Anonym bruker Skrevet 20. mai 2006 #1 Skrevet 20. mai 2006 Jeg har ei datter på 16 mndr som ikke har noe kontakt med pappan sin. Ho har kun sett han en gang,og han har ikke vist noe interesse i jenta. Først ved påsketider skreiv han under på at han var pappan,selvom han har visst at han var det fra første stund. Dvs at han ennå ikke har begynt å betale bidrag,så jeg får 920 kr fra TK. Han kommer alltid med unnskyldninger for å utsette det å starte med betalingen. Nå har det seg sånn at vi skal ha privat avtale,så jeg fylte ut skjemaet og ba han komme innom for å skrive under på det.Da kom han med nok en unnskyldning - nemlig at han skulle sjekke først hvor mye han måtte ha ho for å betale mindre. Han var nemlig ikke interessert i å betale så mye,men heller ikke interessert å ha ho over natta. Det var rett og slett fordi han tenkte på pengene at han skulle ha ho litt..stakkars jenta mi !! Kjente jeg ble så eitrane sint inni meg,for han kan aldri bare ta en avgjørelse..ALT skal utsettes og utsettes. Dette påfunnet var også bare en unnskyldning,for hvorfor skal han plutselig ha samvær med jentungen nå når han ikke engang har fortalt til sin samboer og sine foreldre/familie at han har ei datter... Har han virkelig rettigheter til å kun ha ho noen timer på dagen,og så få redusert bidraget ?? Isåfall er det jævlig dårlig gjort !! Jeg er så drit lei den feige jævel'n !!!!! Han bare syter og klager over hvor mye han jobber og aldri ser no til pengene,og hvor trist liv han har..det skulle han faen meg tenkt på før han gikk til sengs da!! Som om ikke jeg har slitsomme dager lissom..sutrer ikke som en drittunge fordet !! Noen som har innspill på dette?
Kjetil! Skrevet 20. mai 2006 #2 Skrevet 20. mai 2006 Ja, han kan gjera dette. Og du bør gå til trygdekontoret med eit krav om bidrag, så slepp du å krangla med han om det... Han kan få redusert bidrag sjølv om han ikkje har overnattingssamvær.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2006 #3 Skrevet 20. mai 2006 For det første ikke gå med på privat avtale, da står du nemlig fastlåst om han begynner og tjene mer penger og du kan risikere og ikke få hevet beløpet. Og for det andre så kan han jo bare la være og betale inn bidrag når dere har privat avtale og det er jo du som taper på det til slutt. Du må være sta og bite tenna sammen! Dette klarer du nok.
Kjetil! Skrevet 20. mai 2006 #4 Skrevet 20. mai 2006 Det at du har privat avtale, hindrar deg ikkje i å endra avtalen, eller senda krav til trygdekontoret dersom han ikkje betaler. Og eg trur betalinga kan gå gjennom TI sjølv om du har privat avtale.
♡ [email protected]♡ Skrevet 20. mai 2006 #5 Skrevet 20. mai 2006 ikke ta privat avtale.. når det er så mye tull la det gå gjennom trydekontoret selv om du kanskje taper noen kroner på det... 'da setter di krav til han og da slipper du alt bråket=)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2006 #6 Skrevet 20. mai 2006 Han må ha henne over natten for å få redusert bidraget, les på www.trygdeetaten.no Tror også det at barnet må være så så gammel for å få redusert bidraget og ha barnet mange netter.
Kjetil! Skrevet 20. mai 2006 #7 Skrevet 20. mai 2006 Nei, om ein har samvær på dagtid i eit omfang som tilsvarar minst to dagar i månaden, kan han få samværsfrådrag.
-Hengebuksvinet- Skrevet 20. mai 2006 #8 Skrevet 20. mai 2006 om man klarer å bli enige om et bidrag. Du kan likevel få det gjennom trygdeetatens innkrevingsentral, da bare sender du inn et signert bidragsavtale. Dette synes jeg må være det mest gunstige i din situasjon, da det er tvilsomt at han vil betale direkte til deg. Om han så lar være å betale en stund, vil TI begynne å trekke bidraget direkte fra lønnen hans. (Det gjør de i hvertfall med eksen min). Det er heller ingen problem å forandre avtalen ved fast avtale, og en av dere kan til enhver tid kreve at bidraget skal fastsettes (endres) av trygdeetaten. Om dere ikke blir enige, hadde jeg tatt kontakt med trygdeetaten. Du må riktignok betale 700 kroner (tror det var 700) og det må eksen din også, men da blir det fastsatt et bidrag som dere begge må forholde dere til. Ser ingen grunn til at du skal la han slippe unna, når han oppfører seg på denne måten. Og om han truer med samvær selv om ikke samboeren og omgangskretsen hans vet om barnet, bør du vel ikke ta det seriøst. Og om det er seriøst, er han forhåpentligvis på vei til å bli en mer engasjert pappa. Tviler på at han får redusert bidraget så mye ved å ha samvær at det vil ha noen stor betydning, om han da ikke ønsker veldig mye samvær. Og Kjetil, blir ikke bidraget kun redusert om man har overnattingssamvær? Synes det lå til grunn da vi regnet ut bidrag sist, at min mann har barnet bortimot like mange netter som mor. (Men det vil hun selvfølgelig ikke ha på papiret da).
Kjetil! Skrevet 20. mai 2006 #9 Skrevet 20. mai 2006 Om du har skjema for krav om bidrag, kan du sjå at det står ei ruta ein kan kryssa av på dersom ein ikkje har overnatting, men har samvær som tilsvarar minst to dagar i månaden. Det er vel mest aktuelt for dei aller minste ungane, dei som er for små til å ha særleg mykje overnattingssamvær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå