Anonym bruker Skrevet 20. mai 2006 #1 Skrevet 20. mai 2006 Bare undersøker litt om interessen for dette. Barnehagen skal være øremerked for enslige forsørgere. Det skal være ett tilbud til dem jobber ettermiddag/ kveld el andre hensiktsmessige grunner. Håper på mange svar!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2006 #2 Skrevet 20. mai 2006 Det første jeg reagerte på er at den skal være kun til aleneforsørgere.. Tviler på du får det gjennom, blir diskriminering det... Utover det er jeg for døgnåpne bhg'er. Har selv jobbet i butikk og vet hvor vanskelig kabalen er på kveldstid når man har barn. Er ikke noe for nattåpen bhg.. Se for deg denne problemstillingen for aleneforsørgere: Jobbe fra 23-07 Hva skal hun da gjøre når hun må hente barnet i bhg tidl på morgenen og er stup trøtt? En regel som heter seg at barn skal ikke være mer i bhg enn 9 t pr dag. Så da må jo ungen hjem på morgenen.....
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2006 #3 Skrevet 20. mai 2006 Det er jo mange aleneforeldre som arbeider skift, mange opplever tidsklemmer og blir diskriminert på arbeidsmarkedet. Med døgnåpne barnehager åpner det seg for mer muligheter. Tenker også på ett ressurssenter i tilknytning barnehagen. Må sikkert åpne for par først også, men enslige forsørgere har jo fortridsrett likevel. Ingen som synes det er en god ide?
lykken på jord Skrevet 20. mai 2006 #4 Skrevet 20. mai 2006 Joda en glup ide, men alikevel, hva gjør man med de 9 timene som hun over skrev? Måtte evnt blitt en ny lov når det gjelder timene da, så det gikk an å ha barnet sitt der lenger, Og hvem leverer en 2 åring i bh kl 23:00? Min gutt legger seg 19:00 og skal jeg da på vakt 23-07 så blir han faktisk værende i bh i 12 timer. Og da kommer også dilemmaet, med søvn for meg som mor. Er nok en grunn til at det er få slike bh. Vi har en i vårt nærmiljø, vet ikke helt hvordan det fungerer.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2006 #5 Skrevet 20. mai 2006 Det med nattåpning kan kun fungere dersom partneren/eller andre kan være hjemme på dagtid, noen timer slik at mor kan sove ut.. Kveldsåpen ja, men ikke døgnåpen. Og nei, du kan ikke utelukke par, det er dikriminering i følge norsk lov.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2006 #6 Skrevet 20. mai 2006 Ja- det er selvfølgelig en grunn til at det er få slike barnehager. Selv har jeg bare hørt om to. Alikevell tenker jeg det kanskje kan være med å lette hverdagen. Det er ikke alle som har ett nettverk som kan stille opp. Vil også ha samarbeidspartnere som frivillige organisasjoner. Jeg vet at enkelte kan trenge litt ekstra hjelp til å bringe/ hente. Takk så mye for konstruktive tilbakemeldinger! Håper fler vil svare meg:)
Gjest Skrevet 20. mai 2006 #7 Skrevet 20. mai 2006 Annerledes barnehagestrukturer enn den tradisjonelle vi har idag, er veldig spennende, synes jo jeg. Døgnåpen er et tilbud, men jeg tenker at kanskje heller helgeåpne.. utvidede kveldstilbud.. Å gå i barnehagen er ingen straff - heller en hyggelig ting. Vi må ikke være så fordomsfulle og negative. Det er fordeler og ulemper ved alt. Ved utvidede tilbud vil kanskje barnehagen ha færre barn i de ulike tidsperiodene, for eksempel. Lettere å være fleksible. Jeg vet det finnes døgnåpne bhg, men nattilbudet er veldig lite brukt.. Det vil ikke bli storinnrykk dersom det blir flere bhg som har dette tilbudet.. Dessuten vil vel mange foreldre føle seg som elendige omsorgspersoner sånn som de blir sett ned på for i hele tatt å vurdere et slikt tilbud.
Gjest Skrevet 20. mai 2006 #8 Skrevet 20. mai 2006 Jeg er veldig for døgnåpne barnehager, men så er det jo den 9-timers regelen. Når skal mor/far sove? Da bør de løse dette, la ungene være der noen timer ekstra, så mor/far får litt søvn. Faktisk, så tror jeg man i første omgang bør begynne med kveldsåpne og helgeåpne barnehager. I mitt tilfelle hadde det blitt veldig godt mottatt.
Mulan - Og to søte trollunger! Skrevet 20. mai 2006 #9 Skrevet 20. mai 2006 det kunne aldri falt meg inn å levere snuppa i bhg sent på kvelden for å dra på jobb. Det strider veldig mot mine prinsipper om at barna kommer først, og det virker ikke naturlig at barna da skal være ofte i en barnehage på natta for at jeg skulle jobbe - da hadde jeg byttet jobb! får sikkert noen på nakken nå, men om det er såååå stor bruk for døgnåpne bhg, så syns jeg man bør sette seg ned og tenke seg om litt-.....
lykken på jord Skrevet 20. mai 2006 #10 Skrevet 20. mai 2006 Joda, men om natten sover de jo. Natten er jo så kort, i forhold til en 9 timrs barnehagedag. De som har barna sovende i barnahgen har faktisk mulighet til å nyte dagene med barnet sitt, og være med på utviklingen. Skulle gjerne gjort det selv.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2006 #11 Skrevet 21. mai 2006 Det er ingen som vet " hva livet bringer" Jeg vil ha ett tilbud om døgnåpen barnehage-det skal være fleksibelt for foreldre. Og et godt tilbud til barna. Det skal på ingen måte bare være " ett oppholdssted".
Bolla:) Skrevet 21. mai 2006 #12 Skrevet 21. mai 2006 jeg synes døgnåpen bhg høres flott ut!!! jeg jobber selv mest kveld fra 16600-2200...og da er jo bhg stengt så er avhengig av dagmamma
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2006 #14 Skrevet 22. mai 2006 Det er helt jævlig at barn skal måtte sove i barnehagen. Hva blir det neste? Helukers internat for foreldre som pendler. Dette er en stor skam og et hån mot små barn. Barn skal sove hjemme i sine egne og trygge senger!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2006 #15 Skrevet 22. mai 2006 Et hån mot små barn? Jeg vil igjen understreke at dette er for foreldre som er ALENE om omsorgen eller de har store omsorgsbyrder for andre barn, alvorlig sykdom i familien etc.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2006 #16 Skrevet 27. mai 2006 Døgnåpent er sikkert flott for mange..men jeg jobber selv i barnehage og no way at jeg kan tenke meg å være der om natta. huff, synes det blir vel mye. Kveldsåpnet derimot er ok. mange barnehager vurderer også å ha middager som foreldre kan kjøpe med seg, vaske klær etc..men da blir også det pedagogiske tilbudet til barna mindre! Så det er mye for og imot her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå