Gå til innhold

får jeg fødselspenger?


LisaColli

Anbefalte innlegg

jeg er heltids-student, og jobber. har kontrakt på 6 timer i uka (ikke så mye,hehe) men jobber gjennomsnittlig 16-20 timer. hadde i fjor inntekt på 120 000,- har jobbet der i 6 år, og skal jobbe frem til 3 uker før fødsel, hvis det går. får jeg fødselspenger da? er litt usikker siden det ikke er heltid?..

 

på lånekassen sin side står det at studenter som tar permisjon fra studietiden får fødsels-stipend på 8000,- ca + forsørgerstipend. kommer da dette i tillegg til evt fødselspenger???

 

håper noen kan svare, og ja jeg har lest igjennom alt jeg finner på trygdeetaten.no og lanekassen.no.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Du vil få fødselspenger ja. Siden du har variabel inntekt vil TK regne ut et representativt snitt for hva grunnlaget for fødselspengene blir. Fødselsstipend fra lånekassen får du uansett. Vær obs på at ikke alle på lånekassen vet at man har rett både til å motta fødselspenger og fødselsstipend- men det har du! Helt sikkert! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men pass på i forhold til lånekassens regner om hvor mye inntekt du kan ha ved siden av studier, grensen der er vel 105000 i året tror jeg..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månebarn: Det året man mottar fødselsstipend, så har inntekt ingenting å si. Fødselsstipendet utbetales som stipend i sin helhet, og kan ikke reduseres dersom man mottar "for mye" i fødselspenger fra TK. Det eneste som kan ha innvirkning på hvor mye fødselsstipend man får er samboers inntekt. Hvis han tjener mer enn et visst beløp (står inne på lånekassens nettsider hvor mye) så reduseres fødselsstipendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...