Anonym bruker Skrevet 18. mai 2006 #1 Skrevet 18. mai 2006 Jeg skal ikke bytte fordi navnet mitt er det bare noen få som heter i hele Norge. Navnet til samboeren min er nokså vanlig. Han ville gjerne at jeg skulle bytte, men da ville jeg at han skulle ta mitt som mellom navn i tillegg, evnt. sette en bindestrek mellom etternavnene våre, men det synes han ble så rart. Så da blir det til at jeg ikke bytter. Barnet vårt har begges etternavn. Hva har dere tenkt å gjøre, og hvorfor?
FruMamma med nr 2 Skrevet 18. mai 2006 #2 Skrevet 18. mai 2006 Ja jeg skal bytte etternavn. Jeg har et vanlig navn fra før, og det har han også. Syns det blir rart om jeg skal ha to vanlige navn etter hverandre. Vår datter har bare hans navn av samme grunn
brooklyn Skrevet 18. mai 2006 #3 Skrevet 18. mai 2006 Jeg har et sjeldent etternavn (20 stk) og han har et sjeldent etternavn (86 stk). Sønnen vår har en kombi med bindestrek. Jeg kommer til å ha samme etternavn som sønnen min og det ser det ut som om min kommende mann også kommer til å ha, altså kommer alle tre til å ha likt navn, mitt etternavn først-bindestre- og hans etternavn. Tilsammen er det bare 7 bokstaver. Jeg hadde aldri gitt opp mitt eget etternavn, det er en del av identiteten min. men å ta et i tillegg for å symbolisere familien vår, og som samtidig likestiller oss, det gjør jeg gjerne. Nå må det sies at jeg har fundert lenge over denne, om jeg skulle ta hans navn i tillegg. Men, sønnen vår heter det og det er et flott navn:) ..pst. Menn som sier at de ikke vil skifte navn fordi de er menn kan du få gratis av meg. Makan til usikkerhet:) (ikke at det er det din mann sier, bare sånn generelt ville jeg få sagt dette.)
Etaner Skrevet 18. mai 2006 #4 Skrevet 18. mai 2006 Jeg bytter over til hans etternavn av flere grunner. Det er veldig fint, bare 10 stk som heter det, og fordi jeg vil at vi alle skal ha samme etternavn. Men jeg beholder mitt som mellomnavn, det er viktig for meg selvom jeg ikke kommer til å bruke det i det daglige.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2006 #5 Skrevet 18. mai 2006 vi sakl ikke gifte oss før neste år,men planlegge gjør jeg jo allerede. jeg skal ha min samboers etternavn når vi gifter. babyen min i magen skal ha mitt som mellomnavn og faren sitt som etternavn. hvorfor jeg gjør det sånn,vet jeg ikke. blir bare sånn..
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2006 #6 Skrevet 18. mai 2006 Min mann og jeg hadde såpass likt etternavn at det var enklest å ha samme. Grunnen til at jeg skiftet og ikke han er at jeg har et sjeldent fornavn som gjør at jeg ikke føler at jeg "mistet identitet" ved å skifte etternavn.
Embla72 Skrevet 18. mai 2006 #7 Skrevet 18. mai 2006 Han tar mitt etternavn :-) Hovedgrunnen er at jeg har en datter fra før som har mitt navn. Så for at vi alle skal hete det samme bruker han, jeg og vår felles sønn hans som mellomnavn og mitt som etternavn. Må også få med at mitt navn er ganske sjelden, mens han er et ganske vanlig "..sen-navn"
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2006 #8 Skrevet 18. mai 2006 Jeg vil beholde mitt fordi jeg føler det er en stor del av min personlighet. Jeg tror han er litt sår for det. Han har vel sett for seg en postkasse med hans etternavn med store bokstaver etter våre navn, og føle at jeg er "hans". Men, men.. det får han bare tenke. Jeg skifter ikke.
Stine_ Skrevet 18. mai 2006 #9 Skrevet 18. mai 2006 Jeg skal beholde mitt etternavn, å han skal beholde sitt.. Jeg vil ikke miste mitt, å det vil ikke han heller.. hvis jeg skulle byttet til hans hadde jeg ikke følt at jeg var en del av mine foreldre lenge.. å tror dem kommer til å bli såret hvis jeg bytter
FruMamma med nr 2 Skrevet 18. mai 2006 #10 Skrevet 18. mai 2006 Selv om jeg bytter etternavn føler jeg ikke at jeg verken mister personligheten/identiteten eller ikke blir en del av mine foreldre lenger. Mamma bytta selv etternavn da hun giftet seg,
jente,jente, ? Skrevet 18. mai 2006 #11 Skrevet 18. mai 2006 Jeg skal ta hans etternavn da vi gifter oss. For det første fordi jeg vil det, for det andre fordi dattra vår heter det og for det tredje fordi vi bor i utlandet og ingen klarer og uttale mitt etternav her. Myr enklere med sambos navn
Gjest Riga19 Skrevet 18. mai 2006 #12 Skrevet 18. mai 2006 Skal ikke gifte meg, men har tenkt lenge på å bytte etternavn. Har funnet den rette i mitt liv, og vi skal ha barn sammen i oktober. Det har seg slik at jeg er islandsk, og kan derfor ikke bytte etternavn, selv om jeg skulle gifte meg med en nordmann. Satser på å bli norsk snart da, så da blir det nok navneskifte. Men det har seg slik at jeg ikke er så begeistret for etternavnet til kjæresten min, selv om det ikke er så vanlig. Men han liker det faktisk ikke helt han heller, så vi har derfor bestemt oss for å lage vårt eget etternavn! Dvs. at vi beholder våre gamle (kanskje jeg kvitter meg med mitt, for jeg liker det absolutt ikke), og legger til det nye på slutten. Barnet får også dette navnet på slutten, men som mellomnavn får det kjæresten min sitt fornavn + son/dottir, etter islandske regler. Det betyr jo at hans nåværende etternavn ikke kommer til å gå i arv, men det bryr vi oss ikke så mye om, for han har jo søsken som har fiksa det!
MegOgAlleMine Skrevet 18. mai 2006 #13 Skrevet 18. mai 2006 jeg bytter etternavn..fordi det er noe som blir veldig riktig for meg. ønsker heller ikke at barna våre skal måtte ha to etternavn med seg. f.eks den dagen de gifter seg, og eventuelt skal ta til eller gi etternavn så blir det vanskelig for dem. synes det er noe trygt og gammeldags over det å ta etternavnet til mannen..nå skal det jo også sies det at jeg ikke har noe godt forhold til mitt nåværende etternavn
Dubbe Skrevet 18. mai 2006 #14 Skrevet 18. mai 2006 Jepp- det skal jeg Har mellomnavnet som jeg skal beholde- cecilie, og er så mange som heter det jeg har som etternavn (dessuten så viderefører mitt søskenbarn det navnet videre). Og vil bare hete det mannen min heter Blir to Hm'er det ! :D:D:D
mars79 Skrevet 24. mai 2006 #15 Skrevet 24. mai 2006 Ja jeg blir nok og bytte eternavn og jeg bytter så alle i familien får samme.. Begge barna har hans etternavn nå..
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2006 #16 Skrevet 24. mai 2006 Jeg tar hans navn som mellomnavn. Jeg har en datter fra før, og vil ikke "navne meg bort fra henne" so to speak. Men våre felles barn kommer til å få hans etternavn, så da har jeg mellomnavnet felles med dem. Eksen har en nevø som er den eneste i familien sin som heter det han heter til etternavn (sin fars navn men ingen kontakt med ham eller familien), og jeg har sett hvor sårt det å ikke ha navnetilknytningen har vært for ham, så jeg vil gjerne "gjøre alle til lags"
yasmina Skrevet 25. mai 2006 #17 Skrevet 25. mai 2006 Her blir mitt etternavn mellomnavn for oss begge og hans blir etternavnet. Mest fordi vi har gitt det til vår sønn og ønsker at alle skal hete det samme, men også fordi vi vet at det vil glede min far at vi beholder hans navn også. Klem
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2006 #18 Skrevet 25. mai 2006 Hei! Gifta meg sist sommer og bytta IKKE! Vi er ikke noe mindre familie for det:) Når vi får barn får de også forskjellige etternavn, et får mitt og et får hans (hvis alt går etter planen Ü). Mange synes det høres rart og sært ut, men jeg er vokst opp sånn, jeg har etternavnet til pappa, border'n har etternavnet til mamma, ikke noe problem. Nå skal det legges til at både jeg og kjæresten har uvanlige navn da (ca 50 på begge to) og at vi begge står alene om å kunne "føre navnet videre":)
Peyton Skrevet 25. mai 2006 #19 Skrevet 25. mai 2006 Jepp, jeg bytter til min kjæres navn(selv om han bare har et vanlig...sen navn) og kutter ut begge mine(selv om mitt ene er veldig sjeldent)... Har ikke noe forhold til de etternavna jeg har nå og gutta har bare hans så mye lettere om vi alle heter det samme syns jeg=)
Gjest Skrevet 25. mai 2006 #20 Skrevet 25. mai 2006 Jeg tar han sitt etternavn og han mitt, så da heter vi det samme ) Gjensisig respekt. Sønnen vår har begge våre navn, så da syntes vi det var fint at vi alle het det samme )
Ylva og Mathilde Skrevet 26. mai 2006 #21 Skrevet 26. mai 2006 Vi har sjeldne etternavn begge to og giftet oss i April. Han tok mitt etternavn, fordi jeg føler en veldig tilhørighet til det navnet, det er navnet på stedet pappaen min er født og oppvokst. Han vet derimot ikke hvor/hva navnet hans kommer fra, og har ingen kontakt med besteforeldrene som navnet kommer fra, derfor tok vi mitt. Synes det er hyggelig at alle heter det samme nå som vi skal ha barn, og vi tross alt er gift.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2006 #22 Skrevet 26. mai 2006 Jeg har ganske likt etternavn som min kjære, men veldig få som heter det jeg het før jeg gifta meg, så nå skriver jeg.. Navnet mitt, etternavnet mitt - hans etternavn. Mange syns det var rart, men dette gjorde jeg pga å være sær, og fordi at våre barn, når vi får det, skal bruke begge!! Lykke til med valg.
amce Skrevet 28. mai 2006 #23 Skrevet 28. mai 2006 kommer kanskje til å ta han sitt i tillegg til mitt, har ikke helt bestemt meg enda, men han vil ikke ta mitt i tillegg til sitt, syns det er litt kjedelig da datteren vår har mitt-han sitt etternavn, hadde vært greit å ha det likt alle sammen.
Temmelig hemmelig Skrevet 29. mai 2006 #24 Skrevet 29. mai 2006 Han bytter til mitt, det er bare 29 som har mitt etternavn, mens han heter Nilsen. Frister ikke noe særlig å bytte til Nilsen så etter år med bearbeidelse har jeg klart å overtale han.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2006 #25 Skrevet 29. mai 2006 Vanskelig.. Da jeg var 25 sa jeg blankt nei til å skifte etternavn. Men så traff jeg min kjære, og nå noen år etterpå så er jeg veeeldig i tvil. Men han har et fint etternavn så jeg tror nok kanskje jeg gjør det, altså!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå