Gå til innhold

Til dere som har en 1-2 åring og er gravide igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det å gå gravid igjen når en har en aktiv 1-2 åring?

Husker hvor sliten jeg var i starten av første svangerskap,lurer litt på hvordan det blir nå når en ikke har mulighet til å sove/hvile når man vil:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lure litt på det samme...

Skrevet

Jeg er gravid i 6,5 mnd nå og har i tillegg en liten aktiv krabat på 19 mnd.

Det ER mye mer slitsomt enn forrige gang merker jeg. Forrige gang gikk i grunn som en lek, der jeg kunne legge meg nedpå når som helst, og i grunn kun tenke på meg selv og min voksende mage. Denne gangen er det langt fra slik.... Når i tillegg pappaen jobber i utlandet 4 dager i uken er det rett og slett veldig slitsomt til tider. De 3 første mnd var helt forferdelige... Denne gangen var jeg sinnsykt kvalm og elendig, og etter endt arbeidsdag hadde jeg kun lyst til å ligge på sofaen og slappe av, men det er ikke lett med en liten en som plutselig står OPPÅ tvn om du snur ryggen til et lite sekund. De neste mnd har forsåvidt vært lettere, men nå begynner det å bli tungt igjen ettersom magen vokser i rekordfart. Tror nok faren for en sykemelding er rett rundt hjørnet ja, rett og slett på grunnlag av at alt er tungt for tiden. Forrige gang jobbet jeg ut hele svangerskapet, men nå begynner jeg snart å føle at jeg bør kaste inn håndkleet og tenke litt på meg selv noen uker. Men for all del, go for it, om det er det du vurderer! Tenk på så mye glede de små får av hverandre, og det er utrolig hvor man som mor kan hente uante krefter fra i en litt strevsom hverdag:-)

Skrevet

Kjenner meg godt igjen i innlegget ditt, Zikk. Er i uke 26 og har ei veldig aktiv jente på 14 mnd. Mannen er ukependler (borte 4 dager i uka), vi bor langt fra slekt og venner, og har barnehage fra høsten. Var sinnsykt kvalm de 4 første mnd denne gangen, men ikke i jobb, fortsatt hjemme med første. Har også to hunder og en hest, som krever sitt (får hjelp i de værste periodene). 2. termin har vært kvalmefri, men bekkenløsning, halsbrann og en gedigen mage gjør det vanskelig å løfte og bøye seg ned.

Hadde litt problemer med å få på meg truser og sko sist også, men det var først mot slutten. Føles veldig bagatellmessig nå. Forrige gang sov jeg godt hver natt, nå har vi akkurat fått 4 hjørnetenner, urinveisinfeksjon og den 4. barnesykdom...samtidig! Er så trøtt at jeg nesten besvimer når jeg legger meg om kvelden.

Men allikevel vil jeg anbefale det. Det går hvis man vil!

Skrevet

Enig med de to foregående mammaene, jeg er såvidt begynt på uke 12 og har hatt en periode med litt kvalme (hadde ikke i forrige svangerskap) og en veldig trøtthet.

Klart det er litt slitsomt.

Er også i likhet med de andre to mye alene da pappaen reiser en del.

Det ER slitsomt å gå gravid med en snart to-åring fra før, det sa legen min også - så hun ba meg prøve å tenke på meg selv der det går an, ta de pausene jeg kan ta,og ikke prøve å være verdensmester på jobben samtidig.

Vi har full strassalder her hos oss nå, og det blir jo klart litt ekstra besværlig.

Hadde jeg ikke hatt en biologisk klokke som tikker som besatt (er 38 år) så hadde vi nok ventet enda ett år med å prøve på andremann (men på den annen side, man vet jo ikke hvor lang tid man plutselig bruker på å bli gravid igjen - vi brukte 6 mndr denne gang mot 1 mnd forrige gang,men har venner som plutselig har brukt over ettår på å bli gravide igjen, og det må jo også tas med i beregningen)

Hadde bekkenløsning med gangbesvær med forrigemann, og regner med at det vil komme denne gangen også, så blir nok sykemeldt en periode før permisjonen begynner.

Men slik er det.

Fordelen med å gå gravid når man har en fra før - er jo at svangerskapet går veldig fort.

Man har ikke tid til å dvele ved hver eneste milepæl og fundere og kjenne etter og undres i like stor grad (dessverre, kanskje) så de første 12 ukene har iallefall gått unna i rekordfart.

Pappaen spiller jo en mye større og viktigere rolle når man går gravid med andremann, og også i spedbarnstiden - la han få ta ansvar og så får man prøve å tenke litt på seg selv.

Skrevet

Jeg er 5,5 mnd på vei og har en på 14 mnd. Synes egentlig det går greit. har ikke vært så mye plaget med annet enn bekkenet. Men jeg må ofte prioritere søvn fremfor å ha lang kveld sammen med sambo. Legger meg ofte i 9-10tiden for å få kvilt meg ordentlig..

Skrevet

Det er 1 år mellom mine barn, og jeg syns ikke det var tungt å gå gravid i forhold til slitet som ventet meg med to så små.. det er steintøft for å være helt ærlig. men jeg ønsket å ha de så tett, nå begynner de jå å bli større og har mer glede av hverandre.

Skrevet

Har en liten på fjorten mnd og er selv fire mnd på vei. Det var tungt de første tre mnd, men da var mannen min superflink og tok seg av det hjemme slik at jeg kunne slappe av innimellom. Har også en mann som reiser masse og det var helt klart tungt når han var bortreist, men ikke verre enn at det gikk. Nå storkoser jeg meg, ettersom trøttheten og kvalmen er borte. Svanger skapet går mye fortere nå enn sist og gleder meg til å få være hjemme på nytt med to små om ikke så lenge. Jeg jobber 50% i en kontor stilling, resten er jeg hjemme med sønnen vår og tantebarnet som jeg er dagmamma for.

(hadde hyper remeis, altså ekstrem svangerskapskvalme hele forrige sv.skap, så det er kanskje også årsaken til at det gikk så tregt.)

Ønsker du to tette er det bare å stå på. Du klarer alt du går inn for, selv om det til tider er litt tungt!

Skrevet

Jeg har 23 mnd mellom mine og jeg husker det var utrolig slitsomt å gå gravid når jeg hadde en liten en, spesielt siden min eldste ikke akkurat var en lett liten fjær (vide 15 kg da han var 2 år...), jeg hadde bekkenløsning, kvalme, osv. En av grunnene til at jeg ikke vil ha enda en til på rappen (for jeg vil ha 3 barn) er at jeg ikke orker tanken på å gå gravid en gang til når de andre to er så små. Småbarnstiden derimot gikk egentlig greit, den var ikke så ille som jeg hadde fått forespeilt meg. Er veldig kjekt med to såpass tett da, nå blir de 4 og 2 år til høsten og de har utrolig mye gøy sammen :-)

Skrevet

Hm. Synes ikke dete r den store forskjellen egentlig, men det henger kanskje sammen med at vi har en haug med andre barn også og derfor kunne jeg heller ikke slappe av og sove når jeg ville da jeg gikk med lillegutt. Han er nå 16 mnd, og vil være ca 19 når nestenmann kommer.

Selvfølgelig er det slitsomt til tider, men det er det jo ellers også. Det er vitkig å lytte til kroppen sin, og innse sine egne begrensinger. Det er for eksempel ikke så enkelt å løfte en kropp på 14 kilo som er helt stiv og hyler av raseri fordi han ikke får akkurat det han hadde tenkt seg, da blir magen litt i veien. Men: alt går, og med tålmodighet og nok humor så går det meste litt enklere. Heldigvis er jeg i en situasjon hvor vi er to voksne, og vi deler alt arbeidet mellom oss.

Skrevet

Heisann Alva, lenge siden! Håper dere koser dere i vårsola, eller er det kanskje vårregnet?

Fint å lese at det er stas med to tette, både gruer og gleder meg litt til å ha to bleiebarn, og ikke minst til sjalusi og trass....;-)

Skrevet

Hei, hei! Ikke så ofte jeg ser deg heller her inne :-)

Trassen kommer man vel neppe utenom uansett? Men sjalusi kan du jo være heldig å unnslippe det verste av. Kommer nok litt an på hvilken type ungen(e) er. Min eldste var ikke så kosete av seg så derfor ble han overhode ikke sjalusi på amming og at vi bar på babyen. Det han ikke likte så godt, var når minsten begynte å først åle, så krabbe rundt og skulle leke med hans leker, det var ikke så populært. Guttene er veldig glad i å terge hverandre, spesielt eldstemann mot minsten siden minsten er en liten hissigpropp, men de er også veldig gode venner. Jeg har stor tro på at når minsten bare får språket skikkelig på plass rundt 2,5-3 års alderen så vil de to bli veldig gode lekekamerater, de har absolutt potensiale til det. Håper du blir like heldig! Lykke til videre med magen da :-)

Skrevet

Hei!

Jeg er 5mnd på vei og har ei jente på 18mnd. Det var særlig slitsomt de første 3 månedene å ikke kunne legge seg og slappe av når man ville. Men nå går det bra. Holder meg i form ved å springe etter vesla og løfte henne (13kg). Satser på at det blir fint å få 2 barn ganske tett som forhåpentligvis blir gode lekekamerater :-)

Skrevet

Det var MYE tyngre denne gangen i begynnelsen. Jeg har en på 20 måneder og er 5 måneder på vei nå.

Men jeg er uheldig med at faren ikke kan stille opp så mye. De første tre månedene følte jeg at jeg hadde arbeidsdag fra 7-20 hver dag, fikk aldri hvilt meg så mye som ett sekund før leggetid. For de fleste er det nok litt annerledes - man bør insistere på en liten hvil for seg selv etter jobb hvis man kan...

Positivt å få tett likevel synes jeg! Svangerskapet går fort! Og når jeg har født nummer to, så har jeg "gjort mitt" på den fronten! Kanskje jeg skal unne meg selv noen mageøvelser da ja...

Skrevet

jeg har hatt lette svangerskap og jeg har på dagen 2 år mellom mine to eldste og jeg hadde aldri noen problemer med å være gravid samtidig som jeg hadde en aktiv 1 åring i tillegg (for hun var temmelig aktiv ja)

det går seg jo som regel til og om du har en mann som kan ta med ut den eldste slik at du kan hvile litt innimellom så er jo det fint (hvilket jeg ikke hadde , men det gikk veldig greit for meg likevel)

nb !! hadde mann , men han var mer opptatt av seg selv , så han er kassert for lenge siden

Skrevet

Må innrømme at det er slitsomt, men vi ønsket og angrer ennå ikke :) å få to tette.Førstemann er 15 mnd. og det kommer en liten frøken om ca. tre uker. Nå er det slitsomt fordi jeg er jo på det største, så det er tungt å hamle opp med en veldig aktiv liten pjokk. Jeg har jobbet fram til permisjon (som akkurat har begynt) så Jr. går i barnehage. Kommer til å la ham gå halve dager framover så jeg får ordnet litt i huset, og han elsker barnehagen så jeg tror det blir ganske greit framover, tross alt. Det har imidlertid vært veldig tøffe måneder fordi han begynte i barnehage for et halvt år siden, og han har bare vært frisk den siste måneden. Konstant forkjølelse, to omganger med oppkast og diaré, en med bare diaré, ørebetennelse og øyekatarr. I tillegg fikk vi omgangssyke også når han hadde det. Det har med andre ord vært utallige våkenetter og til tider har vi vært totalt utkjørt, men den siste måneden har han vært helt frisk.

Graviditeten min har heldigvis vært så bra i forhold til den første da jeg var ekstremt kvalm. Det er egentlig ikke graviditeten som har vært det tøffeste, men at Jr. har vært så mye syk, i tillegg til at tenner har sprunget fram.

Vi ønsker to tette fordi vi tenker at ungene vil ha mye glede av det. I tillegg ønsker vi å bli ferdige med spedbarnsperioden raskt (Jr. hadde kolikk), så jeg føler at jeg mentalt vil takle det bedre hvis det skjer med vesla også hvis vi får henne nå i forhold til senere. Føler at jeg er i "modus" nå. Det gjør heldigvis pappaen også, så vi var veldig enige om at dette er riktig for oss.

Skrevet

Må bare legge til at rent praktisk så gjør vi det slik: Sover når vi kan og har behov for det. Prioriterer å gjøre ting med Jr. og å være sammen med han når han er våken. Vi veksler på å besøke kompiser og venninner (denne delen lider litt, men særlig mine venninner synes det er stas hvis jeg tar med Jr. så da får pappaen litt fri). Husarbeid gjør vi det vi orker av. Det er siste prioritet.

Hvis man skal prøve å ha alt "ordentlig" så ville man bare blitt sur, trøtt og irritabel (er jo det innimellom også). Er opptatt av å være så opplagt som mulig for Jr. Vi fikk en ordentlig hestekur med kolikken hans, så alt er uansett så mye bedre enn det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...