Gå til innhold

Brodere barnebunad??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

er det noen som har peiling på å brodere bunader?

Har så lyst på ordentlig nordlandsbunad til stjerna, men det koster jo.... Ser at det er masse å spare på å brodere og sy selv, men usikker på vanskelighetsgrad og arbeidsmengde. Er det noen som har peiling er jeg takknemlig for innspill. NB, har ikke brodert siden barneskolen....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke sikker men jeg har hørt at man nå gå på ett kurs for å få kjøpt materialet som skal brukes til en ekte bunad.

Kanskje du kan spørre de som jobber på husfliden om det.

Skrevet

Det er faktisk ikke så veldig vanskelig å brodere den, men man må være nøye for å få et bra resultat selvsagt, og så er det jo en del arbeid. For min del blir det en uutholdelig tålmodighetstest.. Hehe..

Man får en prøvelapp med når man kjøper stoff og slikt, så får man "øvd" seg litt.. Ellers står det godt forklart hva man skal sy hvor og hvilke farger som skal være der.

Lykke til ;)

Skrevet

Akkurat hvor mye jobb snakker vi om her? Uutholdelig tålmodighetstest hørtes ikke akkurat lovende ut.....

Skrevet

husfliden selger pakker med alt du trenger. for hardanger bunad til gutt 3-5år koster det ca 500kr.

Skrevet

Vet ikke hvordan det er med nordlandsbunad, men jeg har selv laget to barnebunader.

En vest-telemark blåtøy

matrialkostnad: ca. 1500,- for ca. 5 år siden

En øst-telemark festbunad (raud-trøye med bånd på stakken)

matrialkostnad: ca. 5000 for ca. 9 år siden.

Begge disse er med brodert rosesøm (plattsøm) og er endel pirk dersom du er utrena og/eller nøye. Syns selv at jeg må "varme opp" litt før jeg setter i gang for alvor, dersom det er mer enn noen måneder siden sist. Må liksom få det inn i fingrene igjenn.

Det er enklere å brodere på bomuld enn ull, så dersom dette er aktuellt og det er mulig å velge stoff ville jeg definitivt valgt bomuld. Dessuten er bomuldsbunad lettere å gå med vektmessig også.

Brukte vel ett år på hver av disse bunadene, men så er jeg svært pirkete og ikke veldig effektiv.

Fant forresten et bilde av en nordlandsbunad nå, og etter min mening stiller den i samme kategori som telemarksbunaden broderimessig (selv om selve broderiet er annerledes).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...