Gå til innhold

storebror barnevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er litt usikker her, storebror på snart ti er veldig ivrig og utrolig søt med lillesøster på 4 mnd, vil veldig gjerne ha ansvar for henne alene innimellom. Jeg tenker vel egentlig at det er uforsvarlig, tross alt for stort ansvar, men kanskje det går an, for en kort tur i butikken, eller til og med foreldremøte? Noen som har tilsvarende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snuppa vår har storebrødre på 17, 15, 13 og 5. Jeg lar til nød elstemann passe babyen mens jeg henter minstegutt i barnehagen. De to andre ser gjerne etter henne mens jeg driver med noe hjemme, ute i hagen e.l. Jeg for min del ville aldri turt å la en 10-åring ha ansvar alene mens jeg var borte fra huset. Samme hvor snill og forsiktig han er så kan det skje uforutsatte ting. Men det er meg da...

Skrevet

Jeg hadde nok heller ikke turd å la en 10-åring passer minsten alene. Min eldste er 12, og hun har passet ham i veldig korte øyeblikk, gjerne sammen med venninner, når jeg har hentet den mellomste på sfo o.lign.

Selv om gutten din sikkert ville ha klart å passe babyen, er det det at noe uforutsett KAN skje, og tenk da hvilken skyldfølelse han vil måtte leve med etterpå. Jeg syns han er for ung til å bli tillagt et så stort ansvar, selv om han gjerne vil.

Skrevet

Jeg har tre store barn på 16,14 og 10 år. Jenta mi på 10 er som en liten mamma til sin lillesøster.... Men noen ganger så kan jeg se, at hun "glømmer" at det er et lite menneske og ikke en dukke. Jeg hadde nok ikke tørt å la henne passe lillesøsteren sin alene.

Storesøster på 16 er mer ansvarsfull og forsiktig. Henne stoler jeg på, men jeg føler at babyn fortsatt er lit for liten for lange stunders pass. Men det tror jeg går mer på mine "hønemorsinstinkter". Vet at de gir seg når barna er eldre, heldigvis:-))

Men det er viktig å la barna være delaktige, og får stelle og bade lillesøster sammen med oss voksne. Det gjør det mindre skummelt og jeg tror at da blir de også mindre sjalu?

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg tror dette kommer an på mange ting... Man kjenner vel selv sine barn best. Både den som skal passes og barnevakten... Mine jenter på 11 og 14 ser etter Theodor på snart tre mnd når jeg skal på kjapp (10 min) tur til butikken, henter post eller tar en kaffe-kopp hos naboen, men så lenge som et foreldremøte... det ville jeg ikke våge!

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg gikk trilleturer med brodern da jeg var 10 og halvt. var nok og korte stunder med ham alene ogm ne stort sett var storesøster som da var 14 hjemme og- men turene fikk jeg gå helt alene - mange ganger om dagen!

Skrevet

Nå skal jeg ikke insinuere noe her, men en gutt som begynner å nærme seg puberten, KAN bli litt interessert i å se ting han ikke burde, på lillesøsteren sin. Om han er alene hjemme med henne.

Jeg sier ikke at din sønn kommer til å gjøre det. Men det har skjedd før, og kommer til å skje igjen, dessverre.

Hva med å la han trille lillesøsteren, sammen med deg på tur?

Så ser du det an senere, når han er litt eldre, - og babyen ikke er så bitteliten som nå. Og kan snakke.

Jeg signerer anonym, fordi jeg skriver det jeg skrev på grunnlag av seksuelle overgrep i familien min.

Skrevet

Dette tror jeg kanskje du har spesielle tanker om fordi du selv har hatt overgrep i din familie.

Det er nok veldig lite sannsynlig at denne storebroren vil gjøre noe sånt, og tissen hennes ser an vel stadig uansett, når hun skiftes bleie på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...