Gå til innhold

Seteleie og keisersnitt...


Gjest

Anbefalte innlegg

Gutten min ligger i seteleie nå, er det da mulig å få KS da?? Har fødselsangst fra før, og har i den forbindelse vært til samtale på sykehuset. Men nå så klarer jeg ikke taanken på å føde vaginalt hvis han fortsatt ligger i seteleie.

 

Er de veldig vanskelige å ha med å gjøre da? Seteleie og angst!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fullt mulig. Jeg skal selv ha KS om 8 dager pga. seteleie og div. komplikasjoner fra første fødsel. Jeg var også veldig bekymret for en vaginal fødsel, og bestemte meg derfor for å lese det jeg kunne komme over omkring KS og seteleiefødsler. det viste seg å være smart, for da jeg fikk samtalen med legen var jeg oppdatert, og kunne argumentere omkring hvorfor jeg ikke ønsket å prøve f.eks. vending og rgt av bekkenet ut fra et faglig og saklig ståsted.

 

Legen min var av den overbevisning ( ut fra undersøkelser og studeier som er tatt ) at det tryggeste for babyer i sete er å bli født ved KS, så han nevnte aldri vaginal fødsel som et reellt alternativ.

 

Det viktigste er jo at du kan delta i fødselsforløpet, og dersom du er redd og bekymret så vil kanskje dette hemme deg. Dette er viktig å få frem. Samtidig er det viktig å vite at KS er et inngrep som medfører komplikasjoner for rundt 16 %, og er en risiko for mor og barn. På den andr siden så har en under en vaginal fødsel 3 min på å få ut hodet når navlestedet er født da oksygen og blodtilførsel til barnet er avskårt.

 

Jeg vil råde deg til å google på keisersnitt og seteleie, les på den norske legeforening, og på norsk gynekologiforening. Der står det mye bra. Også folkehelsen har mye god info om KS.

 

Du kan også henvende deg til din fastlege og jordmor og be dem om skrive henvendelse til sykehuset for samtale om KS. Du kan ha med deg en du stoler på hvis du ikke ønsker å gå alene.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at de ikke kan tvinge deg til noe som helst, men at de er pliktige til å informere deg om alternativene. Disse er: vending ( jeg ivl sterkt anbefale deg å lese innleggne under setedebatten om omhandler vending før du har samtalen med legen), rgt av bekkenet for å se om du kan føde med setet først, og KS. deretter snakekr dere litt om hvilke alternativ du ønsker / ikke ønsker, og dersom du ønsker KS så noteres det i journalen at du er informert om risikoen ved dinngrepet, men har valgt KS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...