Gå til innhold

Gravid jobbsøker....


Tirilill

Anbefalte innlegg

 

Jeg har et dilemma. Jeg er ferdig sykepleier nå i Juni og holder på å søke meg jobb.

Er fullstendig avhengig av å ha en jobb og inntekt i forhold til å få mamma permisjon.

 

Jeg hadde ikke tenkt å nevne noe om graviditeten på intervjuene, men hva hvis noen spør.

Man må jo være ærlig å si hva som er på gang, men da havner man jo nederset i bunken igjen. Men hvis man ikke sier det å får jobben, så vil jo det komme for en dag hva som skjer med meg....

Skikkelig kjedelige dette her.

Får håpe på at ingen spørr, de har jo egentlig ikke lov til å spørre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har lov å spørre, men kan ikke kreve svar...

 

Du trenger ikke nødvendigvis havne nederst i søkerbunken. Det kommer veldig an på hva de er ute etter, og hvordan du gjør det på intervjuet. Bestevenninna mi ble ansatt selv om hun selv frivillig fortalte (uten at de spurte) at hun var gravid, da hun var på intervju. De var likevel så fornøyd med henne, at de ville ansette henne. Samme der jeg jobber nå. De syntes ei som var gravid var den beste søkeren, så de ansatte henne likevel. Hun kommer jo tilbake etter permisjon.

Så det kommer veldig an på arbeidsgiver.

 

Hvis de spør, velger du selv hva du vil svare. Men det er et dilemma. Vil du ikke svare, er det jo ikke vanskelig å skjønne hvorfor. Men man vil jo ikke lyve heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har vært i situasjoner der han har ansatt folk flere ganger. Vi prata om akkurat dette nettopp, og han sa at mange arbeidsgivere faktisk foretrekker ærlighet på dette temaet. Det du KAN gjøre hvis de spør er å si at ja du kunne tenke deg barn, men er ikke gravid idag. Hvis det skulle skje at du blir gravid, så kommer du til å beholde barnet.

 

Misunner deg ikke situasjonen, det er ikke så enkelt og greit i praksis i arbeidsmarkedet selv om trygdekontoret tror det er det i teorien.

 

og som hun sier over: de har faktisk ikke lov til å spørre egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er også sykepleier, og begynte i ny jobb i slutten av april. Nå tre uker etterpå fikk jeg vite at jeg er gravid, 4 uker, og er livredd for å si i fra på jobben. I tillegg ble jeg operert i går for de trodde at fosteret lå utenfor livmoren, men heldigvis var alt ok, så nå er jeg sykmeldt i en uke. Min kontrakt er med prøvetid på 6 måneder, og jeg tenger å opparbeide fødselspenger, og kanskje de ikke vil fornye min kontrakt.

Jeg vet ikke hva som vil skje.

Håper på at noen kan hjelpe oss.

Live

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skulle det ikke være en bekymring i Norge 2006....

man tror liksom at det er likestilling, men er det egentlig det?

 

Jeg kommer selvfølgelig til å fortelle sannheten på intervju hvis noen spørr, men håper de ikke spørr så jeg slipper å fortelle. Det er jo fortsatt veldig nytt. Er jo ikke sikkert at det blir et velykket svangerskap engang.

Men jobb må jeg ha uansett hva som skjer med det som bor inne i magen.

Tror foresten det er et sterkt foster denne gangen, er så kvalm som bare det.. Har litt problemer med nekrotiske sår om dagen kan du si...."kremt" mmmmmm digg....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejhej, hvis du leser i bladet gravid så står det litt ang den situasjonen due r i nå;) i utg.p har de ikke lov til å spør om slikt grunnet de har ikke lov å ta det med i vurderingen av ansettelse... mener det var i det nye gravid bladet.. se i det du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

problemet er ikke hva de har lov til eller ikke for hvis de spørr må jeg jo svare et eller annet...

Kan ikke juge så da må jeg si ja..det er bare et interessant dilemma

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke i utgangspunktet et litt rart spørsmål å spørre om på et intervju? Jeg ville helt klart følt at det var et diskriminerende spørsmål hvis jeg ble spurt om jeg er gravid, uansett om jeg var det eller ikke. (med mindre magen var så stor at det ble et naturlig samtaleemne...)

 

Avhengig av hvor langt du er på vei, kan du alltids svare "Nei, ikke såvidt jeg vet..." Det er jo mange som ikke får positiv test før det er gått en god stund.

 

Ellers har jeg inntrykk av at det er fint å være gravid sykepleier, i alle fall på det sykehuset jeg jobber på. De får mye tilrettelegging og forståelse, og svangerskapspermisjon er en helt naturlig del av stillingen! (Både for menn og kvinner!!)

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å spørre om hvilke planer man har mht å stifte familie er kanskje rart men det har forekommet på ca 50% av jobbintervjuene jeg har vært på.

 

Det er som tidligere nevnt ikke lov til å spørre om det men det skjer allikevel.

 

Den eneste grunnen til å spørre er at de vurderer å diskriminere deg. Hvis ikke så er det jo ingen grunn til å spørre?

 

Nå er min bakgrunn fra det private næringsliv, og for at de ikke skal velge deg bort så må du være den ene gode kandidaten som stikker seg ut blant flere. Hvorfor skulle de ellers velge deg dersom de har flere like gode kandidater?

 

Jeg ville funnet på en hvit løgn eller å polere på sannheten. Siden du er avhengig av pengene er det mindre ubehagelig en ubehageligheten ved å ikke få jobben. Av to onder liksom.

 

Fokuser minst mulig på familierelaterte ting på intervjuet, styr unna emnet og vis glødende entusiasme for jobben slik at de føler det ikke er viktig for dem å grafse i ting de ikke har noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at det er lov å si opp noen i prøvetiden med mindre de har vist seg uegnet til jobben. Stillingsvernet er mye sterkere enn folk tror.

 

Dersom de ønsker å la deg gå i løpet av prøvetiden må de sannsynliggjøre at det ikke er graviditeten som er årsaken. Dersom du er sykemeldt i en lengre periode kan de forlenge prøvetiden tilsvarende.

 

Jeg syns du skal gå på www.lovdata.no og lese mer i arbeidsmiljøloven for å forstå hva som gjelder for deg.

 

I ditt tilfelle så kan det nesten lønne seg å fortelle dem tidlig at du er blitt gravid slik at de ikke kan skylde på at de ikke visste noe om det dersom de prøver å kibbe deg ut.

 

Men viktigst av alt: Pass på at du kommer presis, gjør en god jobb, opptrer lojalt ovenfor bedriften. Kort sagt at det aldri oppstår en situasjon som de kan "ta deg" for.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd... Jeg benyttet sjansen til gravid jobbsøker, og håper inderlig at det går bra med begge og alle i denne situasjonen. Er det ikke underlig at i 2006 skal det være grunn til bekymring, når det aller beste er å bli mor, og gi et barn til verden??

Klem til alle i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...