinger best. Men vi velger nok ikke de "hardeste" eller vanskeligste navnene på noen av språkene.

Takk for alle svar! Fint å se hvordan andre med to kulturer har vurdert navndebatten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...