Gå til innhold

NY JOBB , 6 MND VIKARIAT, 5 UKER PÅ VEI


4skatter

Anbefalte innlegg

HAR AKKURATT BEGYNT I NY JOBB, 6 MND VIKARIAT, OG ER 5 UKER PÅ VEI, HVA MÅ JEG GJØRE FOR Å FÅ PERMISJON, KAN DE NEKTE Å FORNYE KONTRAKT? DET ER PRØVETIDEN SOM ER SETT PÅ SOM VIKARIAT. JEG HAR TERMIN I JANUAR OG MIN KONTRAKT GÅR UT I OKTOBER, HAR JEG NOEN RETTIGHETER?

HVORDAN BLIR PERMISJONEN REGNET UT, FØDSELSPENGER?

JEG HAR BODD LENGE I UTLANDET OG DER MÅ MAN GI GRAVIDE JOBB TIL ETTER ET ÅR ETTER FØDSEL, DE KAN IKKE SI OPP ELLER IKKE FORNYE KONTRAKT DA, HVORDAN ER DET I NORGE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan godt hende de ikke fornyer kontrakten din, ja. Har hørt mange eksempler på det, desverre. Finnes ingen lov som sier at man må gi gravide jobb til etter et år etter fødsel her nei. Men du jobber jo lenge nok til at du skal kunne opparbeide deg rett til permisjonspenger da. Det er om å gjøre å ha inntekt 6 av 10 mnd før fødsel, og det kommer du innen...

 

Vet ikke helt om det lønner seg for deg å melde deg arbeidsledig fra kontrakten din evt går ut og frem til fødsel, kan hende det vil slå dårlig ut i forhold til permisjonsutregningen din. Men akkurat det vet ikke jeg så mye om.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer hvis du er arbeidsledig (merk: Meldt arbeidsledig til Aetat) når du går ut i permisjon, er at du har rett på de 6 BESTE av de 10 siste mnds inntekt. Dvs at dersom du nå jobber dine 6 mndr, og deretter blir arbeidsledig og får dagpenger, så vil dine 6 mndr med lønn bli grunnlag for fødselspengene, og ikke dagpengene du får i de siste mndr før fødsel.

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, et skittent men meget lurt triks om de skulle være så frekke å ikke forlenge kontrakten din er å sykemelde deg før kontrakten går ut!! Da får du fult på me lønn frem til fødsel. og samme lønna i permisjonstiden........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...