Gå til innhold

Gravid jobbsøker....


Tirilill

Anbefalte innlegg

 

Jeg har et dilemma. Jeg er ferdig sykepleier nå i Juni og holder på å søke meg jobb.

Er fullstendig avhengig av å ha en jobb og inntekt i forhold til å få mamma permisjon.

 

Jeg hadde ikke tenkt å nevne noe om graviditeten på intervjuene, men hva hvis noen spør.

Man må jo være ærlig å si hva som er på gang, men da havner man jo nederset i bunken igjen. Men hvis man ikke sier det å får jobben, så vil jo det komme for en dag hva som skjer med meg....

Skikkelig kjedelige dette her.

Får håpe på at ingen spørr, de har jo egentlig ikke lov til å spørre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har lov å spørre, men kan ikke kreve svar...

 

Du trenger ikke nødvendigvis havne nederst i søkerbunken. Det kommer veldig an på hva de er ute etter, og hvordan du gjør det på intervjuet. Bestevenninna mi ble ansatt selv om hun selv frivillig fortalte (uten at de spurte) at hun var gravid, da hun var på intervju. De var likevel så fornøyd med henne, at de ville ansette henne. Samme der jeg jobber nå. De syntes ei som var gravid var den beste søkeren, så de ansatte henne likevel. Hun kommer jo tilbake etter permisjon.

Så det kommer veldig an på arbeidsgiver.

 

Hvis de spør, velger du selv hva du vil svare. Men det er et dilemma. Vil du ikke svare, er det jo ikke vanskelig å skjønne hvorfor. Men man vil jo ikke lyve heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har vært i situasjoner der han har ansatt folk flere ganger. Vi prata om akkurat dette nettopp, og han sa at mange arbeidsgivere faktisk foretrekker ærlighet på dette temaet. Det du KAN gjøre hvis de spør er å si at ja du kunne tenke deg barn, men er ikke gravid idag. Hvis det skulle skje at du blir gravid, så kommer du til å beholde barnet.

 

Misunner deg ikke situasjonen, det er ikke så enkelt og greit i praksis i arbeidsmarkedet selv om trygdekontoret tror det er det i teorien.