Gå til innhold

Selvbestemmelse??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal inn til ny ul på mandag for å sjekke om han fortsatt ligger i seteleie. Er da i uke 37. Vil ikke at de skal prøve å vende,men bare enkelt og greit ta ks hvis han ikke snur seg. Vil de gå med på det uten videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var på ul i dag, er i uke 36+3. Min ligger fortsatt i seteleie. Målte str for å se at den ikke blir for stor. Jeg sa at jeg ikke ville prøve vending. Det var helt greit. Jeg valgte å ta mål av bekkenet. Skal det til uka. Legen jeg pratet med sa at hvis jeg ikke ønsket dette og ville ha keisersnitt kunne vi sette opp en dato for dette nå. Jeg skal føde i Drammen og der sa legen at man fikk velge.Vet ikke hvordan det er andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lilel ligger i seteleie, og jeg nektet venidng. I følge legen jeg hadde samtale med var vaginal fødsel ikke et alternativ da det beviselig er tryggere for setebarn å bli født med KS. Jeg fikk derfor en dato uten at det ble noen flere samtaler eller diskusjoner omrking dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes jo veldig greit ut, da. Jeg føler meg litt overkjørt, jeg. Jordmor sendte meg til UL for å se om det var seteleie. Det var helt greit. Hun gynekologen som tok UL var tydeligvis veldig imot KS og bare bestemte at vi skulle foreta måling ved rtg og UL. Var på rtg på fredag og skal på UL på mandag. Håper de konkluderer med KS. Har ikke lyst til å føde i seteleie! Men da kan jeg bare bestemme det, da? Skal til legen min på onsdag - det er 13 dager før termin, så her må ting skje fort, synes jeg. Blir sprø av dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kroko. Det er jeg som skrev innlegget du svarte på.

 

De fleste sykehus skilter med at en har medbestemmelsesrett, og ikke bestemmelsesrett. MEN..de kan ikke tvinge deg til føde vaginalt hvis du ikke vil. Det er viktig at du føler du kan delta aktivt i ditt eget fødselsforløp, og føler deg trygg nok til at du får en god opplevelse. Dersom du ikke ønsker å føde vaginalt, så sier du det. Legen er pliktig til å informare deg om alle alternativer, komplikasjoner osv. innen et valg foretaes, og ønsker du fortsatt da KS, så burde du få innvilget dette.

 

Gvis du leser på norske gynekologers forening mener jeg det står referert til den undersøkelsen som "min" lege brukte som argument for at jeg burde få KS. Det er også lurt å sette deg inn i hvilke komplikasjoner en vaginal fødsel kan gi dersom du ikke ønsker dette. Bl.a. er det viktig å være klar over at fra navleområdet er født har man 3 min på å få ut hodet fordi navlesnoren er avklemt og hindrer barnet i å få oksygen og blod. Noen må forløses med tang eller klippes.

 

Jeg for min del hadde en uke på meg fra de fant ut at det var seteleie til samtalen fant sted, så jeg brukte all ledig tid på å lese om alternativene. Dermed visste jeg hva jeg ville innen samtalen, og var såpass tydleig på det samt redegjorde for det jeg hadde lest meg til at legen ikke begynte å argumentere med meg. Nå er jeg spesialsykepleier i tillegg og hadde erfaring og kjenneskap til en del omrking dette fra før, det kan jo også ha hatt en del å si.

 

Uansett, ikke la deg overkjøre, en til dette er en fødsel er altfor viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kroko..

Det skal ikke være nødvendig å bli tvinget til noe en ikke vil. Jeg er glad for at legen jeg var hos sa at det kunne jeg velge selv. Selv om jeg hadde håpet på et råd. Hun sa at hvis en er engstlig for å føde vaginalt og en utfører dette var det hverken bra for deg eller barnet. En må være trygg i den situasjonen en skal være opp i. Du får si hva du mener og føler. Dette burde taes med i avgjørelsen. Du får stå på dine meninger..

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for støtte, begge to!

Jeg får bli med på den UL-målingen i morgen, men jeg har nok egentlig bestemt meg for KS. Siden det gikk som det gikk sist, orker jeg ikke tanken på å prøve å føde i seteleie + å vite at man må være rask med å få ut hodet, ellers går det galt. For et ansvar :-/

Skulle ønske jeg kunne dra til en annen gynekolog enn hun jeg skal til i morgen, men det finnes visst ingen andre i nærheten. Får heller reise litt lengre hvis det blir aktuelt å måtte til gynekolog igjen.

Det er fint å få litt argumenter fra dere! Det ordner seg nok på en måte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grrrrr! De hadde somlet med avlesningen av rtg-bilde, så jeg fikk ikke tatt noen UL i dag. Det var visst ikke noe vits i følge den sure gynekologen. Så da får jeg vente til i morgen, da - med å vite om det er plass til å føde eller ikke. Skal uansett til hyggelig lege på onsdag, så da får jeg prøve å pushe på for KS, tenker jeg - uansett hva den sure damen konkluderer med i morgen.

(Bare for å holde dere oppdatert :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ irriterende for deg! Husk på at du kan få legen din og jordmoren din til å henvise deg til KS samtale, og anbefale dette på dine vegne. Kanskje lurt å prøve det også hvis du ikke føler du har så god kontakt med vedkommende lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis ordnet det seg. Babyen blir stor og da fant til og med den sure damen ut at det var lurt med KS. Veldig greit, synes jeg. Så da ble det ringt ned til sykehuset i dag og bedt om å få samtale og vurdering av dem. Da kan ting skje snart, da, gitt!! Veldig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er så rart at anbefalingene varierer fra sted til sted!

 

Hvor stor beregnet de babyen din til å bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,3 kg var det hun siste legen trodde. Men han var "bare" 3800 g. Men greit nok. Keisersnittet er vel overstått og klipsene skal fjernes i morgen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...