Gå til innhold

..kateter..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

...kansje eit litt dumt spørsmål..men ka e kateter, og korleis set ein da...? Har hørt at de set detta under keisersnitt..?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en innretning som samler opp urinen din. Hadde selv hastekeisersnitt, og fikk satt inn dette under narkosen. Ble overraska da de kom for å fjerne det dagen etterpå, for jeg hadde ikke merka noen ting (hadde heller ikke tenkt over at jeg ikke måtte på do...). Så at de dro ut en tynn plastslange. Det er i alle fall ingenting å bekymre seg over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kateter beatår av et lang, smal gummislange med en liten oppblåsbar ballong i enden. I motsatt ende av ballongen er gummislangen festet til en pose som samler opp urinen.

 

Kateteret settes oftest inn etter at spinalen er satt, men noen sykehus praktiserer å gjøre dete før. Da vasker sykepleieren / anestesispl deg først nedentil, og deretter kommer det litt lokalbedøvende krem/gele på, og tuppen av gummislangen føres inn urinrøråpningen. Når kateteret er inne blåses den lille ballongen opps lik at det blir liggende på plass. Selve innelggingen av kateteret er ikke smertefull, men mange sier det føles som om en må tisse hele tiden når kateteret ligger inne. Dette skyldes at inngangen til urinrøret er åpen pga slangens plassering. Selv hadde jeg kateter etter en hasteoperasjon etter siste fødsel, jeg hadde ingen ubehag hverken under innleggelse, under inngrepet eller i etterkant som følge av kateteret, så dette er nok individuellt.

 

En har en noe øket risiko for utvikling av urinveisinfeksjon pga kateteret. selv om det fjernes etter ett døgn, har det vært et fremmeldlegeme tilstede og kan ha medført små barkterier inn i urinrøret ( selv om dette er sjelden). Det er lurt å huske på å drikke mye, gjerne syrlig væke som sitronsaft, tranebærsaft osv da de gir et surt miljø pH messig i urinen og kan forhindre utvikling av urinveisinfeksjoner. Hyppig drikke gir også hyppig vannlatning, og du skyller blæren ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg måtte ta keisersnitt i uke 33 pga preelampsi.. fikk lagt inn kateteret på forhånd jeg.. ble lagt kl 12, og snittet skulle egentlg tas kl 16.00 men ble ikke tatt før kl 18.30....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...