Gjest Skrevet 19. mai 2006 #1 Skrevet 19. mai 2006 på stenderdetektorer....? fikk låne en, for å lokalisere takbjelkene under takplatene (innvendig), men mellom takbjelkene er det jo planker, så den detektoren piper like mye uansett hvordan jeg snur og vender på den/meg... betyr det at jeg må skaffe tilveie hustegningene for å finne ut hvor bjelkene er?
veravang Skrevet 19. mai 2006 #2 Skrevet 19. mai 2006 Er det fukt du er på jakt etter? Jeg brukte en slik i vår kjeller. Den pep like mye på mur som på tre, hehe. Jeg stiller meg bak deg og håper vaktmesteren vår kan svare. Han er kjempeflink.
Gorgonvaktmester Skrevet 22. mai 2006 #3 Skrevet 22. mai 2006 Tja. Detektoren skal kunne gå gjennom vanlige bord og finne bjelkene under/over. Har du stilt den på dypscanning? Vanligvis gjør man det ved å holde på-knappen inne i tre sekunder til "Deep Scan" lyset tennes. Går ut i fra at de fortalte deg hvordan den skal brukes ellers? Detektoren føres over overflaten til det kommer en jevn pipetone, så lager du et merke og fører den mot det fra andre siden for å finne motsatt kant - midten av bjelken er i sentrum av merkene...
Gorgonvaktmester Skrevet 22. mai 2006 #4 Skrevet 22. mai 2006 Bare sånn i tilfelle du gir opp elektronikken: Det går også an å finne bjelkene på "gamlemåten", ved å banke med knokene på takplatene. Du vil høre en mer "solid" og mindre hul lyd der platene er spikret til bjelkene. Normalt er bjelkene lagt med 60 cm avstand fra senter til senter, slik at har du funnet en bjelke har du et godt utgangspunkt for å finne de andre.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2006 #5 Skrevet 22. mai 2006 Skal bjelkene skiftes om det er fukt i dem? Hvordan skifter man bærebjelker uten at huset ramler sammen?
Gorgonvaktmester Skrevet 23. mai 2006 #6 Skrevet 23. mai 2006 Hvis det er fukt i bjelkene har du en lekkasje ett eller annet sted.. Lekkasjen må finnes først, slik at fremtidig fuktinntrenging kan forhindres. Eventuell utskifting/reparasjon av bærende konstruksjoner bør overlates til fagfolk dersom du ikke selv har lang erfaring med slikt arbeid. Hvorfor tror du det er fukt i bjelkene, forresten? Er det synlig vann i taket, eller har du målt med fuktmåler?
Gjest Skrevet 25. mai 2006 #7 Skrevet 25. mai 2006 Det funket med bankemetoden! Hørte tydelig forskjell. Ingen mistanke om fukt i disse bjelkene. Skal bare henge opp en huske. I følge bruksanvisningen skal den tåle 700 kg, og da gjelder det å få skrufeste i bjelkene og ikke bare i takplatene. Så man slipper å få takplata i hodet når man husker. Dattera mi er knapt 10 kg da, så det hadde kanskje gått bra uansett, men mor vil nok prøve huska hun også, og da snakker vi om en betydelig vektbelastning, he he:)
Gjest Skrevet 25. mai 2006 #8 Skrevet 25. mai 2006 det funket visst ikke så bra likevel. Begynte å bore der jeg trodde bjelken var, men den var ikke der. Boret et langt område, men det var bare luft over takplatene overalt! Det må være slik at taket er "senket" for å lydisolere til etasjen over? Huset er fra 1934. Det ligger endel gammelt elektrisk i stålrør som jeg støtte på under boring - borremaskina vibrerte. Har ikke lyst til å gi opp. Men spørs om jeg bare blir nødt for å fjerne en takplate for å se hvordan det ser ut under..
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2006 #9 Skrevet 25. mai 2006 Nei det er ikke fukt eller lekasje på bjelkene, men på gulvet er det noen fuktige plasser. Kjelleren er en grovkjeller. Og de store og tykke bjelkene er tørre, men har litt mørkt belegg over seg.
Gorgonvaktmester Skrevet 26. mai 2006 #10 Skrevet 26. mai 2006 Jaja. Da var du jo heldig. Vanligvis ligger elektriske ledninger i trekkerør av plast, og boremaskinen går gjennom disse rørene riktig så lett. Så sier det pang og det blir mørkt... Hvis disse gamle ledningene ikke er koblet fra, da. Det er fullt mulig at taket er senket med såkalte lydbøyler som takplatene er hengt opp i (istedet for å spikres til undersiden av gulvbjelkene i etasjen over). Det kan forklare at du hørte en mer solid lyd ett sted (sikkert et oppheng) men at det bare var luft under. Da sliter du litt med å henge opp tunge ting, dessverre. Imidlertid sa du at stenderdetektoren pep hele tiden, og det pleier være fordi det er for tjukt for den. Jeg ville prøvd litt til før jeg begynte å ta ned takplater, fordi takplatene har not og fjær og blir lett ødelagt hvis du prøver å demontere.
Gorgonvaktmester Skrevet 26. mai 2006 #11 Skrevet 26. mai 2006 Det mørke belegget er enten tjære (hvis det er tjukt og svart og ligger utenpå treverket) eller misfarging som kommer over tid og er forårsaket av støvpartikler i luften, oksidering osv. Det er ikke farlig, men hvis du skal la bjelkene være synlig vil sannsynligvis misfargingen trenge gjennom evt. maling hvis du ikke grunner med våtromsmaling først. Se tråden som heter "Lage rom i grovkjeller" eller noe sånt for mer info om hvordan dere kan lage rom i kjelleren!
Gjest Skrevet 26. mai 2006 #12 Skrevet 26. mai 2006 hmm.. kan vel kjøpe en ny takplate hvis den blir ødelagt... men det ble litt av et prosjekt ja, bare for en huske:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå