Anonym bruker Skrevet 19. mai 2006 #1 Skrevet 19. mai 2006 Siden ingen av oss er spesielt kristne, men allikevel ville ha dåp til jenta vår, kontaktet vi Unitarforbundet og fikk egen hjemmedåp. Kjempekoselig. Anbefales. Er det flere som bruker hjemmedåp? Mvh. Shalom.
EllenAA Skrevet 20. mai 2006 #2 Skrevet 20. mai 2006 Hadde selv dåp i kirken, men nå ble jeg nyskjerrig. Hva er Unitarforbundet???
Gjest Skrevet 21. mai 2006 #3 Skrevet 21. mai 2006 hei. har aldri hørt om hjemme dåp, men høres kjempekoselig ut..har selv tenkt å døpe gutten min, men er ikke kristen jeg heller... blir mest av tradisjon. hvordan gikk dere fram, og hva er det somblir gjort ved en hjemmedåp?
Shalom Skrevet 22. mai 2006 #4 Skrevet 22. mai 2006 Hei. Ja, det var koselig og hyggelig med hjemmedåp. Vi fant Unitarforbundet på internett og kontaktet det for å høre om det var mulig med hjemmedåp. Det var greit. Det beste av alt var at vi fikk lov til å bestemme ganske mye av hva som skulle sies under dåpen. Så vi fikk dåpen akkurat slik vil ville ha den. Litt dikt, litt sang, og så døpte presten jenta vår midt i stua :-) Shalom.
Shalom Skrevet 22. mai 2006 #5 Skrevet 22. mai 2006 De har hjemmesiden http://unitarforbundet.org Vet ikke så mye mer om dem enn det som står der. Shalom.
Gjest Skrevet 24. mai 2006 #6 Skrevet 24. mai 2006 tusen takk for svar. tror jeg skal tenke på dette for magnus...
Lumsk Skrevet 23. juni 2006 #7 Skrevet 23. juni 2006 Unitarforbundet forklarer selv sin tro på hjemmesiden sin, men det kan kanskje være litt vanskelig å se hva som står og hvordan de skiller seg fra kristne kirker med mindre man har en viss bakgrunnskunnskap. De er et forbund som står litt på siden av kristendommen. Helt fra den tidligste kirken har det vært en enighet om hva man må tro på for å kunne kalle seg en kristen. Det er formulert i de tre trosbekjennelsene. At Gud er treenig og at Jesus sto opp fra de døde, er to av "kravene" og det tror ikke Unitarforbundet. Derfor vil de fra kristendommens synspunkt havne litt på siden av kristendommen sammen med f.eks Johovas vitner og mormonerne. For de som velger en dåp gjennom disse er det derfor viktig å vite at dette er et eget kirkesamfunn og at dersom barnet senere ønsker å konfirmere seg (iallfall luthersk eller katolsk) vil dåpen sannsynligvis ikke kjennes gyldig (siden det ikke er døpt i treenighetens navn) og barnet må døpes på nytt. Ellers må jeg si at det hørtes jo koselig ut med hjemmedåp. Jeg vet at det av og til holdes gudstjenester hjemme hos folk, så kanskje en hjemmedåp også kan ordnes om man spør presten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå