Gå til innhold

Når skal treåringen få vite at han skal bli storebror?


Hagefrøken

Anbefalte innlegg

Fant ut at vi venter nummer 2 for en uke siden, men vi er veldig usikre på når vi skal fortelle vår sønn den store nyheten. Noen mener at man nesten bør vente til det begynner å synes, men vi syntes det er forferdelig lenge. Særlig siden det tok veldig lang tid før jeg fikk noe mage sist. Vil gjerne at han skal få høre nyheten fra oss, så vi har ikke turt å fortelle det til familien enda i frykt for at noen skal forsnakke seg. Noen som har noen bra tips eller erfaringer på området? Den store lille treåringen har heller ikke "bestilt" en søster eller bror så alle gode forslag på hvordan vi kan formidle nyheten på er også veldig velkomment :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg ventet selv til jeg var 3mnd på vei sånn for sikkerhets skyld før jg fortalte det til tulla som da var tre år.jeg fortalte det ganske enkelt..du vet du hva?mamma har baby inni magen.babyen skal vere der en god stund så den kan vokse seg stor og sterk.helt til den er stor nok til det ikke er mer plass i magen da banker den på for den vil helt sikkert ut å hilse på deg:)for du er jo søsta til bebyen..så heldig den bebyen er alså som får deg til store søster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å vente lengst mulig med å fortelle den store nyheten til treåringen vår. Mest fordi ventetiden uansett er lang nok, men også fordi jeg vil være litt tryggere på at dette går bra først....

 

Jeg kommer til å formidle nyheten enkelt og greit med å si noe i nærheten av: "Mamma har en baby i magen, så nå skal babyen vokse seg stor og sterk der inne helt til etter jul. Da kommer babyen ut for å bo sammen med oss på det ledige rommet."

 

Omtrent slik sa vi det til storebror da han skulle bli storebror til lillebror. Det gikk veldig greit, og tilvenningen skjer jo gradvis for dem også - magen blir mer og mer tydelig, så de blir stadig minnet på det som skal skje når det nærmer seg. Det garanterer dog ikke for søskensjalusi.... Det får vi ta som det kommer ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 6åring i hus her.

Egentlig kunne jeg tenkt meg å vente til august/sept med å vente det.

 

Men siden det er prøverørsbarn er det ganske mange som vet om det alt nå. Er bare drøye 4 uker.

Angrer på det nå! Selv om det var godt å ha noen å "støtte seg til" når det stod på.

Føler vi må være så på vakt ifh hva som skjer rundt oss.

 

Søstersen holdt på å avsløre det samme dag omtrent. "Når er babyen ventet". Heldigvis greide jeg å ro det inn med å fortelle om noen pia vår viste venter baby. Men neste gang....

 

Vil også hun skal høre det av oss. Bare oss, og alene. Ingen andre som kommenterer, eller hindrer henne i å stille "rare" spm. (Besteforeldrene kan være noe sær)

Bør vell fortelle det innen et par uker. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :-) !!

 

Jeg føler vel egentlig at vi bør vente en god stund ja, men det skal bli litt av en utfordring. Da er vi nesten nødt til å vente med å fortelle familien det også. Noe som blir skrekkelig vanskelig! Har en svigerfamilie som har det med å plumpe ut med det meste. Særlig hvis det er en slik nyhet. De kan vel knapt vente tenker jeg! Da er det vel nesten tryggest å la være å si noe til noen. Selv om vi ikke kunne la være med å røpe det til et veldig godt vennepar. Ikke så lett å la være når de fisker etter den store nyheten hver gang vi snakkes...... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har holdt det hemmelig for 2-åringen vår foreløpig, fordi hun er så opptatt av baby i magen at hun hadde røpt det til hele verden at mamma også har bebi der inne.... Så vi venter til alle kan få vite det - altså 3-4 uker fram i tid tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har begynt å venne oss til tanken på at jeg har blitt gravid igjen. Med en gang hadde jeg bare lyst til å dele det med hele verden. Nå er jeg litt roligere. Vi har vel kommet frem til at det beste blir å røpe det til junior når vi har ferie alle tre. Begynner ferien vår om fire uker, men vi tenkte vi skulle vente til nærmere slutten. Da er jeg jo allerede bortimot tretten uker på vei alt. Er ti uker på vei når ferien begynner. Syntes det blir fint å fortelle det når vi er på ferie og 3-åringen er i fokus! Takk for de gode innspillene. Fikk meg til å tenke i de riktige banene. Nå er jeg ikke så veldig usikker lenger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. det finnes en flott bok som heter "i magen bor en baby" den er UTROLIG fin og lese ogr barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...