Gå til innhold

Bekkenløsning halvannet år etter fødsel - trening?


Tokatter_USA

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke lenger gravid, men sliter med BL ennå. Jeg fikk ikke noen diagnose før ganske nylig, da jeg var hos fysioterapeut og fikk diagnosen "symphysis pubic dysfunction", som jeg nå ser på denne siden ganske riktig er bekkenløsning.

 

Jeg har det ikke så ille - faktisk kjenner jeg ingenting så lenge jeg ikke jogger. Det burde jo være greit, jeg er heldig, men jeg blir GAL av å ikke jogge! Jeg legger på meg, kommer ut av form, og magen er blitt gigantisk siden jeg måtte kutte det ut. Jeg er nødt til å bevege meg, og jogging er det enkleste, rimeligste og minst tidkrevende. Jeg kan godt jogge uten smerter, men etter noen dager kommer symptomene tilbake, og hvis jeg ignorerer dem, blir det snart vanskelig å løfte en fot opp høyere enn knehøyde, f. eks. Det gjør vondt nesten hele tiden.

 

Jeg vet at dette er BarniMagen, men kanskje noen er eksperter på BL etter svangerskap også. Kan sykling være bra? Hva med pilates? Jeg fikk noen øvelser av fysio'n, småøvelser som knipeøvelser og magestyrketrening. Det er ganske mange av dem, og hvert sett bør gjøres tre ganger om dagen, og det går bare ikke. Har noen erfaring med slike øvelser, og om de hjelper?

Hva om jeg jogger av og til, samtidig som jeg gjør øvelsene, kan det bli bedre? Eller bør jeg være helt symptomfri før jeg prøver å jogge igjen?

 

Kan det bli bedre av seg selv, så lenge jeg ikke gjør noe for å forverre det?

 

Jeg tror jeg hadde enda flere spørsmål, men dette får holde i denne omgang ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jogging er nok ikke så bra. Med løping på ellipsemaskin funker for meg..slik stående sykkelmaskin. Pilates tror jeg er kjempe bra trening for bekkenplager....Og du blir bedre, det tar bare himla lang tid..lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tildels store smerter i bekkenet i 18 mnd etter fødsel, så jeg har full forståelse for din frustrasjon. Og nei, jogging bør du nok holde deg unna. Om du ikke vil bruke penger på et treningsstudio, kan du forsøke å gå raske turer i skogen. Det ujevne underlaget vil styrke og stabilisere bekkenet ditt!

 

Sykling og pilates er også veldig bra! Jeg fikk også god hjelp fra yoga, fordi jeg fikk gjort mye tøyninger av de vonde punktene dypt inne i muskulaturen, særlig i rumpa. Men dette med yoga er litt smaksak - jeg er gammel turner og derfor veldig glad i å tøye. Dersom du vil trene noe som er effektiv forbrenning av kalorier, kan du teste ut step-timer uten hopp. Det kan også være bra for deg!

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for svar! Jeg trodde jeg hadde lagt inn et innlegg allerede, men det skjedde visst ikke.

Nå har jeg begynt å sykle igjen, og det føles utrolig godt. Bare synd det tar så mye tid i forhold til jogging. Så får jeg bare håpe at det blir bedre etter hvert. Det var hyggelig å få oppmuntrende ord og gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...