Gå til innhold

hvor lenge skal man egentlig amme???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leste litt på ammehjelpsidene. Synes det virker litt ekkelt å amme en unge som er over året og borti 3 år nevnes. Når ungen selv kan gå bort til meg å trekke fram brystet. Andre meninger om dette? Jeg har ikke født før eller har null erfaring, men synes nå det holder å amme til ungen begynner å få tenner...Glad i ett glass rødvin og jeg da så det virker som om første tiden blir vanskelig med amming av hver pupp i en time hver :/ Med kun opphold i 2 timer til neste utpumping. Høres kanskje egoistisk ut, men sålenge ungen får nok mat fra meg og flakse må vel dette holde?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sluttet helt å amme min første datter etter ni mnd, dette pga av at jeg begynnte å jobbe igjen, tungvindt å amme da...Men tror ikke jeg fullammet henne lenger enn ca 5 mnd, da fikk hun både grøt, middag og pupp. Men detter er jo opp til enhver, noen trives bedre med å amme enn andre! Men jeg synes også det høres litt pussig ut å amme et barn på 3 år... Datteren min er snart 2, og kan ikke se for meg å amme henne nå når hun er så stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trivdes veldig godt med å amme datteren min, var vår spesielle stund. Ammet henne til hun var 16 måneder, måtte slutte da siden jeg var 3 mndr på vei. Syntes det var en fin alder å slutte på, for da begynte hun å forstå litt mer, kunne peke på puppen når hun ville ha. Men, det er opp til enhver. Har venner som sluttet å amme da de var 4-7 mdnr, syntes det ble for slitsomt rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste babyer spiser ikke i en time på hver pupp, men noen liker å ligge leeenge og kose seg. Spørs helt om ungen din er glupsk eller gourmet. Det er bare i starten man ammer så ofte: Morsmelk er veldig raskt å fordøye, men det gjør at den lille blir raskere sulten igjen. Ved 4 mnd starter de fleste såvidt med grøt, og da blir den lille lenger mett. Noen få måneder senere har de fleste gått over til at det ikke er morsmelk ved alle måltider, og når man starter i jobb vil det begrense seg til morgen + kveld for de fleste.

 

Hvis ammingen går bra vil rødvinsglasset ikke føles som noe offer. Er forresten veldig forskjellig når sånne små får tenner. Noen fødes med dem, andre er godt over året, så jeg ville ikke satt meg det som noen "frist" for hvor lenge jeg skal amme. Ta det heller som det kommer. Jeg synes forresten det er et godt argument at hvis man ammer mens den lille starter med ny mat, kan det beskytte mot matintoleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...