Gå til innhold

Dette er så urettferdig, synes jeg.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i næringsmiddelindustrien, og sliter med plager til vanlig, som blir veldig forsterket under svangerskapet, nå kan jeg jo heler ikke ta smertestillende. Legen ville sykemeldt meg, men det har jeg ikke råd til.

 

Slik avtalen er for oss (forhandlet frem av NNN som er fagforeningen), så får jegjeg kun 65% av lønnen min utbetalt ved egenmeldinger OG ved sykemelding. Skulle gjerne gått litt hjemme nå, for jeg er gørr sliten, men som sagt, det har jeg ikke råd til.

 

Saken er at jeg helt sikkert kommer til å bli sykemeldt etterhvert, det er en tung jobb, og ingen orker det frem til uke 37.

 

Ettersom jeg har skjønt, så legges pengene fra sykefravær til grunn som "lønn" den tiden man er borte, når det skal regnes ut fødselspenger (jeg har variabel lønn til vanlig, varierer nok med 0-2000).

 

Altså vil jeg, feks hvis jeg er sykemeldt tre måneder, kun få utbetalt 65% av lønnen min 3mnd, synes dette er blodig urettferdig, og ødelgger jo hele snittet mitt.

 

Noen som vet om det går an å få fødselspengene regnet ut, utifra HVA man VILLE ha fått i lønn dersom man var frisk nok til å jobbe, i stedet for å telle sykepengene med i snittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I samtale med trygdekontoret fikk jeg viteat de kan de bruke skjønn når de regner ut dine fødselspenger. Dvs at dersom lønnen din før du går ut i permisjon avviker med mer enn 25% kan de ta snittet av de tre siste årene dersom dette blir bedre økonomisk for deg. Jeg er i litt tilsvarende sit. Går på rehabilitering og får bare 66% av lønnen min fra trygdekontoret. Jeg kan likevel få full permisjoin pga regelen om de tre siste årene og 25% avvik. Håper noen kan hjelpe deg mer slik at du får orden på det økonomiske. Det er jo også med på å ta energien fra deg.

 

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for positivt svar!

Synes det er så utrolig slitsomt, slitsomt på jobb til å begynne med (nattskift, 8 dager på - 6 dager av) og i når jeg i tillegg må presse meg for å klare det økonomisk fremover, så ja, jeg var ikke klar over dette på forhånd. Hadde liksom gledet meg til ei fin tid som gravid, jobbe halvt fra uke 20, men nå er det bare mas.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde man hadde krav på 100% lønn ved sykdom i ett år etter trygdeloven uansett jeg...høres helt rart ut å bare få 65%.

Kan jo hende at det bare er de 16 dagene arb.giver dekker som du får 65%, og at trygdekontoret dekker 100% utover dette..? Ville hørt med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket, og det gjelder hele perioden (summen de fjerner er skift-tillegg), og det blir så dumt, hadde jeg kunnet jobbe, så hadde jeg jo jobbet skift).

 

Jobber sammen med ei som har vært borte i 3 måneder nå, pga psykisk sammenbrudd, og hun har fått det samme. Synes det er blodig urettferdig. Hadde det vært slik at pengene kom rett fra Trygdekontoret, i stedet for at jobben forskutterte så hadde jeg fått full lønn. Utrolig dumme regler, og typisk at de ble gjeldene fra 1.1.06 ble IA-bedrift. Lønn under 6G er faktisk ikke såå mye at man godt kan klare seg med nesten halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

Ja det hørtes urettferdig Om du egentlig er frisk men har en krevende jobb kan det søkes om svangerskapspenger for deg Jeg vet da ikke om det blir samme grunnlag som sykepenger (tror egentlig det)

 

Det du kan gjøre er å søke TK om resterende beløp om du er uenig. Jeg kan liksom ikke skjønne hvorfor de ikke skal betale det når du sier at de hadde betalt ut 100% Hør om det og eventuelt søk om det

 

Da betaler arbeidsgiver 65% og tk 35% men det kan ikke søkes om før man er sykemeldt da

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

hei

 

det blir det samme gunnlaget uansett om man er sykemeldt eller går på svangerskapspenger. jeg kan ikke gå på jobb under graviditeten på grunn av arbeidsmiljøet. svangerskapspenger er et alternativ til sykemelding, ikke alle synes det er greit å være sykemeldt når man ellers føler seg frisk.

 

Mvh

gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...