Gå til innhold

Har noen spørsmål her... Håper noen kan hjelpe meg...


Gjest

Anbefalte innlegg

*Jeg lurer veldig på hvordan vending foregår!! Gjør det vondt??

*Er det noen som har fått hjelp av tanga under en fødsel??

*Er det vondt??

*HVordan påvirker tanga babyen (merker etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke selv prøvd vending, men har et barn i seteleie og ble forepurt omjeg ville prøve ( hvilket jeg takket nei til ).

 

Vending foregår ikke ved alle sykehus. Suksessraten er 50 %. Dersom du gjennomfører et vendingsforsøk og barnet snur seg til hodeleie, vil det bli tatt en ny UL når du er i aktiv fødsel så legene og jordmødrene vet hvilket leie barnet har.

 

Vendingen i seg selv foregår i uke 36 - 37. Du kommer fastende inn på sykehusets fødeavdeling. I noen tilfeller faller barnets hjertelyd etter et vendingsforsøk, og da må du være klar for et evt. hastekeisersnitt. Du får bricanyl som er et middel som "lammer" / avslapper m,age og livmormuskulaturen, slik at det er lettere å komme til barnet. I tillegg overvåkes du med CTG både under og i 30 min etter vendingen.

 

Selve vendingen foregår på fødeavdelingen ved hjelp av UL. Du ligger på en benk og legen snur babyen mens han har kontroll på leie via skjermen. Jeg har hørt at mange sier dette er ubehagelig. Noen sier det er vondt, andre sier de holder på å svime av, blir kvalme. Jeg har ikke hørt om noen som ikke har opplevd ubehag i en eller annen form, men her er vi jo forskjellige.

 

Som alle "inngrep" innebærer også vending en risiko. Det er en sjanse for at barnet kan bli stresset, og at det kan få navlesnoren om halsen, eller at den kan bli avklemt så barnets tilførsel av oksygen og blod nedsettes. I mange tilfeller går en vending veldig fint, i noen er det komplikasjoner, og noen er mislykket eller ender med snitt.

 

Personlig har jeg fått KS pga seteleie, og turte ikke ta sjansen på vending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!!! Er det veldig vanskelig å få keisersnitt når barnet ligger i seteleie?? Jeg har fødselsangst i tilegg så man kan jo ikke si at dette hjalp!!

 

Har virkelig ikke lyst til å føde når han ligger i seteleie... Håper ikke det er vanskelig uansett... Har i grunn mistet lysten på å føde i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg fikk beskjed at hvis mor har fødselsangst og barnet ligger i seteleie, vil de sammen med mor vurdere vending, hvis dette hjelper mor til å gjennomføre vaginal fødsel uten angst (mer enn normalt da). Til meg var beskjeden at de gir ks hvis mor har psykiske problemer i forb. m fødsel, men at for barnet er det best at den blir født/satt i gang på normal måte, ved at den starter livet med rier og ikke bare blir revet ut av sin trygge hule uten forvarsel.

 

Jeg valgte å ikke snu, og vil føde vaginalt, men nå har jeg jo ikke fødselsangst heller da..

 

Uansett, lykke til (det kan jo hende babyen din snur seg av seg selv også..) :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne hjelpe. Har forøvrig svart deg inne på keisersnittdebatten også. For meg var det som sagt ikke vanskelig. Legen min mente det var tryggere for setebarn å bli forløst med KS enn ved vaginal fødsel, så jeg fikk en avklaring veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så du hadde svart meg der også!! Tusen takk!!

Tror ikke jeg klarer å føde vaginalt med han i seteleie.. Er kanskje pysete, men er nok ikke så sterk da...

 

Håper at han enten snur seg eller på ks..

 

Tusen takk for svar begge to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...